Wel of niet een website maken met AI? | En: hoe maak je een website met AI?

AI, Succesvolle website maken

Het valt niet meer te negeren: met de komst en snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) is het tegenwoordig mogelijk om je website te maken met AI. En je raadt het al: daar ga ik het in dit artikel over hebben. Hoe maak je een website met AI? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn 7 AI-websitebouwers (ook voor WordPress) die je kunt gebruiken? En hoe gaat de samenwerking tussen jou en AI er in de toekomst uitzien? Dit en meer lees je hier.

Inhoudsopgave

  1. Wat zijn AI-websitebouwers?
  2. Hoe nieuw zijn AI-websitebouwers eigenlijk?
  3. Hoe maak je een website met AI?
  4. De voor- en nadelen van een website maken met kunstmatige intelligentie
  5. Voor wie zijn AI-websitebouwers het best geschikt?
  6. Zal AI het maken en verbeteren van een website helemaal uit handen gaan nemen?
  7. Mijn advies

 

Deze foto is gegenereerd met ChatGPT DALL-E.

 


Wat zijn AI-websitebouwers?


Met een AI-websitebouwer beantwoord je een aantal vragen, waarna er binnen een paar minuten een hele website voor je wordt gemaakt. Zonder dat je daar dus enige technische kennis voor nodig hebt. Dit maakt het maken van een website een stuk sneller.

Daarnaast wijzig je in een paar klikken de teksten, kleuren en lay-out, waarmee je je website eigen kunt maken.

Nu klinkt dit natuurlijk fantastisch, maar voordat je nu enthousiast begint, lees eerst even de voor-en nadelen.

 


Hoe nieuw zijn AI-websitebouwers eigenlijk?


Misschien denk je dat websites maken met AI helemaal nieuw is, maar niets is minder waar. Veel hosts hebben al jaren hun eigen websitebouwer die praktisch hetzelfde werkt. En ook in WordPress kun je al jaren gebruikmaken van standaard templates voor je hele website, die je daarna alleen nog maar zelf hoeft in te vullen of aan te passen.

Wat er vooral nieuw is, is dat AI-websitebouwers na het beantwoorden van een aantal vragen binnen een paar minuten een hele website afleveren. Geef een opdracht en de builder doet de rest. Net als teksten voor je schrijven, foto’s voor je genereren en zelfs met SEO kan kunstmatige intelligentie je helpen. Natuurlijk moet je daarna alsnog zelf alles aanpassen naar jouw eigen wensen en branding, maar de eerste versie kan snel staan.

Denk dus vooral niet dat AI alles voor je uit handen neemt. Creativiteit, visie en strategie moeten nog steeds uit de mens komen (gelukkig). Dus net als voor AI moet je ook met AI gewoon naar eigen inzicht je website aanpassen.

Kortom: het concept bestaat al jaren, het kan nu alleen nog sneller en efficiënter. Al zal je alsnog alles naar eigen wens moeten aanpassen na het laten maken van je website en content met AI. Maar daarover verderop in dit artikel meer.

Wat wél nieuw is zijn de AI-plugins voor WordPress, klik op de link en ontdek meer dan 20 WordPress plugins waarmee je direct in de editor content en lay-outs kunt maken.

 


Hoe maak je een website met AI?


Er zijn diverse mogelijkheden om je website te maken met kunstmatige intelligentie. Elke AI-websitebouwer werkt net anders, maar uiteindelijk lijkt alles op elkaar en ook op wat er al jaren bestaat. Voor het gemak vind je in ieder geval per AI-websitemaker een uitlegvideo.

7 AI-websitebouwers en hoe ze werken:

1. Wix ADI

Ja WIX, wie kent het niet? Al jaren is Wix een grote speler op de markt en ja óók op het gebied van kunstmatige intelligentie.

