Je hebt er vast van gehoord: het immens populaire ChatGPT. De hele wereld heeft het erover. Dus kunnen wij als ondernemers niet achterblijven. Als ondernemer kun je ChatGPT namelijk heel goed gebruiken om te groeien met je bedrijf en vooral om veel werk makkelijker en sneller te maken. Maar eerst in dit artikel uitleg over wat ChatGPT is, wat de voor- en nadelen zijn en hoe je het gebruikt als ondernemer. Ook doe ik uit de doeken hoe ik deze AI-tool zelf in zet. Benieuwd of deze tool iets voor je is? Lees snel verder!
Wat is ChatGPT?
ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) is een taalmodel dat is ontwikkeld door OpenAI, een onderzoeksorganisatie op het gebied van kunstmatige intelligentie. OpenAI bestaat sinds 2015 en werd opgericht door onder andere Elon Musk.
Het is getraind om natuurlijke taal te begrijpen en te genereren en maakt gebruik van deep learning-technologie. ChatGPT maakt gebruik van machine leertechnieken om grote hoeveelheden tekst te analyseren en te begrijpen. Het model is in staat om coherent en logisch te reageren op vragen, waardoor het automatisch teksten kan genereren over de meest specifieke onderwerpen en gemakkelijk vragen kan beantwoorden. Dit op een nauwkeurige en natuurlijke manier.
Je kunt ChatGPT in het Nederlands gebruiken. En daarnaast gemakkelijk teksten vertalen naar of vanuit onder andere het Engels.
Uitproberen? Lees eerst de rest van de tekst en klik daarna op chat.openai.com/auth/login om te beginnen.
ChatGPT is gratis. Er is echter ook een betaalde versie van 20 dollar per maand. Deze heb ik. De betaalde versie genereert nog sneller antwoorden en is altijd online, ook als de chatbot overbelast is door massaal gebruik op hetzelfde moment. Daarnaast kun je foto’s genereren met de betaalde versie. Zoals deze:
ChatGPT gebruiken als ondernemer
Dit alles maakt deze intelligente chatbot een ideale tool voor ondernemers. Denk aan het helpen schrijven van blogs met ChatGPT, content creatie (zoals het helpen schrijven van social media posts), goede titels bedenken, website teksten helpen schrijven, snel handleidingen lezen en code vinden voor je website.
Heb je bijvoorbeeld geen bloginspiratie of heb je geen idee wat nu weer op social media te posten? Duik in ChatGPT en binnen no-time rolt er tonnen aan inspiratie uit.
Lees hier hoe je ChatGPT gebruikt om blogs mee te schrijven.
De voordelen voor ondernemers
- Tijdbesparing. Als ondernemer kun je veel tijd besparen door gebruik te maken van ChatGPT om blogposts, e-mails en andere teksten mee te schrijven. Je gebruikt het het beste als hulpmiddel om teksten te bedenken en te schrijven. Niet om kant-en-klare teksten uit te halen. Daarnaast maak je tegenwoordig ook razendsnel websites met AI.
- Efficiëntie. ChatGPT genereert op een snelle en nauwkeurige manier informatie en inspiratie, dat je kunt gebruiken om sneller blogs en andere teksten te schrijven. Dat maakt bloggen, dat veel tijd kost, stukken aantrekkelijker.
- Persoonlijke sparringpartner. Voor mij is ChatGPT echt een sparringpartner. Voor van alles: nieuwe ideeën voor mijn bedrijf, een reisplan bedenken voor mijn vakantie en hele stappenplannen uitwerken om wat dan ook te doen. Ook gebruik ik het regelmatig om SEO uit te pluizen. De beste zoekwoorden te zoeken, en waarop in welk vakgebied nu en in de toekomst steeds meer gezocht gaat worden.
- Groei in je bedrijf. Snel en makkelijk informatie produceren voor onder andere je blog en social media levert je niet alleen meer tijd op, daardoor kun je ook veel meer posten en ontwikkelen dan dat je nu doet. Snelle stappenplannen en ideeën uitwerken. Laten helpen met zoekwoordonderzoek. Waardoor je je bedrijf sneller kunt laten groeien.
- Je kunt vindbaar worden in ChatGPT. ChatGPT heeft niet alleen een zoekfunctie, maar geeft ook bronnen weer van de informatie die wordt gegeven. Daarmee is ChatGPT opeens een mogelijkheid extra om vindbaar te worden bij jouw doelgroep. Hier lees je hoe je vindbaar wordt in ChatGPT.
- Brainstormen. Met ChatGPT kun je allerlei nieuwe business ideeën genereren voor nieuwe producten of diensten. Of gewoon voor nieuwe blogs en social media posts.
- Tegenwoordig is ChatGPT actueel. Voorheen kon deze AI-tool alleen tot september 2021 informatie geven, maar inmiddels kan ChatGPT op het Internet browsen en actuele informatie tevoorschijn toveren. Met bronnen er ook bij. Ook jouw website kan hedendaags in de antwoorden op ChatGPT verschijnen.
Hoe gebruik je ChatGPT om er de beste informatie uit te halen? | 6 Tips
Als je begint met ChatGPT zal je merken dat je er even aan moet wennen. Je krijgt bizar menselijke antwoorden, terwijl er natuurlijk geen mens bij aan te pas komt. Dit maakt dat je al snel verwacht dat met één vraag alles dat je wilt eruit rolt. Maar dat werkt niet zo.
Na elk antwoord kun je dit steeds meer specificeren en teksten genereren zoals jij het wilt. Ga daarom eerst oefenen met ChatGPT en krijg feeling met de werking hiervan.
