Tegenwoordig zie je op steeds meer websites een live chatfunctie, waarbij je dus live vragen kunt stellen aan de persoon achter de website. Ik dacht er zelf lang over of ik wel of niet zo een chatfunctie wilde en uiteindelijk ben ik overstag gegaan. In dit artikel vertel ik je welke chatfunctie ik gebruik en geef ik tips om te bepalen of dit van toegevoegde waarde is voor jouw bedrijf.
Chatra | Een geweldige optie voor een chatfunctie op je website
Laat ik beginnen met je te vertellen welke chatfunctie ikzelf gebruik en hoe het werkt.
Ik gebruik Chatra voor de chatfunctie op mijn website en ik ben hier zeer tevreden over. Het werkt namelijk zó makkelijk en fijn én er zitten ook nog eens vele handige functies op.
Chatra chatfunctie: hoe werkt het?
Chatra heeft een betaalde en gratis versie. Als je je aanmeldt bij Chatra kom je automatisch in de 10-daagse trial van de pro-versie. Als je daarna niet de pro-versie wilt houden, kom je terecht in de gratis versie. Die overigens al vele fijne functies heeft. Ikzelf heb de pro-versie.
Zodra je je hebt aangemeld kun je direct beginnen. Je krijgt bij aanmelding een code die je op je website moet zetten. Download daarvoor deze plugin en plak daarin die code.
Vervolgens heb je je website niet meer nodig om Chatra te gebruiken. Je logt simpelweg in op jouw Chatra account en vanuit daar doe je alles. Niet alleen live chatten, maar ook het aanpassen van je chatfunctie. Zoals de automatische berichten, kleuren, positie op je website en nog veel meer. Zodra je bijvoorbeeld de kleur van je chat button aanpast zie je dat direct terug op je website.
De functies van Chatra
Deze live chat op je website heeft vele handige functies. De functies die mij het meest aanspreken op een rijtje, inclusief daarachter of het een gratis of pro-functie is:
- Meertalige chat, waarbij je dus bijvoorbeeld je welkomstberichten en button op je website in de taal kunt weergeven die jij wilt. Voor mij is dit heel handig aangezien ik in het buitenland woon en er ook weleens Colombianen op mijn website komen. Mijn chatfunctie is er dus in het Nederlands, Engels en Spaans. En wordt automatisch aangepast aan het land. (Gratis functie)
- Je kunt de chat van Chatra ook offline gebruiken. Dus als jij niet online bent en iemand wil een vraag stellen, dan kan dat gewoon en mail jij later die persoon terug. Je kunt er echter ook voor kiezen om de chat-button van je website te halen als jij offline bent. (Gratis functie)
- De chat kun je helemaal aanpassen in kleuren, teksten, positie op je website en meer. (Gratis functie)
- Gerichte chats en triggers. Deze is een heel handige en geschikt om je bezoeker te triggeren met je te chatten. Je kunt met deze functie per pagina een bepaalde trigger plaatsen. Bijvoorbeeld dat het chatscherm opent na 50 seconden op je landingspagina met een specifieke tekst voor die pagina. Zo kun je voorkomen dat iemand van je pagina gaat en zorgen dat iemand je een vraag gaat stellen. Je kunt dit dus per pagina instellen met op elke pagina een andere tekst als je zou willen. (Pro functie)
- Je kunt vragen en antwoorden bewaren om later een mooie lijst van veelgestelde vragen te hebben. (Pro functie)
- Vooraf de uren en dagen dat je online bent aangeven. Deze vind ik zelf zeer handig en stelde ik als eerste in. Je kunt namelijk aangeven wanneer je online bent (en dit uiteraard ter plekke veranderen mocht je dat willen). Bijvoorbeeld op doordeweekse dagen van 9 tot 5. De chatfunctie gaat dan automatisch online op die uren, zonder dat je dat steeds hoeft in te schakelen. (Pro functie)
En er zijn nog véél meer functies. Hier vind je alle functies van Chatra voor een live chat op je website.
Live chat op je website: wel of niet?
