Heb je ooit nagedacht over je e-mail handtekening? Of staat dit al maanden op je to do-lijst? Dan wordt het nú tijd om aan de slag te gaan! Een e-mail handtekening maken is hartstikke makkelijk en je bent er ook nog zo mee klaar. Het hebben van een e-mail handtekening voor je onderneming heeft vele voordelen. Niet alleen staat het mega professioneel, ook kun je hiermee meer bezoekers naar je website en social media krijgen. En er zijn nog veel meer redenen waarom een e-mail handtekening een goed idee is. In dit artikel vind je alle voordelen op een rijtje, lees je waar je op moet letten en vertel ik je hoe je makkelijk en snel een e-mail handtekening maakt.
Waarom een e-mail handtekening?
Hoeveel e-mails verstuur jij? Niet alleen naar klanten, maar ook naar geïnteresseerden, mensen die vragen hebben of ondernemers waarmee je samenwerkt. Nog steeds is e-mail één van de belangrijkste communicatiemiddelen, en daar kun je dankbaar gebruik van maken. Kijk maar eens naar deze voordelen van een e-mail handtekening:
Branding
Vergroot je zichtbaarheid en versterk je bedrijfsidentiteit in elke e-mail die je stuurt.
Persoonlijkheid
Voeg een foto toe van jezelf en creëer een gevoel van persoonlijke connectie bij de ontvanger. Hierdoor is de kans groter dat er wordt doorgeklikt naar je website of social media of dat de ontvanger meer van je wil.
Professionaliteit
Met een mooie e-mail handtekening laat je zien dat je je bedrijf serieus neemt; het komt enorm professioneel over.
Vertrouwen
Je laat zien dat je let op details en dat schept vertrouwen. Net als de persoonlijke noot die je er in kunt verwerken met bijvoorbeeld een foto van jezelf.
Mogelijkheden voor links
Voeg links toe naar contactinformatie, je website en je social media kanalen, zodat de ontvanger direct ziet waar jij actief bent en je meteen kan vinden. Dit zorgt tevens voor meer bezoekers op je website en meer likes/connecties op social media.
Promotie
Deel je laatste blog, je nieuwste diensten, kortingsacties of aankomende evenementen in je e-mail handtekening om nog meer aandacht daarvoor te vragen.
Herkenning
Als de ontvanger van je mail je steeds voorbij ziet komen en even stilstaat bij jouw handtekening om deze te bewonderen, is de kans veel groter dat deze persoon je onthoudt en je veel meer indruk maakt met je mail. Dan is jouw missie geslaagd.
Onderscheid jezelf
Tegenwoordig is zelfstandig ondernemen helemaal hot en dat betekent ook meer concurrentie. Om daar bovenuit te steken tellen details mee, zoals een mooi digitale handtekening waar aandacht aan is besteed. Dit zal je ontvanger opvallen en je laat daardoor een goede indruk achter.
Zo maak je een goede e-mail handtekening
Als je een e-mail handtekening gaat maken is het handig om het meteen goed aan te pakken. Dit kost geen moeite en je bent er zo mee klaar, maar je moet wel even weten waar op te letten.
1. Houd het simpel
Gebruik niet allemaal kleuren en afbeeldingen door elkaar, maar zorg voor een rustig beeld.
2. In je e-mail handtekening zet je:
- Je naam en bedrijfsnaam
- Een tagline met wat je doet
- De url van je bedrijfswebsite
- Het e-mailadres van je bedrijf
- Je telefoonnummer
- Social media iconen of knoppen
- Een foto van jou of je logo
- Eventueel een call-to-action naar je laatste blog
3. Maak de links klikbaar
Niks irritanter als moeite moeten doen om iets daadwerkelijk te vinden. Maak de links naar je website en social media dus klikbaar, zodat de lezer direct kan doorklikken.
4. Less is more
Houd het zo kort mogelijk. Alleen de meest belangrijke informatie en geen ellenlange teksten.
5. Voeg je e-mail handtekening niet toe als afbeelding
Op een afbeelding is niets klikbaar en kun je ook de informatie niet selectere en kopiëren. Zorg dat alles is aan te klikken / te selecteren / te kopiëren.