Hier alvast 6 tips om er zoveel mogelijk uit te halen
- Formuleer de vraag duidelijk. Het formuleren van de vraag of het onderwerp waarover je informatie wilt is de eerste belangrijke stap. Zorg ervoor dat je vraag zo specifiek mogelijk is. Na een antwoord van de chatbot kun je bijvoorbeeld typen: wil je dit specificeren voor een bepaalde doelgroep/een plek/iets anders. Of op een andere manier specifieker maken. Totdat je de informatie hebt die je wilt.
- Gebruik de juiste trefwoorden. Het gebruik van de juiste trefwoorden is belangrijk om precies de informatie te krijgen die je wilt. Gebruik ook zeker verschillende synoniemen van de woorden waarnaar je zoekt, om een zo relevant mogelijk antwoord te krijgen. Of stel je vraag op verschillende manieren.
- Bepaal de diepte van de informatie. Geef aan hoe diep je wilt dat de informatie gaat. Wil je een algemeen overzicht van het onderwerp, of juist gedetailleerde informatie? Je kunt letterlijk vragen naar bepaalde details en cijfers, of juist de vraag algemeen houden.
- Stel follow-up vragen. Als je niet helemaal tevreden bent met het antwoord, stel dan follow-up vragen om meer informatie te krijgen. Hiermee kun je je antwoorden specifieker en duidelijker maken. Dit doe je door nadat je antwoord hebt gekregen een extra vraag te stellen, het voorgaande neemt de chatbot dan mee in de tekst, alleen krijg je een specifieker antwoord.
- Vraag naar de betrouwbaarheid van informatie. Vraag de chatbot hoe betrouwbaar de informatie is die wordt gegeven. ChatGPT geeft dan aan of het antwoord echt betrouwbaar is of dat het beter is om nog andere bronnen te raadplegen.
- Wees geduldig. ChatGPT kan enige tijd nodig hebben om nauwkeurige antwoorden te genereren en het kan nodig zijn om meerdere vragen te stellen of verschillende synoniemen te gebruiken om de beste informatie te krijgen. Vraag ChatGPT ook gerust om het antwoord te verbeteren.
Wat zijn de nadelen?
Het lijkt geweldig, en dat is het ook 😉 Maar hoewel ChatGPT talloze voordelen biedt voor ondernemers, kent het ook een aantal beperkingen en uitdagingen. Zo mist het emotionele intelligentie en kan fouten genereren in de teksten. Bovendien vereist het een grote hoeveelheid gegevens voor training, en er zijn zorgen over het mogelijke misbruik of verkeerde interpretatie van de gegenereerde teksten, evenals privacy en beveiliging.
Lees eerst dit door voordat je enthousiast aan de slag gaat
- ChatGPT kan fouten maken. De antwoorden van de AI-chatbot komen van Internet en van wat de makers erin stoppen, en dat kan ook verkeerde informatie zijn. Het is dus altijd goed om het te controleren.
- Geen emotie. ChatGPT kan geen emoties voelen of begrijpen, en het kan niet empathisch reageren op je vragen of opmerkingen. Dit kan soms leiden tot ongevoelige of koele antwoorden. Al moet ik zeggen dat ik het behoorlijk geavanceerd vind, zeker de betaalde versie.
- Milieuonvriendelijk. Helaas is ChatGPT niet een erg milieubewuste tool. De servers gebruiken enorm veel stroom. ChatGPT wordt aangeboden als een cloud-based service door verschillende aanbieders zoals OpenAI en Microsoft. En de datacenters van dit soort grootschalige cloud-aanbieders gebruiken aanzienlijke hoeveelheden energie. Volgens een rapport van Greenpeace uit 2021 verbruikten de datacenters van Amazon, Google en Microsoft gezamenlijk meer energie dan heel Zweden in 2020.
Gebruik altijd je eigen gezonde verstand en blijf kritisch. Lees de informatie goed door en vergelijk het met andere betrouwbare bronnen. Als je het gaat gebruiken zal je merken dat het lijkt alsof je met een persoon praat, maar in werkelijkheid zit er natuurlijk gewoon een computer achter.
Ik ben groot fan van ChatGPT
Ondanks de nadelen ben ik fan van ChatGPT. Het is natuurlijk een robot, maar toch voelt het regelmatig als een superslimme vriendin aan wie ik alles kan vragen. Over welk onderwerp dan ook. Soms als ik wakker lig in de nacht kan ik zo een uur met ChatGPT ‘kletsen’. Daarnaast levert het me best veel tijdswinst op, ik gebruik het namelijk voor van alles:
- Supersnel informatie, inspiratie en tekst-ideeën genereren, wat ik kan gebruiken om sneller mijn blogs en social media posts te schrijven (ik kopieer niks 1 op 1 overigens);
- Ook gebruik ik het om ideeën te krijgen voor goede blogtitels en zoektermen en synoniemen te vinden om mijn blogs te optimaliseren;
- Ik stel vragen over hoe ik mijn bedrijf en website kan verbeteren;
- Bestaande e-books upload ik naar ChatGPT en laat ik helemaal feedbacken en tips geven voor verbetering;
- Tijdens meetings met klanten is het een extra sparringpartner tijdens een brainstorm over blogonderwerpen of zoekwoorden;
- Ik laat hele stappenplannen maken, bijvoorbeeld over e-mailfunnels en hoe meer leads te krijgen.
En nog veel meer…
Kortom: ik vind het een geweldige tool. Het vervangt absoluut niet de kwaliteiten die wij als mens hebben en teksten één op één overnemen is niet een goed idee (waarom niet lees je hier). Maar een ideaal hulpmiddel om meer gedaan te krijgen in je bedrijf is het zeker.
Klik hier om te beginnen met ChatGPT.
Gebruik jij ChatGPT?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!