Professionele foto's voor website

Welke foto’s gebruik je voor je website? | Waarom je professionele foto’s nodig hebt.

“Welke foto’s moet ik gebruiken voor mijn website?” 

Dat is één van de meest gestelde vragen van mijn klanten. Een heel goede vraag, want een foto kan een website helemaal maken en een geweldige eerste indruk creëren. Hoe cliché ook: een foto zegt meer dan duizend woorden.

Maar waar haal je goede foto’s voor je website vandaan? Maak je die zelf of ga je op zoek naar een professionele fotograaf? Of wil je liever stockfoto’s gebruiken voor je website? En waar moet je op letten bij foto’s voor je website? In dit artikel vertel ik je alles over waar je aan moet denken als je je foto’s gaat uitzoeken. En geef ik antwoord op de vraag: wel of geen professionele foto’s laten maken voor je website?


Waar moet je op letten bij het kiezen van foto’s voor je website?


Laat ik beginnen met wat punten waar je op moet letten als je foto’s gaat uitzoeken voor je website. Of je nu foto’s hebt laten maken, foto’s uit je eigen archief hebt gezocht of stockfoto’s gebruikt: dit moet je eerst weten voordat je met foto’s aan de slag gaat.

1. Wat is het doel van je website?

Welke boodschap wil je uitdragen? Wat wil je uitstralen op je website? Wie is je ideale klant? Welke diensten ga je aanbieden? Bedenk je eerst wat je eigenlijk precies wilt. En wat de doelgroep wil; wat wil jouw klant zien?

2. Wat is het doel van de foto?

Als je nummer 1 duidelijk hebt kun je gaan bedenken wat een foto moet doen. Is een foto puur decoratief of moet de foto echt iets zeggen? Passen de foto’s bij het doel van jouw website?

Foto’s die de aandacht trekken hebben een sterke relatie met de inhoud van je website. En zeggen iets over hetgeen je doet en over wie je bent. Puur decoratieve foto’s trekken het minst de aandacht. Een berg met een besneeuwde top is hartstikke mooi, maar als dit niets te maken heeft met het doel van jouw website en met wat je doet, leidt de foto alleen maar af en zal deze geen toegevoegde waarde hebben. Foto’s waar jij zelf op staat doen het ook heel goed. De bezoeker wil immers graag de persoon achter de dienst zien.

3. Hoe ziet het design van de website er uit?

Ook een belangrijke: hoe en waar wil je de foto’s gaan plaatsen? Je hoeft het niet helemaal precies vooraf te weten, maar het is wel handig als je weet of je een slider of grote kopfoto wilt bijvoorbeeld. Een staande foto is dan niet geschikt. Ook de resolutie maakt daarbij uit. Foto’s die je wilt weergeven op opvallende plekken moeten van goede kwaliteit zijn en goed passen bij de uitstraling. Andere dingen om rekening mee te houden zijn bijvoorbeeld teksten die over foto’s heen moeten komen. De plek van het onderwerp van de foto (jijzelf bijvoorbeeld) en de kijkrichting zijn dan handig om aan te denken.

4. Welke kleuren ga je gebruiken?

Het allermooiste is als de foto goed aansluit bij je huisstijl. Stel je hebt een huisstijl met paars tinten of een groene toon, dan zijn foto’s waar rood de hoofdkleur is niet heel handig. Zeker als je professionele foto’s laat maken of als je zelf aan de slag gaat met de camera zijn de kleuren zeer belangrijk: trek kleding aan die bij jou, je huisstijl en bij wat je wilt uitstralen past. Kleuren roepen ook emoties op, dus denk net als bij je huisstijl ook hier aan wat je wilt uitstralen. Het zou zonde zijn als alles weer opnieuw moet.

Deze website die ik maakte voor een klant geeft goed weer wat het doet als alles perfect op elkaar is afgestemd.