6. Wees consistent
Zorg dat je e-mail handtekening overeenstemt met je bedrijf. Gebruik bijvoorbeeld hetzelfde logo en dezelfde kleuren. Dat levert de beste herkenning op en versterkt je branding.
Lees ook: Een professionele website laten maken
Hoe maak je een digitale handtekening?
Een e-mail handtekening kun je op diverse manieren maken. Heel simpel met wat tekst via je e-mail provider zoals Gmail of Outlook, met html als je weet hoe dat werkt en via een service voor digitale handtekeningen. Die laatste levert vaak erg mooie handtekeningen op, is makkelijk in gebruik en zo gepiept.
Websites die je hiervoor kunt gebruiken zijn onder andere:
Eén van de populairste is WiseStamp. Net als bij de andere websites kun je hier een gratis handtekening maken. Wil je er meer of meer opties wat lay-out betreft? Dan betaal je $6 per maand.
Ikzelf heb ook mijn e-mail handtekening bij WiseStamp gemaakt. Deze ziet er zo uit:
Hoe je je email handtekening in je mail zet hangt af van welk programma je gebruikt om je handtekening mee te maken en van het e-mail systeem. Bij WiseStamp staat het duidelijk uitgelegd en dat zal ongetwijfeld bij de andere programma’s ook zo zijn.
Nadelen van WiseStamp (en de andere websites) zijn dat er bij de gratis versie alleen maar één handtekening mogelijk is, er een beperkt aantal opties zijn voor de lay-out en dat er standaard onder de handtekening ‘Create your own email signature’ staat. Om meer mogelijkheden voor lay-out te hebben, meerdere handtekeningen te kunnen maken en de reclame weg te halen heb ik zelf de betaalde versie van Wisestamp.
Lees ook: 12 Andere online tools die ik gebruik voor mijn bedrijf
Heb jij al een e-mail handtekening voor je bedrijf?
Elke week het nieuwste artikel ontvangen in je mail met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf of blog? Meld je dan hier aan!
9 reacties. Plaats een nieuwe
Wat een handige tip. Ik ga ermee aan de slag.
Voor de Mac moet je hem betalen.
Oh echt? Dat is vreemd! Gebruik je geen Gmail?
Hoi Sabine,
Dankjewel voor je duidelijke uitleg. Ik heb een emailhandtekening gemaakt in Wisestamp en vraag me af hoe ik een link kan toevoegen om mijn minitraining aan te vragen.
Weet jij dit?
Graag gedaan! Dat kun je doen via Add-Ons. Daar kun je bijvoorbeeld een link maken met eigen html of op newsletter klikken en daar de link toevoegen. Volgens mij zijn ze een aantal add-ons nu aan het updaten dus werken ze niet, maar later sowieso weer wel. Succes!
[…] Ik gebruikte al een tijdje de digitale e-mail handtekening van WiseStamp. Gratis, want daar kun je al heel veel mee. Echter wilde ik nu weleens de reclame onder mijn handtekening weghebben en meerdere digitale handtekeningen kunnen maken. Er was een aanbieding bij WiseStamp en dus greep ik mijn kans. Nu heb ik de betaalde versie van WiseStamp en daar ben ik heel blij mee. Klik hier voor meer informatie over het maken van een digitale e-mail handtekening. […]
[…] ook hoe je een e-mail handtekening maakt en waarom Calendly jou als ondernemer enorm kan helpen. Wil je meer inspiratie en praktische tips […]
Ik wil een interactieve pdf toevoegen als handtekening in outlook, maar kan helaas geen pdf toevoegen. Als ik hem omzet in een JPEG dan is de handtekening niet meer interactief… Het is ook niet mogelijk om genoemde stappen toe te passen, omdat wij als bedrijf een eigen lettertype/ontwerp hebben voor de handtekening. Zou jij mij hierbij verder mee kunnen helpen?
Hoi Megan, ik zou eerlijk gezegd niet direct het antwoord hierop weten. Normaal gesproken is het lastig om pdf’s en foto’s interactief te maken in de mail en daarvoor heb je dan een programma nodig zoals Wisestamp. Wat je zou kunnen doen is het logo in Wisestamp uploaden en de rest in een basic lettertype maken. Dat is dan niet helemaal afgestemd, maar tenminste komt de huisstijl er dan goed uit. Is dat een idee?