Aan de footer van de website wordt vaak de minste aandacht besteed, terwijl het één van de belangrijkste onderdelen van een website is. Een footer draagt verrassend veel bij aan de resultaten die je haalt uit je website en deze vergeten is dus een gemiste kans. Ondanks dat dit onderdeel helemaal onderaan je website staat wordt de footer juist wel door heel veel website bezoekers gezien. Mensen scrollen graag over een website, zeker op de mobiel. En daar kun jij handig op inspelen! Wat is de footer precies en waarom is deze zo belangrijk voor de resultaten van je website? Lees het hier!
Wat is de footer van je website?
Een website pagina bestaat grofweg uit 3 onderdelen: de header, de content en de footer. De footer is het onderdeel helemaal onderaan je website en is vaak het laatste wat bezoekers zien voordat ze je website verlaten. En precies daarom is deze belangrijk: je bezoekers vinden daar de informatie waar ze naar op zoek zijn. Hier laat je de bezoeker nadenken over de volgende actie en schotel je mogelijk interessante pagina’s voor. Met als doel je bezoeker zo lang mogelijk op je website te houden of zich bijvoorbeeld ergens voor in te schrijven.
Waarom is dit zo belangrijk voor je website resultaten?
Even in een paar minuten je footer maken kan betekenen dat je het hele doel van de footer mist. Het doel van de footer is je bezoekers de informatie te geven waar ze naar op zoek zijn en ze daarmee langer op je website te laten blijven of aan te zetten tot actie. Zoals inschrijven op een nieuwsbrief, iets kopen of contact met je opnemen. En net als de header is ook de footer het enige onderdeel op je website dat op elke pagina te zien is. Het is dus de moeite waard om wat langer stil te staan bij dat onderste stukje van je website om bewust te kiezen wat daar moet komen te staan om die doelen te bereiken.
De footer is belangrijk omdat deze door heel veel website bezoekers gezien wordt. Hoewel je misschien anders zou verwachten, wordt er massaal helemaal naar beneden gescrold op je website. Zelfs op hele lange websites komt de bezoeker helemaal onderaan je website terecht. Ook voor de bezoeker zelf is het heel handig om een footer te hebben. Er is bepaalde informatie die hier vaak standaard staat waar iemand naar zoekt. Wanneer de bezoeker deze informatie niet op de website vindt is de onderkant van je pagina de meest logische plek. Maar als die informatie daar dan niet staat, dan moet diegene gaan zoeken. En dat is bepaald niet gebruiksvriendelijk, je wilt het je bezoeker namelijk zo makkelijk mogelijk maken. Anders is je website verlaten de eerstvolgende actie. En dat wil je voorkomen.
Kenmerken van een goede en functionele footer
We weten inmiddels dat de gebruiksvriendelijkheid van je website heel belangrijk is om klanten en meer bezoekers uit je website te halen. En daar hoort de footer ook bij. Kenmerken van een goede footer zijn:
- Het geeft je bezoeker de kans om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld aanmelden voor de nieuwsbrief, bepaalde producten bekijken of contact met je opnemen. Dit is een effectieve plek voor een call-to-action.
- In de footer vindt de bezoeker de informatie die hij op de rest van je website niet kon vinden. Of tenminste de volgende stap naar de oplossing waarnaar gezocht wordt.
- Een mogelijkheid voor je bezoeker om jou te kunnen volgen via bijvoorbeeld social media of een nieuwsbrief.
- Door (enkele) menu-onderdelen in de footer te plaatsen maak je het je bezoekers makkelijk om door je website te navigeren zonder dat ze weer helemaal door je pagina heen hoeven te gaan. Zeker als je een uitgebreid menu hebt is het de moeite waard in de footer de belangrijkste of meest bekeken links te plaatsen.
- Toegang geven tot belangrijke informatie waarvan het niet nodig is deze aan het begin van je website te vermelden. Denk aan je copyright informatie, de privacyverklaring of algemene voorwaarden.
Wat zet je in de footer van je website?
De footer van je website is belangrijk, maar stop het niet te vol met veel te veel informatie en links. Dat heeft juist een averechts effect. Je wilt immers niet dat iemand door een wirwar van links moet zoeken naar precies die ene die interessant is. Houd het dus simpel. Wees ook zuinig met calls-to-action. Het moet wel duidelijk en overzichtelijk blijven.
Organiseer je footer
Het meest overzichtelijk is een footer met 3 verschillende lagen of kolommen. Bedenk je dat de meest linker kolom op de mobiel als eerste wordt getoond, dus plaats daar het meest belangrijke. De call-to-action bijvoorbeeld. Zoals ‘schrijf je nu in voor de mail’ of ‘maak een afspraak’. In de tweede kolom kun je links plaatsen naar belangrijke of populaire content op je website. Of bijvoorbeeld de meest recente blogs. Helemaal rechts plaats je dan bijvoorbeeld contactinformatie en social media icoontjes. Natuurlijk afhankelijk van het type website en het doel wat je met de footer wilt behalen.
