Wat is ChatGPT en hoe gebruik je dit als ondernemer?

Zelfstandig ondernemen

Je hebt er vast van gehoord: het immens populaire ChatGPT. De hele wereld heeft het erover. Dus kunnen wij als ondernemers niet achterblijven. Als ondernemer kun je ChatGPT namelijk heel goed gebruiken om te groeien met je bedrijf en vooral om veel werk makkelijker en sneller te maken. Maar eerst in dit artikel uitleg over wat ChatGPT is, wat de voor- en nadelen zijn en hoe je het gebruikt als ondernemer. Benieuwd of deze tool iets voor je is? Lees snel verder!


Wat is ChatGPT?


ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) is een taalmodel dat is ontwikkeld door OpenAI, een onderzoeksorganisatie op het gebied van kunstmatige intelligentie. OpenAI bestaat sinds 2015 en werd opgericht door onder andere Elon Musk.

Het is getraind om natuurlijke taal te begrijpen en te genereren en maakt gebruik van deep learning-technologie. ChatGPT maakt gebruik van machine leertechnieken om grote hoeveelheden tekst te analyseren en te begrijpen. Het model is in staat om coherent en logisch te reageren op vragen, waardoor het automatisch teksten kan genereren over de meest specifieke onderwerpen en gemakkelijk vragen kan beantwoorden. Dit op een nauwkeurige en natuurlijke manier.

Je kunt ChatGPT in het Nederlands gebruiken. En daarnaast gemakkelijk teksten vertalen naar of vanuit onder andere het Engels.

Uitproberen? Lees eerst de rest van de tekst en klik daarna op chat.openai.com/auth/login om te beginnen.

ChatGPT is gratis. Er is echter ook een betaalde versie van 20 dollar per maand. De betaalde versie genereert nog sneller antwoorden en is altijd online, ook als de chatbot overbelast is door massaal gebruik op hetzelfde moment. Wat met de miljoenen gebruikers per dag nogal vaak gebeurt.

 


ChatGPT gebruiken als ondernemer


Dit alles maakt deze intelligente chatbot een ideale tool voor ondernemers. Denk aan het helpen schrijven van blogs met ChatGPT, content creatie (zoals het helpen schrijven van social media posts), goede titels bedenken, website teksten helpen schrijven, snel handleidingen lezen en code vinden voor je website.

Heb je bijvoorbeeld geen bloginspiratie of heb je geen idee wat nu weer op social media te posten? Duik in ChatGPT en binnen no-time rolt er tonnen aan inspiratie uit.

Lees hier hoe je ChatGPT gebruikt om blogs mee te schrijven. 

De voordelen voor ondernemers

  1. Tijdbesparing. Als ondernemer kun je veel tijd besparen door gebruik te maken van ChatGPT om blogposts, e-mails en andere teksten mee te schrijven. Je gebruikt het het beste als hulpmiddel om teksten te bedenken en te schrijven. Niet om kant-en-klare teksten uit te halen.
  2. Efficiëntie. ChatGPT genereert op een snelle en nauwkeurige manier informatie en inspiratie, dat je kunt gebruiken om sneller blogs en andere teksten te schrijven. Dat maakt bloggen, dat veel tijd kost, stukken aantrekkelijker.
  3. Groei. Snel en makkelijk informatie produceren voor onder andere je blog en social media levert je niet alleen meer tijd op, daardoor kun je ook veel meer posten en ontwikkelen dan dat je nu doet. Waardoor je je bedrijf sneller kunt laten groeien.
  4. Internationaal. Het model werkt niet alleen in het Nederlands en Engels, maar in meerdere talen. En vertaalt ook binnen een paar seconden een lap tekst op een correcte manier. Niet zoals in Google Translate waarin de vertaalde tekst nog bomvol fouten zit. Ideaal voor als je wereldwijd aan de slag wilt of snel teksten wilt vertalen.
  5. Brainstormen. Met ChatGPT kun je allerlei nieuwe business ideeën genereren voor nieuwe producten of diensten. Of gewoon voor nieuwe blogs en social media posts.

 


Hoe gebruik je ChatGPT om er de beste informatie uit te halen? | 6 Tips


Als je begint met ChatGPT zal je merken dat je er even aan moet wennen. Je krijgt bizar menselijke antwoorden, terwijl er natuurlijk geen mens bij aan te pas komt. Dit maakt dat je al snel verwacht dat met één vraag alles dat je wilt eruit rolt. Maar dat werkt niet zo.

