7 'Groei-je-bedrijf-lessen' die ik leerde als online ondernemer vanuit het buitenland

7 ‘Groei-je-bedrijf-lessen’ die ik leerde als online ondernemer vanuit het buitenland

Ik krijg vaak de vraag hoe ik dat toch doe, dat online ondernemen vanuit het buitenland. Een goedlopend bedrijf hebben met Nederlandse klanten terwijl ik ergens aan de andere kant van de wereld in de Colombiaanse Andes woon. Toen ik begon als zelfstandig ondernemer kwam ik uit loondienst, wist ik helemaal niet hoe het allemaal werkte in de ondernemers-wereld en maakte ik ook nog een totale carrièreswitch. Toch heb ik geen moment gedacht dat het niet zou gaan lukken, maar hoe ik dan daadwerkelijk een goedlopend bedrijf voor elkaar moest krijgen wist ik ook niet. Bij ondernemen vanuit het buitenland komen bepaalde zaken kijken die nóg belangrijker zijn om succesvol te worden. En ik geloof dat mijn focus op deze zaken precies dat is waarom het nu zo goed gaat met mijn bedrijf. Terwijl alle stappen die ik heb genomen gewoon onderdeel zijn van het ondernemerschap. Vandaag lees je de lessen die ik leerde als ondernemer vanuit het buitenland, en kun je direct aan de slag om ook je bedrijf te laten groeien!


Wat maakt ondernemen vanuit het buitenland eigenlijk anders?


Voordat ik mijn lessen met je deel eerst eens even vertellen wat er eigenlijk zo anders is aan ondernemen in het buitenland.

Vanuit het buitenland kun je niet in real life met klanten of andere ondernemers afspreken. Je mist dus een hoop netwerkmogelijkheden en klanten die juist thee met je willen drinken moet je laten schieten. Dit betekent ook dat je vaak niet kunt deelnemen aan cursussen of evenementen die offline worden gegeven. En deelnemen aan Mastermind groepen die met elkaar in een leuk cafeetje afspreken is ook niet ideaal. Met de laptop via Skype erbij zijn is een mogelijkheid, maar toch heel anders dan er écht bij zijn.

In mijn geval zit ik met een tijdsverschil van 6 uur in de Nederlandse winter en 7 uur in de zomer. Dat is altijd een extra ding waar klanten mee akkoord moeten gaan, aangezien ik niet voor 2PM in de winter en 3PM in de zomer kan afspreken. Door dat tijdsverschil mis ik ook live sessies op bijvoorbeeld Facebook en Instagram, of webinars, die voor die tijd worden gegeven. En als er in de Nederlandse ochtend iets met een website gebeurt kan ik daar pas in de middag naar kijken. Door dit tijdsverschil maak ik ook alle afspraken in mijn ochtend en nooit in de middag, want dan slapen mijn klanten. Het gebruik van Calendly is voor mij enorm waardevol, zodat ik kan sturen hoe ik mijn dagen indeel en ook vrije ochtenden heb. Daarnaast kunnen mensen daarmee ook een afspraak plannen terwijl ik lig te slapen.

Ik heb overigens ook een paar klanten die in Azië wonen: daar zit 12 en 13 uur tijdsverschil tussen en dat is dus een kwestie van extra goed plannen wat het beste moment is voor ons beiden. Flexibiliteit is dus enorm belangrijk om de klant tegemoet te komen hierin. Zo heb ik in bijvoorbeeld de productiviteitscursus van Celine Charlotte geleerd hoe zij grenzen aangeeft en haar dagen zo plant dat ze zo productief mogelijk is, maar in mijn geval gaat dat simpelweg heel moeilijk. Ik maak bijvoorbeeld ook vaak afspraken tijdens mijn lunchtijd en ik begin al om 8AM met de eerste afspraken.

Dit zijn denk ik de belangrijkste verschillen, valt mee toch? En vind ik dit vervelend? Welnee! Soms zou ik wel naar een evenement willen, maar lig er echt niet wakker van. Ook die flexibiliteit is helemaal prima. Dat pas ook bij mijn leven in Colombia, waar je zeker als georganiseerde Nederlander sowieso al extreem flexibel moet zijn 😉

 


De 7 lessen die ik leerde van ondernemen vanuit het buitenland


Nu je weet wat de grootste verschillen zijn met ondernemen in Nederland weet je ook dat de grootste uitdagingen zijn om te netwerken, klanten te krijgen, een expert status op te bouwen, jezelf te ontwikkelen en vertrouwen te winnen. En ja: dit is precies waar elke ondernemer tegenaan loopt. De lessen die ik leerde tijdens mijn weg naar een goedlopend bedrijf:

1. Inzet en passie

Een bedrijf kan bijna niet succesvol worden zonder enorme inzet. Ik besteed heel veel tijd aan mijn bedrijf. Niet alleen aan mijn klanten, maar ook aan online zichtbaarheid, aan mijn bedrijf werken (al schiet dat er nog steeds vaak bij in), mezelf ontwikkelen, bloggen, enzovoort. De tijd dat ik halve dagen kan gaan werken moet nog komen. Staat wel tegenover dat ik tegenwoordig ook weken vakantie plan waarin ik niks doe. Hoeveel tijd je bedrijf je kost hangt natuurlijk ook af van wat je doet en van wat je verdienmodel is, maar een goede website en alles wat daarbij komt kijken is nu eenmaal niet in 5 uur klaar. In ieder geval wat voor elke ondernemer geldt is inzet en passie. Alles in je bedrijf steken om er uit te halen waar je van droomt. Consistent bezig te zijn met content, zoals bloggen. Ik vind dat trouwens ook ontzettend leuk, ik werk echt met passie en geniet van wat ik doe. Dat maakt het stukken makkelijker.