Een chatfunctie op je website is zeker niet voor iedereen weggelegd en ook ikzelf ben nog in de probeer-fase. Ik kijk het aan voor een jaar en beslis dan of ik er mee doorga of niet. Er zijn vele voordelen te bedenken, maar ook nadelen. Hier een aantal voor- en nadelen van een chatfunctie op je website op een rijtje.
Voordelen live chat op je website
- Potentiële klanten kunnen makkelijk, snel en laagdrempelig contact met je opnemen
- Je kunt concurrenten voorblijven door direct een vraag van een potentiële klant te beantwoorden en daarmee het koopproces te versnellen
- Door bij te houden wat voor vragen er komen krijg je een mooi beeld van missende informatie op je website en inspiratie voor een veelgestelde vragen-sectie
- Het verhoogt het vertrouwen in jou en je bedrijf met deze extra service en beschikbaarheid
Nadelen chatfunctie op je website
- Zeker als je een grote website hebt kun je veel vragen krijgen, je moet daarmee rekening houden in je bezetting. Heb je wel tijd om al die live vragen te beantwoorden?
- Het kan de laadtijd van je website pagina’s verhogen, hier lees je hoe je je website snelheid op peil houdt
- Website bezoekers zijn vaak geen fan van pop-ups, dus de chatfunctie kan irritatie opwekken. Je kunt er voor kiezen om het chatscherm alleen te laten open als iemand op de ‘chat met mij’ knop klikt. Met uitzondering van twee pagina’s heb ik dit zelf ook zo ingesteld
- Heeft het effect? Hoeveel vragen komen er binnen? En hoeveel verkopen haal je daaruit? Als de chatfunctie je te weinig oplevert heeft het geen nut en kun je deze er beter vanaf halen
Live chat op je website: wel of niet?
Het beste is om jezelf af te vragen wat je doel is met een chatfunctie. En of je de tijd hebt om beschikbaar te zijn en live vragen te beantwoorden. Probeer het voor een tijdje als je nieuwsgierig bent of het werkt voor jou en je bedrijf en evalueer later om te beslissen of je er mee doorgaat of niet. Voor mij is het vooralsnog een fijne toevoeging op mijn website, al komen er geen bergen vragen binnen. Maar dat is ook niet nodig. Over een aantal maanden evalueer ik voor mezelf of ik er mee door wil gaan of niet.
Wat zijn alternatieven?
1. WhatsApp.
Je kunt er ook voor kiezen om een WhatsApp functie op je website te plaatsen. Je installeert een plugin, zoals deze, waarna dat groene WhatsApp bolletje onderin je website verschijnt. Hiermee kunnen potentiële klanten je direct contacten. Als je het geen probleem vindt om via WhatsApp ‘gestoord’ te worden is dit een goede optie. Om dan helemaal professioneel over te komen kun je het beste overstappen op WhatsApp Business. In het artikel dat verschijnt als je op de link klikt vind je ook plugin-tips voor een WhatsApp-functie op je website.
2. Een automatische chatbot gebaseerd op kunstmatige intelligentie
Je kunt er ook voor kiezen om een AI-chatbot op je website te plaatsen. Hierbij ben je zelf niet of in ieder geval veel minder nodig, maar vind je websitebezoeker de antwoorden meteen zelf.
Het voordeel is dat het jou een hoop tijd scheelt, maar het kan voor je bezoeker ook vreselijk irritant zijn. Automatische chatbots hebben vaak alleen de antwoorden op standaard vragen, als het ingewikkeld wordt dan is er alsnog een persoon nodig. Gelukkig hebben veel AI-chatbots ook een live-chat mogelijkheid waarmee je dit probleem kunt opvangen.
Wat denk jij erover: wel of geen chatfunctie op je website? Vind hier trouwens meer handige tools voor je bedrijf.
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!
In dit artikel staat een affiliatie link.
2 reacties. Plaats een nieuwe
Goed en zinvol blog Sabine over de chat functie. Super duidelijk. Thanks.
Graag gedaan en dankjewel voor je compliment!