Ankerlinks maken | Zo maak je een aanklikbare inhoudsopgave in je blogs

Bloggen, Succesvolle website maken, WordPress tips

Een ankerlink is een link waarmee je je lezer makkelijk naar een bepaald punt op je blog of pagina kunt verwijzen. Je kunt met ankerlinks bijvoorbeeld heel goed een aanklikbare inhoudsopgave maken in een blog, waarbij je lezer direct naar het gewenste hoofdstuk wordt geloodst. Maar ook kun je ankerlinks gebruiken om naar een specifiek deel op een bepaalde pagina te gaan. Ankerlinks maken het makkelijker voor je bezoeker om je blogs te lezen en dat maakt je website gebruiksvriendelijker. In dit artikel lees je de voor- en nadelen van ankerlinks en vertel ik je stap voor stap hoe je zelf makkelijk ankerlinks maakt in de klassieke WordPress-editor, in de Gutenberg-editor, via een handige Chrome-extensie of met een plugin.


Voor- en nadelen van ankerlinks op je website


Zoals bij alles kleven er ook aan ankerlinks zowel voor- als nadelen.

Voordelen

1. De bezoeker vindt sneller wat hij/zij zoekt. Stel je voor: je hebt een lang artikel van 3000 woorden waarin je veel waarde weggeeft. Met een aanklikbare inhoudsopgave aan het begin kan je bezoeker bepalen wat hij of zij wil lezen, op de link klikken en binnen een seconde bij het gewenste hoofdstuk uitkomen. Ik doe dit zelf in deze blog, je ziet dit zo direct wanneer je bij de manieren van het maken van ankerlinks bent aanbeland. Een ander voorbeeld vind je in deze blog over het openen van externe links in een nieuw venster.

2. Laat je bezoeker makkelijk naar beneden scrollen. Bijvoorbeeld als het niet duidelijk is in de header van een pagina dat er meer informatie onder staat. Maak een pijl of knop naar beneden aanklikbaar (met bijvoorbeeld de tekst ‘lees verder’) en het probleem is opgelost. Een voorbeeld vind je op deze website als je op ‘Onze bestemmingen’ klikt.

3. Verwijs makkelijk naar een specifiek onderdeel op je website. Dit kan heel handig zijn om in een blog of pagina naar specifieke informatie te verwijzen zonder dat iemand eerst een hele pagina of blog moet doorscrollen. Denk aan een verwijzing naar je testimonials op je website die bijvoorbeeld in het midden van je homepagina staan. Kijk maar eens in mijn footer, waar je op testimonials kunt klikken. Of klik dus op deze link, dan zie je ook wat er gebeurt.

4. Kan handig zijn voor social media. Verwijs op social media door naar specifieke informatie in een blog of op een pagina. Ik doe dat bijvoorbeeld in mijn link-in-bio pagina onder ’testimonials’. Je kunt natuurlijk ook op social media vertellen over iets specifieks en daarnaar verwijzen, in plaats van dat je volger het hele artikel moet lezen.

Nadelen

Ankerlinks zijn heel nuttig, maar er zitten ook nadelen aan die je wellicht wilt overwegen voordat je er aan begint.

1. Je lezer mist informatie. Dit is niet altijd het geval, dat hangt er vanaf hoe je ankerlinks gebruikt. In het geval van een inhoudsopgave op je blog kan iemand op het laatste hoofdstuk klikken en dus alle informatie daarvoor overslaan. Dat kan prima zijn, maar mogelijk mist je lezer daarmee een hoop belangrijke informatie.

2. Ankerlinks kunnen de tijd die je bezoeker besteedt op je website verlagen. Dit heeft te maken met puntje 1: je lezer slaat een groot deel van je blog over waardoor de leestijd korter is. Hoewel dit minder goed is voor je statistieken en Google, kan het ook een voordeel hebben, namelijk dat je lezer heel tevreden is en blij om snel het antwoord op zijn of haar vraag te hebben gevonden en zich daardoor gaat inschrijven op je nieuwsbrief. Zowel een voor- als nadeel dus.

3. Ankerlinks kunnen van negatieve invloed zijn op de verdiensten uit je blog. Ook dit heeft te maken met puntjes 1 en 2. Denk je maar eens in: je hebt een lang artikel waar je bijvoorbeeld advertentie banners tussendoor hebt of affiliatie links in je tekst. Allemaal super nuttig voor je lezer en een inkomstenbron voor jou. In enkele gevallen verdien je door het aantal impressies van een banner en in andere gevallen doordat iemand op jouw link of banner klikt en iets koopt. In beide gevallen mis je dit dus zodra je bezoeker middels een ankerlink direct wordt doorverwezen naar beneden. Als dit voor jou niet belangrijk is, is er uiteraard niks aan de hand.

4. Je hebt een probleem zodra je 301-verwijzingen nodig hebt of je je domeinnaam wijzigt. Ankerlinks worden namelijk gemaakt met het #-tekentje en deze worden niet naar de server gezonden.

 



Het maken van een ankerlink is ontzettend makkelijk. Tegelijkertijd ga ik je hier middels ankerlinks zelf helpen om snel naar de methode te gaan die jij wilt gebruiken of waar je meer informatie over wilt:

 

Deze manier is alleen van toepassing als je zowel niet de Gutenberg-editor noch een builder zoals WPBakery, Divi of Elementor gebruikt. In deze gevallen kun je het vaak makkelijker oplossen in de betreffende builder.

Stap 1: maak de tekst voor je link

Bijvoorbeeld de eerste link in je aanklikbare inhoudsopgave. Of een zinnetje in de tekst die verwijst naar een specifiek onderdeel op je blog of pagina.

Ik ga hier het voorbeeld geven uit dit artikel, namelijk de eerste titel in de inhoudsopgave die je hierboven ziet: Ankerlinks maken in de klassieke WordPress-editor.

Stap 2: voeg de ankerlink toe

Nu voeg je een link toe aan dit stukje tekst zoals je normaal ook doet. Alleen voeg je geen link in, maar de ankernaam. Deze ‘link’ gaat altijd vooraf aan een ‘#’-teken.

Bij mij ziet de link die ik invoeg er dus zo uit: #Ankerlinks_maken_in_de_klassieke_WordPress_editor.

Stap 3: voeg een ID aan je link-bestemming toe

Nu is het zaak ervoor te zorgen dat die ankerlink die je net hebt aangemaakt naar het juiste kopje gaat verwijzen. Dat doe je door aan dat kopje de ID toe te voegen, dat is dezelfde naam die je net bij stap 2 hebt gemaakt.

  1. Switch naar de tekst-editor (rechtsboven in je editor kun je kiezen voor ‘visueel’ of ’tekst’).
  2. Ga naar de titel waar je wilt dat de link uitkomt.
  3. Daar ga je een ID met de ankernaam toevoegen. Let op: de ankernaam die je hier invoegt moet exact hetzelfde zijn zoals je deze bij stap 2 hebt ingevoerd. Alleen nu zet je er geen ‘#’ voor.
  4. Je ID ziet er uiteindelijk zo uit: <h3 id=”Ankerlinks_maken_in_de_klassieke_WordPress_editor”>Ankerlinks maken in de klassieke WordPress-editor</h3>
    1. Tussen de aanhalingstekens plak je jouw unieke ankernaam die je hebt aangemaakt bij stap 2.
    2. Bij mij staat er h3, maar dit kan natuurlijk ook h2 of h4 zijn, afhankelijk wat voor h-tag je titel of subtitel heeft.
  5. Klaar!

De Gutenberg editor van WordPress maakt het je extreem makkelijk om ankerlinks te maken. Hier lees je in een paar stappen hoe je dat doet.

  1. Je editor is opgebouwd uit blokken, ga naar het blok waar je de eerste link naartoe wilt leiden. Of kies een titel waar je naartoe wilt verwijzen.
  2. Klik op het blok of selecteer de titel.
  3. Rechts onder in de opties klik je op ‘Advanced’.
  4. Daar vul je onder ‘HTML anchor’ het woord of zin in voor je link (iets dat met dat kopje te maken heeft), zoals ‘Ankerlinks_maken_in_de_Gutenberg_editor’ of ‘hoofdstuk1’.
  5. Ga nu naar je inhoudsopgave (of maak je inhoudsopgave als je die nog niet geschreven hebt) of naar het stukje tekst vanuit waar je de link wilt maken.
  6. Maak nu de link op de normale manier, maar vul als link ‘#jegekozenwoordofzin’ in.
  7. Doe dit voor elke ankerlink. Let op: elke ankerlink moet een uniek woord hebben, anders werkt het niet. Bijvoorbeeld #naamvanhoofdstuk1 #naamvanhoofdstuk2, etc. En moet altijd hetzelfde zijn als de naam die bij sta 4 hebt aangemaakt.
  8. Klaar!

⇒ Gebruik een WordPress-plugin

Je kunt ook ankerlinks maken met een plugin. Omdat het zo makkelijk is om dit handmatig te doen en om onnodige plugins op je website te voorkomen, zou ik het afraden hiervoor een plugin te gebruiken. Als je toch een plugin wilt gebruiken, dan zijn dit goede opties:

  • Easy Table of Contents (te gebruiken met de klassieke editor, de Gutenberg editor, Divi, Elementor en WP Bakery)

 


Maak jij gebruik van ankerlinks op je website? Heb jij graag een inhoudsopgave aan het begin van een blog?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Intuïtief bloggen | 7 Tips om makkelijker blogs te schrijven door gebruik van je intuïtie
Volgend bericht
De 13 grootste fouten die bloggers maken en succes belemmeren

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.