2. Doe het niet alleen

Ik leerde al snel dat een goedlopend bedrijf neerzetten in je eentje bijna niet gaat. Er zijn zoveel dingen die er bij komen kijken, waarvan een heleboel dat buiten jouw expertise omgaat. En daar heb je anderen voor nodig. Hier lees je waarin en hoeveel geld ik in 2018 investeerde om te groeien als ondernemer en als bedrijf. Ook zit ik in een Mastermind groep en heb ik veel contact met andere ondernemers. Altijd fijn om dingen waar je tegenaan loopt te bespreken of nieuwe ideeën te krijgen. Waar jij hulp bij nodig hebt hangt natuurlijk helemaal af van waar je staat met je bedrijf, wat je doet, wat je wilt en wat zelf wel en niet lukt. Zo investeer ik bijvoorbeeld in cursussen over productiviteit, een businesscoach of hulp bij social media, terwijl anderen hun website aan mij uitbesteden. Dingen die ik niet leuk vind of niet goed kan (zoals mijn financiën en belastingaangifte) laat ik aan anderen over. Scheelt een hoop stress en tijd die ik aan mijn bedrijf kan besteden. Dit ervaar ik als enorm waardevol en een goede manier om je bedrijf te laten groeien.

3. Online netwerken

Online netwerken is sowieso al belangrijk, maar als ondernemer vanuit het buitenland nóg belangrijker. Want zoals ik eerder schreef: ik kan niet naar bijeenkomsten, leuke offline groepstrainingen of live met klanten afspreken. Ik moet dus letterlijk alles van de online wereld hebben. Gelukkig vind ik dat super leuk en had ik hier door mijn Colombia-blog al ervaring mee. Online netwerken is niet iets dat stopt, ik ben er constant mee bezig. Op social media posten, reageren op anderen, een band opbouwen met volgers en met andere ondernemers online afspreken. Mijn bedrijf bestaat zo’n 1,5 jaar en nog steeds ben ik hier bijna dagelijks actief mee bezig. Dat kost tijd, maar het levert naast plezier ook veel klanten op. Ook als je een website met goede SEO hebt is online netwerken en/of bloggen of een podcast hebben heel belangrijk. Hiermee leren mensen je kennen, je leuk vinden en bouw je vertrouwen op.

4. Zorg voor goede SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Ik leerde al tijdens het bloggen op mijn reisblog dat SEO enorm belangrijk is. Voor mij is de combinatie tussen mijn website, bloggen en social media het meest effectief, zéker vanuit het buitenland. Hier leg ik dan ook extra nadruk op en dat werpt zijn vruchten af. Het punt met social media is dat niet iedereen daarop actief is, met steeds nieuwe algoritmes je posts niet altijd gezien worden en dat het kan verdwijnen (zoals Google+ onlangs verdwenen is). Ook is het tegenwoordig veel lastiger om te groeien op Facebook dan een paar jaar geleden en zijn er steeds meer mensen die dit sociaal medium helemaal zat zijn. Instagram werkt heel goed, maar niet iedereen is daarop actief. Google daarentegen wordt wijdverspreid gebruikt. En als jij daar te vinden bent met iets waardevols en interessants dan gaan mogelijke klanten je vanzelf volgen.

Hoewel ik veel op social media te vinden ben komen inmiddels de meeste bezoekers op mijn beide websites via Google. En mijn website is uiteindelijk waar ik mogelijke klanten wil hebben: de plek waar mijn diensten en prijzen staan en waar iemand makkelijk een afspraak kan boeken. Visitekaartjes kan ik immers niet afgeven en ik kan ook niemand nieuw leren kennen op netwerkborrels. Mijn website vertelt daarom mijn hele verhaal, mensen lezen direct wat ik te bieden heb, wat ik al heb gedaan en hoe ze een afspraak kunnen maken. Voor mij samen met social media een belangrijke bron van klanten.

5. Bouw een portfolio op en word steeds beter in wat je doet

Als je net begint is eerste prioriteit een portfolio opbouwen en testimonials verzamelen. Ikzelf deed dit door op Facebook en LinkedIN op alle oproepen voor een website te reageren en te beginnen met bloggen. Je hebt dan nog niet zoveel lezers, maar je bouwt wel een soort kennisbank op. Ik maakte destijds websites voor weinig geld, om mijn portfolio op te bouwen. In de loop van de tijd ben ik veel meer gaan leren en mezelf in alles verbeteren. Ik volgde businesscoaching en deed cursussen en ik werd steeds beter in wat ik doe. Waarna ik makkelijker mijn prijzen omhoog kon doen. Dit is essentieel om te groeien en meer klanten te krijgen. Ik zag dit ook echt als eerste prioriteit, ook weer omdat ik verder weinig kan doen vanaf de andere kant van de oceaan. Ik moet het compleet hebben van mijn online reputatie. Nog steeds ben ik aan het leren en dat vind ik juist ook zo leuk van ondernemen: je blijft altijd ontwikkelen.