ADI staat voor Artificial Design Intelligence en is een geavanceerde functie die je makkelijk en snel door het ontwerpproces leidt. Inclusief aanbevelingen voor specifieke functies en verbeteringen van de website. Naast de automatisering door AI moet je in Wix ook nog steeds zelf aan de slag om je website uniek te maken en te optimaliseren. Maar het begin is super snel.

Naar de website van Wix ADI.

 

2. Hostinger

Hostinger is ook een bekende en is nu één van de hosts die naast websites met WordPress.org ook een AI-websitebouwer aanbiedt. Met een drag-en-drop builder, die ook veel andere websitebouwers gebruiken, maak je je eigen layout van standaard templates. Ook kun je met de AI-websitebouwer van Hostinger AI-heatmaps genereren om je ontwerp mee aan te passen, en websiteteksten laten schrijven.

Naar de website van Hostinger.

 

3. B12 AI-websitebouwer

Met de AI-websitemaker van B12 maak je in een paar minuten een volledige website, compleet met tekst en afbeeldingen. Ook biedt B12 handige tools zoals e-mailmarketing.

Naar de website van B12.

 

4. 10Web

10Web is een beetje een vreemde eend in de bijt, want deze AI-websitebuilder is namelijk gebaseerd op WordPress voor het maken en beheren van websites. 10Web werkt met de website-builder Elementor.

Naast de AI-websitebouwer doet 10Web ook inhoudsvoorstellen en integreert het met WordPress plugins en WordPress thema’s. Best handig.

Naar de website van 10Web.

 

5. Brizy AI

Nog een AI-websitebouwer die je als WordPress plugin kunt gebruiken of gehost in de cloud. Met keuze uit meer dan 180 kant-en-klare templates zet je snel en makkelijk een website neer.

Naar de website van Brizy.

 

6. Dorik

Ook met Dorik kun je in een handomdraai een website maken. Dorik biedt daarnaast extra functies, zoals een blog. Net als met de andere AI-websitebouwers heeft ook Dorik vele templates klaarstaan en pas je zelf je website aan nadat AI de eerste versie voor je heeft gemaakt.

Naar de website van Dorik.

 

7. Durable.co

En als laatste Durable.co. Eveneens een volledige AI-websitemaker waarmee je binnen no-time je website online hebt. Inclusief SEO, teksten genereren, statistieken voor het bijhouden van je websitebezoekers en je kunt er advertentieteksten mee schrijven.

Naar de website van Durable.

 


De voor- en nadelen van een website maken met kunstmatige intelligentie


Lees de voor- en nadelen van AI-websitebouwers goed door voordat je begint, zodat je weet waar je precies aan begint en waar je mogelijk tegenaan gaat lopen.

5 Voordelen van een website maken met AI

1. AI is snel en efficiënt

Een AI-websitebouwer kan binnen een halfuurtje een website voor je maken. Je moet wel zelf het voorwerk doen, zoals het duidelijk hebben van je doelgroep, wat je op je website wilt, je aanbod en andere basiselementen van elke website. Maar als je dat allemaal weet, dan giet een AI-websitebouwer dat in een paar minuten voor je in een mooi jasje.

Daarbij wordt ook het ontwerp meteen gedaan. Veel AI-websitebouwers hebben vele kant-en-klare templates. Kleurenschema’s, lettertypes, teksten en foto’s kun je later zelf aanpassen. Daarnaast wordt je website responsief gemaakt. Iets dat essentieel is voor je vindbaarheid in Google.

Ook teksten kan AI voor je uit handen nemen, maar zorg er altijd voor dat deze zo uniek en menselijk mogelijk zijn, of dat je ze aanpast naar jouw eigen woorden.

2. Het is goedkoop

Of tenminste, een basiswebsite maken met AI is goedkoop. Wil je ingewikkelde systemen dan wordt het een ander verhaal. Dit is overigens niet anders dan wat er al jaren beschikbaar is. Immers, zelf je website maken in WordPress is net zo goedkoop, net als gebruikmaken van de website builders die vele hosts aanbieden. Daarbij moet je ook de host aankopen, een template kiezen en extra betalen voor meer geavanceerde functies.

Maar vergeleken met het laten maken van je website is het natuurlijk goedkoper.

3. Makkelijk in gebruik

AI-websitebouwers zijn gemaakt om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Je hebt geen technische kennis nodig om een website te maken, en is erg gebruiksvriendelijk. Er zijn vele standaard templates die je zelf kunt aanpassen, zodat je je alsnog onderscheidt van je concurrenten en je je eigen branding kunt laten zien.

Ook kan AI gebruikersdata analyseren en op basis daarvan gepersonaliseerde content en ontwerpen voorstellen, waardoor je je website meer kunt afstemmen op jouw doelgroep.

4. Automatische chatbots op je website

Al sinds een paar jaar zijn er automatische chatbots beschikbaar op websites die door vooral grotere bedrijven worden gebruikt. Stel een vraag en het antwoord rolt er meteen uit.

Of dit echt een voordeel is, is nog maar de vraag. Persoonlijk vind ik automatische chatbots vreselijk irritant, want ze werken alleen om de antwoorden op standaard vragen te vinden. Voor ingewikkelde dingen heb je alsnog een medewerker nodig. En die is dan dus meestal niet beschikbaar.

Maar met een AI chatbot op je website ben je in ieder geval zelf niet meer nodig voor de meest basic vragen én je bezoekers kunnen de antwoorden makkelijk vinden. Of nouja, als de vragen niet te ingewikkeld zijn dus.

Ik houd het zelf liever bij een chatfunctie op mijn website, zodat potentiële klanten vragen kunnen stellen aan mij als persoon in plaats van aan een robot.

5. Constant in ontwikkeling

AI-websitebouwers en -tools worden steeds beter en ontwikkelen razendsnel. Je weet daarom zeker dat je altijd gebruikmaakt van de nieuwste ontwikkelingen en verbeteringen.

5 Nadelen van AI-websitebouwers

1. De aanpassingsmogelijkheden bij websites gemaakt met AI zijn beperkt

AI-websitebouwers zijn ontworpen om snel en efficiënt websites te maken, niet om ingewikkelde functionaliteiten toe te voegen. Een kant-en-klaar ontwerp klinkt misschien als muziek in de oren, maar zodra je iets wilt dat niet kan wordt het opeens een ander verhaal. Net als aanpassingen die niet binnen de standaard horen, maar die je wel wilt. Een webshop met betaalmogelijkheid via Mollie bijvoorbeeld. Maar ook andere complexere systemen zijn niet zomaar te maken met AI.

Voor mij is vrijheid in het maken van een website een absolute kernwaarde. Hier lees je daar meer over.

2. Gebrek aan creativiteit en originaliteit

Wat gebeurt er met onze creativiteit en authenticiteit als kunstmatige intelligentie dat allemaal van ons overneemt?

AI kan veel overnemen, maar niet jouw creativiteit en authenticiteit. Jouw onderscheidend vermogen. Iets dat in deze tijd, waar je juist moet opvallen om gezien te worden, niet heel handig is. Daarnaast wil ik mijn eigen creativiteit ook helemaal niet kwijt. Ik wil niet overkomen als een robot, maar als een persoon.

Als je je website bouwt met AI, zorg dan dat je deze uiteindelijk zo aanpast dat jouw authenticiteit, jouw persoonlijkheid en jouw merkidentiteit er alsnog goed uitkomen.

Dat betekent dus ook dat je alsnog gewoon zelf moet designen. De eerste stap is snel, maar het aanpassen van je website daarna werkt min of meer hetzelfde als de huidige website builders zonder kunstmatige intelligentie.

3. Privacy en beveiliging

AI-websitebouwers slaan gegevens op hun eigen servers op, wat vragen oproept over de beveiliging en privacy.

En die gegevens, dat zijn er nogal wat. Naast de standaard gegevens zoals e-mail, naam, adres en nog enkele persoonlijke gegevens, heeft AI ook informatie nodig over wie jij bent, wat je doet en wie jouw doelgroep is om een website te maken die daarbij aansluit.

Daarnaast verzamelen sommige AI-builders ook gebruikersgegevens (dus van jouw websitebezoekers) om je website mee te kunnen verbeteren. En ook dat is privacygevoelig.

Lees voordat je begint informatie en voorwaarden over hoe het AI-platform met al deze gegevens omgaat. Zodat je weet waar je aan toe bent. Immers, online criminaliteit komt steeds vaker voor en kan een hoop narigheid veroorzaken.

4. Hoe nauwkeurig is AI?

Over de nauwkeurigheid van AI kunnen we duidelijk zijn: het is verstandig om alle teksten die je laat maken door AI controleert op juistheid. Dat is ook één van de redenen waarom teksten uit ChatGPT overnemen voor je blog niet een goed idee is.

Dit geldt ook voor ontwerpen voor je website en aanpassingen die je laat doen door AI. AI weet niet alles en heeft ook niet alles juist. Als jij een website wilt die daadwerkelijk zorgt voor meer klanten, dan komt daar een bepaalde structuur en ontwerp bij kijken. En AI-websitebouwers houden daar niet automatisch rekening mee.

Voor eenvoudige websites is de nauwkeurigheid vaak prima, maar wil je het complexer, dan neemt de nauwkeurigheid af. Soms kunnen er ook fouten of bugs in een ontwerp zitten, die dan alsnog handmatig moeten worden opgelost.

Wees dus altijd kritisch. Op zowel het ontwerp dat eruit rolt als op de teksten die je voor je website laat schrijven. Dat is overigens ook zeer belangrijk voor SEO. Aan teksten die niet kloppen heeft Google niet zoveel.

5. Je zit vast aan de specifieke host die de AI-websitebouwer aanbiedt

Ik krijg vaak de vraag van klanten om hun website te verhuizen naar een andere host omdat zij (of ik) niet meer tevreden zijn met de host. Een WordPress website verhuizen naar een andere host is een eitje en zo gedaan.

Maar als jij je website maakt met de unieke AI-websitebouwer van host A, dan is deze niet zomaar over te zetten naar host B. Of helemaal niet, tenzij de nieuwe host toevallig op hetzelfde systeem draait. Je zit dan vast aan de host waarop je je website hebt gebouwd, iets dat voor veel frustratie kan zorgen als je niet meer tevreden bent.

Daarnaast loop je het risico dat, mocht de host besluiten er mee te stoppen, je ergens anders je hele website opnieuw moet bouwen.

Met AI ben je dus afhankelijk van de host waarvoor je kiest.

 


Voor wie zijn AI-websitebouwers het best geschikt?


Zoals je hebt gezien in de lijst van AI-websitemakers, lijkt het allemaal erg op elkaar en ook op wat er al bestaat. Verkijk je dus niet op de snelheid van het maken van een website, want een goede functionele website maken heeft wel wat meer nodig dan een standaard template.

Op dit moment zijn AI-websitemakers daarom het best geschikt voor:

  • Kleine bedrijven en startups die snel online aanwezig willen zijn, maar nog niet een hele websitestrategie willen uitrollen;
  • Als je een persoonlijke websites wilt, waarop je bijvoorbeeld blogt over je dagelijkse leven;
  • Ondernemers met een beperkt budget en zonder technische vaardigheden, die nog niet actief met de website aan de slag gaan.

Voor meer geavanceerde websites, zoals uitgebreide webshops, op maat gemaakte websites en unieke designs, is het beter je website te laten maken door een webdesigner of zelf je website op maat te maken (eventueel met hulp van AI natuurlijk).

 


De toekomst: zal AI het maken en verbeteren van een website helemaal uit handen gaan nemen?


Kunstmatige intelligentie zal een handige samenwerkingspartner worden voor elke ondernemer. En ja dus ook voor webdesigners zoals ik.