5. Mensen kijken graag naar mensen

Met andere woorden: een gezicht trek veel meer de aandacht dan een product of decoratieve foto. Kijk maar naar social media: foto’s van jouzelf krijgen vaak de meeste likes. Dat is niet voor niets. Foto’s van jouzelf zijn sowieso altijd een goed idee. Je potentiële klant wil jou zien, weten wie je bent. Fotografie op je website is daarvoor ideaal. Als je geen mooie foto’s van jezelf hebt, laat ze dan maken. Dit is zo waardevol!

 

 

Lees ook: 10 tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website

 

 


Waar haal je goede foto’s voor je website vandaan?


Als je duidelijk hebt wat het doel is van je website, welke doelgroep je wilt aanspreken en wat je met de foto’s wilt doen en bereiken, ben je klaar om de foto’s voor je website bij elkaar te verzamelen. Dat kan op drie manieren:

1. Je maakt ze zelf

Zelf foto’s maken was nog nooit zo makkelijk. Gewoon met je smartphone of een mooie camera. Het is goedkoop en je kunt zelf precies bepalen hoe en wat. Maar… goede kwaliteit foto’s maken is helemaal zo makkelijk nog niet. Sommige mensen zijn hier echt goed in, anderen totaal niet. Een huis-, tuin- en keukenfoto kan misschien werken voor Facebook, maar op je website heb je toch wel iets meer nodig dan dat. Daarnaast moet een foto bijna altijd bewerkt worden om deze website-proof te maken. En dan de kwaliteit: niets zo storend als een korrelige foto op je homepagina. Als je goed bent in foto’s maken, goed met een statief overweg kunt en feeling hebt voor uitstraling en kleuren, dan kan dit een prima oplossing zijn.

Ikzelf kan best goed fotograferen; alle foto’s op Besabine maak ik zelf. Maar dit zijn vrijwel allemaal foto’s van landschappen, dorpjes en mensen. Foto’s van mezelf maken kan ik helemaal niet. Voor mij is een professionele fotograaf echt een must.

2. Je gebruikt stockfoto’s

Stockfoto’s zijn razend populair en dat is niet voor niets. Behalve boven dit artikel, gebruik ik voor mijn blog op deze website ook alleen stockfoto’s. Je hebt immers keus uit duizenden foto’s en er zit altijd wel iets bij dat bij jouw uitstraling en doelgroep past. Stockfoto’s heb je bovendien zo gevonden, ze zijn vaak gratis en van goede kwaliteit. Nadeel is dat de kans dat je ‘jouw’ foto ook op een andere website tegenkomt heel groot is, je niet altijd de juiste foto kunt vinden en als je écht mooie foto’s wilt je daarvoor moet betalen. En dan kunnen de kosten aardig oplopen. Wil je unieke foto’s op je website? Kies dan niet voor stockfoto’s.

Fijne website voor stockfoto’s zijn:

 

Mocht je dit nog niet weten: haal nooit foto’s zomaar van Internet via bijvoorbeeld Google. Deze foto’s mag je niet gebruiken zonder toestemming van de eigenaar en eventueel betaling. Doe je dit wel, dan kun je hoge boetes krijgen.

3. Je laat foto’s maken door een professionele fotograaf

Het is even een investering en het kost misschien iets meer tijd, maar als je foto’s laat maken door een professionele fotograaf heb je wel meteen unieke foto’s voor op je website. Je weet zeker dat de foto’s van hoge kwaliteit zijn en dat je krijgt wat jij wilt. Kies een fotograaf die de foto’s kan maken die jij wilt en die je kan sturen. Voor de camera staan is namelijk niet zo makkelijk, zeker de eerste keer niet. Er zijn fotografen die speciaal foto’s maken voor websites én social media. Dan heb je twee vliegen in één klap. Ook voor mij was dit een belangrijke reden om een fotograaf in te schakelen: ik was de slechte selfies zat en wilde geen moeite meer moeten doen om steeds weer de juiste foto te kiezen voor Instagram. Het was één van de beste investeringen in mijn bedrijf.

 

 

Lees ook: Wat je écht nodig hebt als je een website gaat of laat maken. | Over je big why, de ideale klant en website-teksten.

 

 


Waarom je professionele foto’s nodig hebt voor je website


Voor welke methode je ook kiest: zorg dat de foto’s er professioneel en goed uitzien. Waarom?

1. Je klant wil JOU leren kennen

Iemand die op je website komt wil jou leren kennen. Weten wie jij bent en wat je doet. Af en toe een stockfoto, mits deze bij je website past, is helemaal niet erg. Maar met goede professionele foto’s van jouzelf kan een potentiële klant direct een goede indruk krijgen en een positief gevoel. Een professionele fotograaf kan jou bovendien heel goed neerzetten zoals je bent, om precies die uitstraling te creëren die je wilt.

2. Je website representeert je bedrijf

Vaak is je website het eerste dat iemand die jou nog niet kent van jou ziet. Die eerste indruk is daarom heel belangrijk. Als je kiest voor foto’s van lage kwaliteit waar duidelijk niet al te veel moeite voor is gedaan, hoe denk je dan dat dat overkomt op jouw potentiële klant?

3. Foto’s zijn goed voor je SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Alleen al om goed gevonden te worden op Internet is een website voor je bedrijf een must. En wist je dat de foto’s op je website je website beter vindbaar kunnen maken op Google? Als je tenminste je foto’s goed SEO-optimaliseert. Geef ze dus al op de computer de juiste naam en vul altijd de alt-tekst in.

4. Unieke foto’s kunnen je merk versterken

Professionele foto’s die bij jouw brand passen kunnen veel opleveren. Deze foto’s zijn een punt van herkenning voor jouw bedrijf die je niet alleen op je website, maar ook op social media kunt inzetten. Op deze manier creëer je overal dezelfde look and feel. Voor marketing-doeleinden is dit heel waardevol. Professionele foto’s waar jij zelf op staat worden bovendien sneller gedeeld en geliked wat jou weer meer oplevert.

5. Professionaliteit

Professionele foto’s komen veel professioneler over dan stockfoto’s of bijvoorbeeld vakantiefoto’s. En dat is het zeker waard om in te investeren. Je hebt daarmee direct een stapje voor op concullega’s die het nog wel met zelfgemaakte foto’s doen.

 

 

Lees ook: De waarheid over bloggen voor je bedrijf | 10 dingen die je wilt weten

 

 


Wel of geen professionele foto’s voor je website laten maken door een fotograaf?


Als je bovenstaande hebt gelezen dan zal het je niet verbazen dat het wél laten maken van professionele foto’s voor je website een heel goed idee is. Tenzij je zelf natuurlijk een ster bent in (jezelf) fotograferen. Ik werk zelf ook het liefste met professionele foto’s, deze websites worden simpelweg het mooiste. Je ziet het direct aan een website als er echt werk van is gemaakt. Kijk maar eens naar deze website hoe mooi de professionele foto’s bij de huisstijl en het doel van de website zijn gekozen.

Een bedrijf opzetten betekent investeren in jezelf en fotografie is daar een belangrijk onderdeel van. Niet alleen voor je website, ook voor je social media. Heb je nu geen geld om te investeren? Zet het dan tenminste hoog op de agenda. Fotografie is niet een eenmalige investering. Je bedrijf en jijzelf groeit, en dus groeien je uitstraling en doelen mee. Ikzelf zal tenminste eens per jaar/halfjaar nieuwe foto’s laten maken. Zo blijf ik altijd bij en heb ik direct genoeg content voor Instagram en Facebook.

Tevreden zijn met wat je uitstraalt en met de foto’s die op je website staan is daarin ook heel belangrijk. Ben je niet tevreden? Doe er dan iets aan. Als jij niet tevreden bent en met een frons naar jouw foto’s kijkt, dan straal je dat uit naar je bezoeker en dus potentiële klant.

 

 

Lees ook: Zo zet je je website in voor meer bezoekers en klanten

 

 


 

Heb jij professionele foto’s laten maken voor je website en social media? Wat was jouw overweging om dit wel of niet te doen?

 


 

Meld je hier aan om elke week het nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf!

 


 

Vorig bericht
10 tekenen dat het tijd is voor een nieuwe website
Volgend bericht
Handige WordPress tips & tricks | #1

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu