Iedereen die actief is op Internet krijgt ermee te maken: spam. De meeste bekende vorm van spam is ongewenste e-mail. Maar als je een website beheert dan kom je ook met andere vormen van spam in aanraking: spam via je contactformulier, spamreacties onder je blog en nep registraties op je WordPress website. Spam is niet alleen vreselijk irritant en zeer ongewenst, maar kan ook risico’s met zich meebrengen. Daarom is het zaak alle spam zo veel mogelijk te weren. Maar hoe doe je dat? In dit artikel lees je hoe je op je WordPress website spam blokkeert.
Wat is spam?
Spam is elke vorm van ongewenste en ongevraagde digitale communicatie. Het wordt vaak naar heel veel mensen gestuurd zonder dat je daar om gevraagd hebt en is meestal commercieel van aard. Als je je aanmeldt voor een nieuwsbrief en je krijgt die elke 2 dagen binnen, is dat dus geen spam.
Spammen is de handeling van het verzenden van deze ongewenste berichten. Een persoon die zich met spammen bezighoudt is een spammer.
Spam berichten kunnen via diverse media bij je terechtkomen. De meest voorkomende vorm is ongewenste e-mail, die vaak al door je e-mailprovider in de spambox wordt geplaatst. Naast de e-mail kan spam ook verstuurd worden via sms, WhatsApp, social media en reacties op blogs.
Op je website is elk formulier gevoelig voor spam. Deze spam wordt verzonden door een spambot. Een geautomatiseerd programma dat het Internet afzoekt naar formulieren om deze automatisch in te vullen en te versturen.
Spam is niet alleen irritant, maar het heeft ook risico’s voor onze online veiligheid. Hackers liggen tegenwoordig overal op de loer en updaten hun methodes constant. Met name via spam e-mails worden steeds meer mensen slachtoffer van cybercriminelen. Lees hier hoe je jezelf zo goed mogelijk beschermt tegen hackers.
Spam blokkeren op je WordPress website
Je hebt nu gelezen wat spam is en waar je het kunt tegenkomen op je WordPress website. Nu rest de belangrijkstee vraag: hoe blokkeer je spam via je website? Spam is ontzettend vervelend om te krijgen, maar gelukkig is het ook makkelijk op te lossen.
1. Kies voor 1 spamfilter om alle spam te blokkeren
Voordat je verder leest is het goed om te weten dat de meeste website-eigenaren voor elke bron van spam een andere plugin gebruiken. Dat wil zeggen een plugin voor ongewenste reacties onder je blog, een spamfilter voor je contactformulier en een manier om nep WordPress-registraties te blokkeren. Dat zijn dus 3 verschillende plugins en spamfilters. Deze leg ik onder oplossing nummer 2 uit.
Er is echter ook een manier om met één spamfilter alle spam op je WordPress website te blokkeren.
Heb je last van spam via 2 of meer onderstaande wegen op je website?
- Ongewenste e-mail vanuit je contactformulier;
- Spamreacties onder je blog;
- Nep aanmeldingen als gebruiker op je WordPress website;
- Spam boekingen via een boekingsplugin;
- Spam aankopen via WooCommerce;
- Andere vormen van spam via bijvoorbeeld widgets, abonnementen of andere formulieren op je website.
Spamfilter CleanTalk
In dat geval zou ik aanraden om te kiezen voor een spamfilter die direct al deze vormen van spam blokkeert. Scheelt ook weer onnodig veel plugins. Ikzelf gebruik hiervoor op meerdere websites CleanTalk. Met CleanTalk ben je in één keer klaar: deze spamfilter blokkeert alle bovengenoemde spam en heeft nog veel meer handige functies.
CleanTalk is geen gratis spamfilter, maar wel bijzonder goedkoop. Je betaalt namelijk voor 1 website slechts 8 dollar per jaar.
Daarnaast is CleanTalk ontzettend makkelijk te installeren. Meld je hier aan en maak een account met het e-mailadres waarmee je je WordPress website hebt gemaakt. Daarna installeer je de plugin CleanTalk. Er wordt dan automatisch een API key gemaakt dat met je e-mailadres is gelinkt aan je account. En that’s it. Je bent dan meteen beschermd tegen spam. Makkelijker kan bijna niet.
Van CleanTalk merkt je bezoeker overigens niets, ook best belangrijk. Om een reactie te plaatsen of e-mail te versturen hoeft je bezoeker dus geen ingewikkelde sommetjes op te lossen of fotootjes bij elkaar te zoeken.