Alleen, AI kan het niet alleen. Kunstmatige intelligentie is er om jou te helpen. Om werk efficiënter en sneller te doen met AI-tools en -websitebouwers. Door tijdrovende taken te automatiseren en snel bepaalde dingen te creëren, te coderen, op te lossen, te verbeteren en te analyseren. En natuurlijk als sparringpartner om nieuwe ideeën mee te krijgen, zoals je misschien al doet met ChatGPT.

Vervolgens ben jij nodig om de boel te perfectioneren, het eigen en uniek te maken, om specifieke opdrachten te geven aan AI en om je website zo te maken dat er ook daadwerkelijk klanten uitkomen.

Zie het als een soort partner in crime, een extra medewerker die je helpt bij allerlei taken. Maar waarbij jij nog steeds nodig bent om alles aan te sturen en natuurlijk voor bepaald denkwerk, intuïtie, gevoel en creativiteit.

Jij bent nog steeds nodig

Helemaal uit handen nemen gaat dus simpelweg niet en dat lijkt me ook niet wenselijk. Immers, om een afbeelding te genereren heeft de AI-tool wel jouw input nodig om de foto zo te maken zoals jij het wilt.

De creativiteit die nodig is bij het maken van zowel een website als andere dingen, zoals socialmediacontent, kan AI niet zomaar overnemen. Daar is een mens bij nodig.

Emotionele intelligentie, inzicht in menselijke psychologie en creativiteit zijn vaardigheden die steeds waardevoller worden in het ontwerpen van wat dan ook. Je kunt een kant-en-klare website laten genereren door AI, maar het is een tweede om die website uniek te maken en te laten opvallen tussen jouw concurrentie. Out of the box denken, het juist anders aanpakken dan iemand anders. Dat is iets dat je toch echt zelf moet doen.

Hetzelfde geldt voor ons probleemoplossend vermogen, visie, strategie en leiderschap in je eigen bedrijf. Jij bepaalt wat er moet gebeuren, en je schakelt daarbij AI in om je te helpen. Niet andersom. Een belangrijk stukje om te onthouden. AI bepaalt niet jouw websitestrategie, dat doe jij met behulp van de cijfers en eventueel aanbevelingen die AI je geeft.

Blijf leren en ontwikkelen

Feit is dat AI de wereld aan het veranderen is, en daarmee ook de wereld van ondernemers. Om kunstmatige intelligentie in te zetten voor je website, moet je bijblijven met de nieuwste ontwikkelingen. In een recordtempo schieten nieuwe AI-tools en AI-websitebouwers als paddenstoelen uit de grond. En worden de huidige steeds beter en geavanceerder.

Ikzelf probeer ook constant up-to-date te blijven. Al moet ik zeggen dat ik vooralsnog niet bijzonder enthousiast ben over alles wat ik heb uitgeprobeerd. Misschien komt dat ook doordat AI voor WordPress een beetje anders werkt dan een AI-websitebouwer. Maar daarover later meer.

 


Mijn advies


Als WordPress webdesigner geef ik er de voorkeur aan om je website te maken op WordPress, en dan eventueel met AI. Met 10Web of Brizy bijvoorbeeld. En ook Elementor heeft tegenwoordig een AI-variant.

Waarom? Omdat je dan het beheer van je website in eigen hand houdt, en je niet gebonden zit aan één builder en host. Daarnaast heb je met AI in WordPress de voordelen van AI én van de uitgebreide mogelijkheden van WordPress. Zo kun je gewoon een webshop maken met Mollie, een online academie met Learndash en kun je ook andere ingewikkelde functies op je website zetten.

Zonder dat je tegen beperkingen aanloopt in standaard AI-websitebouwers waarmee dat niet of moeilijker kan.

 


Gebruik jij AI voor je website?


Meld je hier aan om elk nieuwste artikel in je mail te ontvangen met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf.


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Is bloggen dood? Zó werkt bloggen in 2024 om nog steeds goed vindbaar te zijn.
Volgend bericht
De 23 beste AI-plugins voor je WordPress website

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.