Na elk antwoord kun je dit steeds meer specificeren en teksten genereren zoals jij het wilt. Ga daarom eerst oefenen met ChatGPT en krijg feeling met de werking hiervan.

Hier alvast 6 tips om er zoveel mogelijk uit te halen

  1. Formuleer de vraag duidelijk. Het formuleren van de vraag of het onderwerp waarover je informatie wilt is de eerste belangrijke stap. Zorg ervoor dat je vraag zo specifiek mogelijk is. Na een antwoord van de chatbot kun je bijvoorbeeld typen: wil je dit specificeren voor een bepaalde doelgroep/een plek/iets anders. Of op een andere manier specifieker maken. Totdat je de informatie hebt die je wilt.
  2. Gebruik de juiste trefwoorden. Het gebruik van de juiste trefwoorden is belangrijk om precies de informatie te krijgen die je wilt. Gebruik ook zeker verschillende synoniemen van de woorden waarnaar je zoekt, om een zo relevant mogelijk antwoord te krijgen. Of stel je vraag op verschillende manieren.
  3. Bepaal de diepte van de informatie. Geef aan hoe diep je wilt dat de informatie gaat. Wil je een algemeen overzicht van het onderwerp, of juist gedetailleerde informatie? Je kunt letterlijk vragen naar bepaalde details en cijfers, of juist de vraag algemeen houden.
  4. Stel follow-up vragen. Als je niet helemaal tevreden bent met het antwoord, stel dan follow-up vragen om meer informatie te krijgen. Hiermee kun je je antwoorden specifieker en duidelijker maken. Dit doe je door nadat je antwoord hebt gekregen een extra vraag te stellen, het voorgaande neemt de chatbot dan mee in de tekst, alleen krijg je een specifieker antwoord.
  5. Vraag naar de betrouwbaarheid van informatie. Vraag de chatbot hoe betrouwbaar de informatie is die wordt gegeven. ChatGPT geeft dan aan of het antwoord echt betrouwbaar is of dat het beter is om nog andere bronnen te raadplegen.
  6. Wees geduldig. ChatGPT kan enige tijd nodig hebben om nauwkeurige antwoorden te genereren en het kan nodig zijn om meerdere vragen te stellen of verschillende synoniemen te gebruiken om de beste informatie te krijgen.

 


Wat zijn de nadelen?


Het lijkt geweldig, en dat is het ook 😉 Maar hoewel ChatGPT talloze voordelen biedt voor ondernemers, kent het ook een aantal beperkingen en uitdagingen. Zo mist het emotionele intelligentie en kan fouten genereren in de teksten. Bovendien vereist het een grote hoeveelheid gegevens voor training, en er zijn zorgen over het mogelijke misbruik of verkeerde interpretatie van de gegenereerde teksten, evenals privacy en beveiliging.

Lees eerst dit door voordat je enthousiast aan de slag gaat

  1. Niet actueel. Vooralsnog rijkt de informatie binnen ChatGPT tot september 2021. Je moet de chatbot dus geen actuele informatie vragen.
  2. Beperkte kennis. ChatGPT is getraind op basis van enorme hoeveelheden tekst gegevens, maar het heeft geen menselijke ervaring, intuïtie of gezond verstand. Hierdoor kan het soms niet begrijpen wat je bedoelt of een antwoord geven dat niet helemaal relevant is.
  3. Garbage in = garbage out. ChatGPT is alleen zo goed als de gegevens die het heeft geleerd. Het taalmodel is getraind met behulp van kennis van het internet, en daar staat veel bevooroordeelde informatie op. Dit kan soms leiden tot bevooroordeelde of ongepaste antwoorden. ChatGPT is geen mens en kan geen onderscheid maken tussen juist en onjuist en eerlijk of oneerlijk.
  4. Geen emotie. ChatGPT kan geen emoties voelen of begrijpen, en het kan niet empathisch reageren op je vragen of opmerkingen. Dit kan soms leiden tot ongevoelige of koele antwoorden. Menselijke interactie en empathie hoef je dus niet te verwachten.
  5. Geen echte wereldkennis. ChatGPT is afhankelijk van de gegevens waarop het is getraind en heeft geen echte wereldkennis. Dit betekent dat het niet altijd in staat is om de juiste antwoorden te geven op vragen over specifieke situaties of contexten die niet in zijn trainingsgegevens voorkomen.
  6. Foute informatie. ChatGPT geeft soms foute informatie. Controleer daarom altijd de antwoorden die je krijgt door deze te vergelijken met meerdere bronnen. Klopt een antwoord niet? Klik dan naast het antwoord op het duimpje omlaag. Met deze feedback help je ChatGPT te verbeteren en verder te ontwikkelen.
  7. Milieuonvriendelijk. Helaas is ChatGPT niet een erg milieubewuste tool. De servers gebruiken enorm veel stroom. ChatGPT wordt aangeboden als een cloud-based service door verschillende aanbieders zoals OpenAI en Microsoft. En de datacenters van dit soort grootschalige cloud-aanbieders gebruiken aanzienlijke hoeveelheden energie. Volgens een rapport van Greenpeace uit 2021 verbruikten de datacenters van Amazon, Google en Microsoft gezamenlijk meer energie dan heel Zweden in 2020.