CleanTalk is de eerste 7 dagen gratis. Je kunt het dus eerst uitproberen, daarna moet je 8 dollar betalen.
2. Spam blokkeren per categorie
Je kunt er ook voor kiezen om per spam probleem een aparte spamfilter te gebruiken. Dit wordt vaak gedaan op WordPress websites.
Een overweging om niet voor oplossing 1 te kiezen is als je bijvoorbeeld alleen spam via je contactformulier krijgt, je registratie uit hebt staan en geen blog hebt om op te reageren. Dan zou je de 8 dollar per jaar kunnen besparen door hier een gratis plugin voor te kiezen. Of als je juist alleen spamreacties onder je blog krijgt en niet via je contactformulier, dan zou je specifiek daarvoor een gratis spamfilter kunnen installeren.
Wat je kiest is aan jou en hangt er vanaf wat je nodig hebt. In ieder geval hier de opties uitgelicht.
Nep registraties op je WordPress website voorkomen
Een vervelend probleem en ook best wel angstig. Opeens zie je onder Gebruikers naast jezelf allerlei andere gebruikers staan die je helemaal niet kent. Dat zijn spam gebruikers.
Gelukkig is deze registratie-spam gemakkelijk te voorkomen met één van de volgende opties.
- Schakel WordPress registratie uit. Standaard kan iedereen zich registreren op jouw website, gewoon bij het standaard inlogscherm waar jij ook inlogt. Dit kun je gemakkelijk uitschakelen onder Instellingen > Algemeen. Verwijder het vinkje voor Iedereen kan registreren. Je kunt dit ook uitschakelen als je een online leeromgeving hebt waarbij veel mensen zich registreren.
- Nieuwe gebruikers goedkeuren. Net als bij reacties kun je ook gebruikers goedkeuren. Dit gaat niet automatisch, maar daarvoor moet je een plugin installeren. WP Approve User is daarvoor een goede. Als je puntje 1 al hebt gedaan en/of andere methoden gebruikt is dit niet nodig.
- Je inlog-url wijzigen. Dit is sowieso best handig om te doen om ook hackers buiten de deur te houden. Hier lees je hoe je de inlog-url van je WordPress website verandert.
- Gebruik een plugin tegen registratie-spam. Effectieve plugins zijn CleanTalk, Honeypot, Stop Spammers, Zero Spam of reCaptcha.
Ongewenste e-mail via je contactformulier blokkeren
Spam e-mails via je contactformulier zijn bijzonder irritant en wil je gewoon niet in je mailbox krijgen. Er zijn diverse manieren om deze ongewenste mail te stoppen.
- ReCaptcha instellen. Een effectieve manier, maar vervelend om in te stellen en het kan ook irritant zijn voor je bezoeker. Je kent de reCaptcha wel: dat je moet aangeven dat je een mens bent of de foto’s die je bij elkaar moet zoeken. Al is er tegenwoordig ook een versie waarbij de reCaptcha vrij ongemerkt het werk doet. Wil je reCaptcha? Download dan de reCaptcha plugin en maak hier je API keys aan. Ga daarna naar Instellingen > Advanced noCaptcha & invisible captcha en vul alles in. Hier kun je ook kiezen bij welke formulieren je een reCaptcha wilt inschakelen, zoals het registratieformulier en het contactformulier. Gebruik je Contact Form 7? Dan lees je hier hoe je reCaptcha daarvoor instelt.
- Een sommetje oplossen. Dan kun je ook nog een sommetje plaatsen voor het verzenden van een e-mail via je contactformulier. Dit zit bij sommige contactformulieren inbegrepen, zoals bij het standaard contactformulier van het WordPress theme Impreza.
- Een anti spam plugin installeren. Hiervoor zou ik ook weer CleanTalk gebruiken, werkt als een trein zonder gedoe voor je bezoeker. Ook is het stukken makkelijker te implementeren dan een reCaptcha.
Spamreacties onder je blog en/of producten eruit filteren
Spamreacties onder je blog wil je echt voorkomen. Dit gaat vaak om reclame en dat kan soms best vunzig uit de hoek komen. Je wilt simpelweg geen publiciteit voor Viagra onder een blog hebben staan waar je potentiële klanten mee wilt binnenhalen.