Dingen als copyright tekst, algemene voorwaarden en de privacyverklaring kun je in de sub-footer zetten. Een extra smalle footer helemaal onderaan, met maar 1 kolom waar deze dingen in staan die wel op je website moeten maar niet prominent in het oog hoeven te springen.
De footer heeft altijd een andere kleur dan de body van je website, dus datgene waar je nu aan het lezen bent. Gebruik voldoende contrast met de andere kleuren en integreer je huisstijl kleuren hierin.
Voorkom dat je footer een wirwar aan informatie wordt: houd het georganiseerd. Alleen de belangrijkste links plaats je daar.
Houd het rekening mee dat niet bij elk WordPress thema je de footer optimaal kunt benutten. Veel thema’s hebben bijvoorbeeld een limiet aan kolommen of geen mogelijkheid tot het maken van een sub-footer. Met het WordPress thema dat ik gebruik voor mijn klanten en mijn eigen websites kan ik de footer precies zo indelen als ik zelf wil. Al wil ik 6 kolommen of 3 lagen, het kan allemaal.
12 Dingen om in de footer te zetten
1. Copyright tekst
Dit item is ideaal voor de sub-footer: de jaartallen van je website en copyright tekst.
2. Privacyverklaring & algemene voorwaarden
Deze onderdelen zijn belangrijk om te hebben op je website, maar hoeven niet in het menu of ergens anders op je website terug te komen. Onderaan je website is daarom ideaal.
3. Contactgegevens
Laat een bezoeker nooit zoeken naar contactgegevens. Als jij deze niet kunt vinden scroll je ook eerst helemaal naar de onderkant van een website. Dat doet jouw bezoeker ook. Met deze contactgegevens kan er actie worden ondernomen.
4. Openingstijden
Alleen als dit van toepassing is natuurlijk, dan is de footer ook de ideale plek voor openingstijden. Of zelfs een locatiekaartje. Zo hoeft een bezoeker nooit te zoeken: het staat op elke pagina.
5. Navigatie van belangrijke of populaire links
Het is niet de bedoeling dat je je hele menu weer gaat herhalen. Zeker niet als het menu vastzit aan de bovenkant van je website en bij scrollen te zien blijft. Je kunt de footer juist gebruiken voor links waarvan je weet dat mensen er graag op klikken of waar bezoekers naar op zoek zijn. Om te achterhalen welke links populair zijn onder je bezoekers en welke leads genereren duik je in je Google Analytics statistieken.
6. Social media iconen
Als je wilt dat mensen je gaan volgen op social media moet je ergens de mogelijkheid geven om je te volgen. En welke plek is beter dan dat stukje onderaan je website dat op elke website pagina terugkomt?
7. Aanmeldformulier voor nieuwsbrief of gratis weggever
Net als aanmeldingen krijgen voor je e-maillijst. De footer is hiervoor een heel effectieve plek.
8. Zoekfunctie als je deze niet al in de header hebt
Ikzelf zet de zoekfunctie altijd in het menu zodat deze altijd zichtbaar is. Maar heb je dit niet, zet die zoekfunctie dan in de footer. Heb je überhaupt geen zoekfunctie? Zet die dan vandaag nog op je website. Zéker als je een blog hebt is dit een essentieel onderdeel voor een goede gebruiksvriendelijkheid.
9. Foto en een stukje over jou
Dit is zeker niet noodzakelijk, maar kan wel een mooi onderdeel zijn om je footer wat persoonlijker te maken: een foto en/of stukje over jouzelf. Waar de bezoeker dan ook op je website komt, deze kan altijd op elke pagina zien waar de website eigenlijk over gaat en wie daar achter zit.
10. Call-to-action
Eén van de belangrijkste onderdelen van de footer: een call-to-action. Dit is de aangewezen plek om je bezoeker aan te zetten tot actie. Wat precies hangt natuurlijk helemaal af van je dienst, product en doel van je website.
11. Aankomende evenementen
Mocht je evenementen op je website hebben staan dan kun je helemaal onderaan het nieuwste evenement plaatsen. Dit staat vervolgens op elke pagina en hierdoor weet je bezoeker wat er speelt en wordt daar steeds weer aan herinnerd. Een handige plek om iets onder de aandacht te brengen!
12. Laatste blogartikelen
Hetzelfde geldt voor je laatste blog artikelen. Ook deze kun je in de footer laten terugkomen. Al dan niet met foto. Zo kan een bezoeker altijd verder klikken op je website en breng je direct je waardevolle content onder de aandacht.
Ben jij bewust bezig met wat er in je footer staat?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!
1 reactie. Plaats een nieuwe
[…] maken, een zijbalk toevoegen waarin je bijvoorbeeld verwijst naar andere blogs of je diensten, een footer maken en alles wat je nog meer zou willen aanpassen. Je zit vast aan de lay-out van Facebook en kunt niks […]