Meer weten over kunstmatige intelligentie en de nadelen van ChatGPT? Kijk zeker deze informatieve viedeo!

 


Om rekening mee te houden: de betrouwbaarheid van ChatGPT


Een nadeel om extra uit te lichten: de betrouwbaarheid van ChatGPT. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de inputdata, de omvang van de dataset waarop het model is getraind en de nauwkeurigheid van de algoritmen die worden gebruikt om de antwoorden te genereren.

Over het algemeen wordt ChatGPT als een betrouwbaar taalmodel beschouwd. ChatGPT heeft bijvoorbeeld toegang tot enorme hoeveelheden gegevens uit verschillende bronnen, waardoor het een breed scala aan kennis en contextuele informatie kan bieden.

Maar zoals gezegd onder de nadelen, is ChatGPT zeker niet perfect en kan het soms foute of onnauwkeurige antwoorden geven. Vooral als je vage of dubbelzinnige vragen stelt. Het kan ook gevoelig zijn voor bepaalde soorten vertekeningen in de data, zoals gender-, raciale of culturele vooroordelen die mogelijk in de trainingsdata zijn opgenomen. OpenAI waarschuwt zelf ook voor het mogelijk voorkomen van vooroordelen. Iets om op te letten dus. In de video hierboven wordt dit nog beter uitgelegd.

Gebruik daarom altijd je eigen gezonde verstand en blijf kritisch. Lees de informatie goed door en vergelijk het met andere betrouwbare bronnen. Als je het gaat gebruiken zal je merken dat het lijkt alsof je met een persoon praat, maar in werkelijkheid zit er natuurlijk gewoon een computer achter.

 


Al die nadelen, wat voor meerwaarde heeft het dan?


Ik kan me voorstellen dat je dit denkt na het lezen van alle nadelen. Dit is wat het voor mij oplevert:

  • Supersnel informatie, inspiratie en tekst-ideeën genereren, wat ik kan gebruiken om sneller mijn blogs en social media posts te schrijven;
  • Ik controleer alles door te checken op Google, maar dat kost minder tijd dan alles op Google aandachtig te moeten doorlezen dan scannen op (on)juistheden;
  • Daarnaast geeft het me ideeën. Voor blogs en social media, wat ik eerder aangaf. Iets dat mij helpt om constant te posten;
  • Ook gebruik ik het om ideeën te krijgen voor goede blogtitels en zoektermen en synoniemen te vinden om mijn blogs te optimaliseren;
  • En stel ik vragen omtrent van het verbeteren van mijn bedrijf en website.

Kortom: ik vind het een fijne tool. Het vervangt absoluut niet de kwaliteiten die wij als mens hebben en teksten één op één overnemen is niet een goed idee (waarom niet lees je hier). Maar een ideaal hulpmiddel om meer gedaan te krijgen in je bedrijf is het zeker.

Klik hier om te beginnen met ChatGPT.

 


Gebruik jij ChatGPT al?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

ChatGPT, Tools voor ondernemers

Dit artikel delen:

Vorig bericht
In 3 stappen een website die je constant klanten en inkomen oplevert
Volgend bericht
Snel blogs schrijven met ChatGPT: wel of niet?

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.