Er zijn diverse manieren om spamreacties te blokkeren:
- Reacties handmatig toestaan voordat deze onder je blog verschijnen. Dit stel je in onder Instellingen > Discussie > Voor een reactie verschijnt > vink aan: Reactie moet handmatig worden goedgekeurd. Dit is effectief om alleen echte reacties onder je blog te hebben, maar kost je wel enorm veel tijd om steeds tussen alle spam te zoeken naar echte reacties. Als je maar weinig spamreacties krijgt is dit te doen, maar bij honderden spamreacties word je hier al snel knettergek van.
- Anonieme reacties uitschakelen. Als mensen kunnen reageren zonder hun naam en e-mailadres in te vullen is dat anoniem. Als je dat uitschakelt moeten lezers deze gegevens wel invullen en dat houdt in ieder geval wat spam tegen. Ik raad je aan deze instelling altijd aan te zetten. Dat doe je ook weer onder Discussie bij Overige reactie-instellingen. Zet een vinkje voor Schrijvers van reacties moeten naam en e-mailadres opgeven.
- Reacties modereren. Op dezelfde pagina bij Discussie kun je instellen dat een reactie in de wacht komt als er meer dan een x aantal links in staan. Veel spam bevat meerdere links, dus zo blokkeer je al veel spamreacties. Er zal echter nog steeds spam doorheen komen. Je kunt hier ook woorden, links, e-mailadressen en IP-adressen invullen die sowieso geblokkeerd moeten worden.
- Reacties uitschakelen. Het meest effectief is om de reacties gewoon helemaal uit te schakelen. Hiermee voorkom je echter ook dat jouw lezers en potentiële klanten op je blog kunnen reageren met vragen of feedback. Iets dat je eigenlijk juist wel wilt om interactie te bevorderen. Ik zou dit dus alleen doen als je om wat voor reden dan ook geen commentaar wilt onder je blog. Reacties uitschakelen in WordPress doe je door weer naar Instellingen en Discussie te gaan. Helemaal bovenaan vind je
Standaard bericht-instellingen. Daar verwijder je het vinkje voor Sta mensen toe reactie te geven op nieuwe berichten. Dit werkt natuurlijk uitstekend, maar alleen voor nieuwe blog artikelen die je plaatst. Wil je het ook uitzetten bij oudere blogs, dan moet je dat per blog uitschakelen. Dat doe je door naar Berichten > Alle berichten te gaan. Ga met je muis op de blog staan waarvoor je de reacties wilt uitschakelen, klik dan op Snel bewerken. Verwijder aan de rechterkant het vinkje voor Reacties toestaan. - Gebruik een spamfilter. Dan kun je spamreacties blokkeren met een spamfilter. De meest bekende en meest effectieve spamfilter is Akismet. Deze plugin wordt standaard meegeleverd bij WordPress, maar mocht je ‘m niet hebben dan kun je deze alsnog installeren. Akismet is gratis voor niet-commerciële websites en werkt uitstekend. Let wel: Akismet werkt alleen voor spamreacties en is niet bedoeld voor spam via het contactformulier.
Nogmaals: als je kiest voor een plugin zoals CleanTalk of Honeypot dan heb je meteen al deze vormen van spam opgelost.
Houden spamfilters alles tegen?
Alle hierboven genoemde oplossingen tegen spam houden de meeste ongewenste mails, spamreacties en nep registraties tegen. Echter, geen enkele oplossing werkt 100%. Met name de genoemde plugins. De enige oplossing om echt alles buiten de deur te houden is om geen formulieren op je website te plaatsen (dus ook geen contactformulier) en reacties en registraties uit te schakelen. En dat is bijna niet te doen.
Met bovenstaande oplossingen tegen spam blokkeer je bijna alles, ook met een plugin zoals CleanTalk. Je zult er dus nagenoeg geen last meer van hebben, op een enkele spam e-mail of reactie die er toch doorheen glipt na.
Heb jij jouw website al verlost van spamreacties, ongewenste e-mail en nep registraties?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!
In dit artikel staat een affiliate link. Klik hier voor meer informatie.
2 reacties. Plaats een nieuwe
Hallo Sabine, goede informatie waar ik wat aan heb! Een vraagje: Is CleanTalk alleen voor WordPress websites of ook voor andere websites?
Alvast bedankt voor je reactie.
Dankjewel, fijn dat je er iets aan hebt! Je kunt CleanTalk ook op andere websites dan WordPress gebruiken. Waaronder op Joomla en Drupal. Hier vind je het hele overzicht: https://cleantalk.org/.
Groetjes,
Sabine