6. Geef meer dan wat iemand verwacht

Eén van de redenen dat ik webdesigner ben geworden is omdat ik het fantastisch vind om anderen verder te helpen met hun passie, daar hun werk van te maken. Sowieso help ik graag anderen, dat zat er al jong in. Ik merkte al snel dat het zoveel voldoening geeft om iemand verder te helpen met een probleem waar diegene tegenaan loopt. Of het nu een hele website is waar iemand al maande naar verlangt of meer bezoekers trekken met bloggen. Ik merkte al snel dat juist dat stukje meer geven dan dat iemand verwacht zoveel oplevert voor beiden. De klant is niet alleen blij, maar ik ook. En dat is wat je wilt. Het lukt niet altijd overigens, maar dat is ook een leerproces voor mij.

7. Werk aan je know like trust factor

De know like trust factor is het proces waar iemand door moet om iets van jou te kopen. Ik leerde hier het eerste over via deze podcast van Deisy Amelsbeek. Er zijn vele manieren om aan die know like trust te werken. Om de know (je te leren kennen) op te bouwen kun je het beste content gaan maken. Zoals een podcast, video, blog of wat dan ook. Zodat mensen weten wie jij bent, wat je doet en wat je kunt betekenen. Dit kan ook als bijvoorbeeld gastspreker of door de media te benaderen.

Na de know is het ook belangrijk dat mensen je leuk en aardig gaan vinden. En dan bedoel ik dus je doelgroep. Dit bouw je op door authentiek te zijn. Jezelf te zijn, ‘echt’ te zijn en zichtbaar te zijn. Hierbij is kwetsbaar zijn de sleutel en dat is spannend. Niet alleen wie je bent, maar ook juist tijdens de groei van je bedrijf. Met alle ups en downs.

Daarna komt het vertrouwen, de trust. Als je dat kunt bereiken dan is de kans veel groter dat iemand iets van jou koopt. Wat ik hierin heb geleerd is om juist onvoorwaardelijk te geven. Veel kennis en tips weg te geven aan de ideale klant. Want daarmee zorg je ervoor dat mensen je gaan vertrouwen en zien dat jij echt de expert bent en dat jij het probleem kunt oplossen. Ikzelf doe dit door te bloggen en de gratis sessies die ik weggeef. Beiden via mijn website. En dat werkt bijzonder goed.

 


Maar… dit geldt toch voor elke ondernemer?


Inderdaad! En dat is precies wat ik wil meegeven. Er komen wat andere dingen bij ondernemen kijken als je dat doet vanuit het buitenland, en dat maakt dat ik de dingen uitvergroot zie en er extra mijn best voor doe om mee te komen met de ondernemers die dicht bij het vuur zitten. Zo blog ik elke week consistent, ben ik dagelijks met social media bezig en houd ik mijn website altijd up-to-date. Als je al deze onderdelen doorloopt en je je er echt vol passie voor inzet dan wordt het zoveel makkelijker om een succesvol bedrijf neer te zetten.


Nog lang niet klaar met leren


Hoewel het heel goed gaat ben ik nog lang niet klaar. Ik denk ook eigenlijk dat je als ondernemer überhaupt nooit klaar bent. Ik blijf mezelf altijd ontwikkelen, meer leren over webdesign en bloggen en over hoe ik mijn klanten zo goed mogelijk kan helpen. Tijdens rustigere periodes werk ik meer aan mij bedrijf in plaats van in mijn bedrijf en dat levert ook weer nieuwe ontwikkelingen op. Ook fouten maken hoort bij ondernemen en dat is iets waar je alleen maar van leert. Fouten maken is dus heel waardevol om hogerop te komen. In ieder geval heb ik altijd deze 7 lessen in mijn hoofd om ondernemen zo succesvol en leuk mogelijk te maken.


Wat is jouw grootste ondernemers-les tot nu toe?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

Vorig bericht
De footer: zet de onderkant van je website in voor meer resultaat
Volgend bericht
Mijn resultaten, lessen en doelen | Zelfstandig ondernemen april 2019

Lees meer!

1 reactie. Reactie plaatsen

  • Hey Sabine,
    Ik volg met veel plezier je blog. Ik ben zelf ook ondernemer, alleen niet online. Veel kennis wat online te vinden is kan alleen voor online gebuikt worden. Maar aan jou kennis heb ik wat. 🙂 Dank je wel! Ik hou ook van de stijl van je blogs. Lekker persoonlijk. Ik blog sinds kort ook. Ik vind het lastig om hier consistent in te zijn. Ideeën genoeg, maar het uitwerken kost wat tijd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu