Wat doe jij met externe links die je op je website plaatst? Laat je die openen in hetzelfde venster of altijd op een nieuw tabblad? Of had je hier eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht?
Of het openen van (externe) links in een nieuw tabblad wel of niet een goed idee is is een eeuwige discussie. Persoonlijk vind ik dat er genoeg redenen zijn om een externe link altijd in een nieuw venster te openen. Het gebruik van externe links (links die leiden naar een andere website dan die van jou) is goed voor je SEO én om in bijvoorbeeld blogs te verwijzen naar waardevolle extra informatie. Maar een externe link kan ook zijn een aanmeldformulier van Mailchimp of een afsprakensysteem, zoals Calendly.
Waarom zou je externe links in een nieuw venster willen openen?
Als je op een externe link klikt die opent in hetzelfde scherm als waar je bent, dan moet je dus op de vorige-knop klikken om weer terug te keren naar de website waar je was. En misschien moet je wel vijf keer klikken als je op die nieuwe pagina ook alweer hebt doorgeklikt. Dat is niet alleen irritant, het vergroot ook nog eens de kans dat je helemaal niet meer teruggaat naar de website waar je vandaan kwam. Net als jouw bezoeker. En daarmee raak je dus bezoekers kwijt. Terwijl je juist wilt dat je bezoeker weer terugkomt en verder klikt op jouw website. Toch?
Om te voorkomen dat een bezoeker weggaat van jouw website door een externe link, hoef je er alleen maar voor te zorgen dat deze externe link opent in een nieuw venster.
Laat een externe link openen in een nieuw venster: 4 manieren
Nu zijn er verschillende manieren om een externe link te laten openen in een nieuw venster. Hiermee kan het nooit meer fout gaan en houd je zo lang mogelijk je bezoeker vast.
In dit artikel vind je (klik op de link om direct naar dat hoofdstuk te gaan):
- Open externe links op je blog / pagina in een nieuw venster met de WordPress editor
- Gebruik deze HTML code om externe links in een nieuw tabblad te openen
- Voeg externe links toe aan je WordPress menu en laat deze openen in een nieuw tabblad
- Gebruik een WordPress plugin om standaard al je externe links in een nieuw venster te openen
Open externe links op je blog / pagina in een nieuw venster met de WordPress editor
Links toevoegen aan blogs of pagina’s is in WordPress erg makkelijk. Ook een externe link in een nieuw tabblad laten openen is zo gedaan. WordPress heeft hiervoor in de editor namelijk een handige tool voor ingebouwd. Heb je nog geen idee hoe dit werkt? Ga dan met dit stappenplan aan de slag in je WordPress editor. Het maakt niet uit of je bezig bent met een blog, een pagina of met een builder in je WordPress thema: de editor is overal hetzelfde.
Stappenplan
- Type de tekst waaronder je een link wilt plaatsen. Bijvoorbeeld: dit is een link.
- Selecteer deze tekst
- Beweeg je muis naar de bovenkant van de editor en klik op het paperclipje: link invoegen/bewerken
- Klik vervolgens op het tandwieltje
- Nu opent een schermpje waar je aanvinkt ‘Open link in een nieuw tabblad‘
- Klik op ‘Link toevoegen’ en klaar!
Gebruik deze HTML code om externe links in een nieuw tabblad te openen
Heb je geen WordPress of vind je het gewoon leuk om handmatig tekst aan te passen in de tekst editor? Dan is deze html code wat voor jou. Ook als je externe links wilt toevoegen op andere plekken op je website, waar je niet gebruik maakt van de WordPress editor, is deze code bijzonder handig. Denk aan tekst widgets of andere plekken waar geen editor is.
Voeg in dat geval deze html code toe: target=”_blank”.
Een voorbeeld van een hele link ziet er dan zo uit: <a href=”JOUW LINK” target=”_blank” rel=”noopener”>LINKTEKST</a>
JOUW LINK: vul hier de link in waar je naar verwijst.
LINKTEKST: dit is de tekst van de link die je op je website ziet, bijvoorbeeld ‘download hier mijn gratis e-book’.
Voeg externe links toe aan je WordPress menu en laat deze openen in een nieuw tabblad
Wist je dat je ook in je menu naar externe links kunt verwijzen? Dat is handig voor als je bijvoorbeeld twee websites hebt, waarvan er één een webshop is. Als je wilt dat iemand vanaf je ene website vanuit het menu direct kan doorklikken naar de webshop, dan moet je dus een externe link maken. Ook in andere gevallen kan dit handig zijn. Bijvoorbeeld als je aan je menu een privacyverklaring en/of algemene voorwaarden wilt toevoegen en deze wilt laten openen in een nieuw venster.
Stappenplan
- Ga naar je WordPress dashboard
- Beweeg je muis naar ‘Weergave’ en klik op ‘Menu’s’
- Klik rechtsboven op ‘Scherminstellingen’
- Vink daar onder het kopje ‘Geavanceerde menu eigenschappen tonen’ het vakje voor ‘Linkdoel‘ aan (als je dit één keer hebt gedaan hoeft het later niet nog een keer)
- Scroll een beetje naar beneden en klik links naast het menu op ‘Aangepaste links’
- Vul daar de link in en de tekst die je in je menu wilt tonen
- Klik vervolgens op ‘Aan menu toevoegen’
- Zoek je nieuwe menu-item in je menu, klik er op en vink het vakje voor ‘Open link in een nieuw tabblad‘ aan
- Klik nu op ‘Menu opslaan’ en klaar!
Gebruik een WordPress plugin om standaard al je externe links in een nieuw venster te openen
Al het bovenstaande kun je ook oplossen met een plugin, die alle externe links automatisch in een nieuw tabblad laat openen. Ikzelf gebruik zo min mogelijk plugins en dit is zo een makkelijke handeling dat het ook prima zonder plugin kan, maar ik kan me voorstellen dat je niet zo thuis bent in WordPress en dit wellicht gaat vergeten om bij elke link te doen. Dan is een plugin voor jou wél handig, want dan heb je er geen omkijken meer naar.
Er zijn meerdere plugins die externe links in een nieuw venster laten openen. Bijvoorbeeld:
- WP External Links (nofollow new tab seo). Met deze plugin kun je ook een ‘follow’ of ‘nofollow’ tag toevoegen, voor het geval je betaalde links gebruikt.
- Open external links in a new window. Installeer en activeer de plugin en deze werkt direct.
Open jij al je externe links in een nieuwe tab?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!
6 reacties. Plaats een nieuwe
[…] een verkorte en duidelijke url, een goede blogstructuur, zinvolle tussenkopjes, interne en externe links en een goede titel. Maar ook hier geldt: doe het allemaal voor je lezer. Ga geen interne links […]
[…] Als je externe links plaatst laat je zien dat je kennis van zaken hebt en de lezer verder wilt helpen. Je stuurt de lezer immers door naar meer informatie op een andere website. Belangrijk: zorg dat een externe link áltijd opent in een nieuw tabblad. Lees hier hoe je dat doet. […]
[…] Zorg dat je alle externe links opent in een nieuw tabblad. Dat doe je zo. […]
[…] 1. De bezoeker vindt sneller wat hij/zij zoekt. Stel je voor: je hebt een lang artikel van 3000 woorden waarin je veel waarde weggeeft. Met een aanklikbare inhoudsopgave aan het begin kan je bezoeker bepalen wat hij of zij wil lezen, op de link klikken en binnen een seconde bij het gewenste hoofdstuk uitkomen. Ik doe dit zelf in deze blog, je ziet dit zo direct wanneer je bij de manieren van het maken van ankerlinks bent aanbeland. Een ander voorbeeld vind je in deze blog over het openen van externe links in een nieuw venster. […]
[…] Door interne links blijft de lezer langer op jouw website, maar ook externe links zijn heel waardevol. Zeker als je naar andere bloggers linkt hebben zij dat vaak door (in WordPress krijg je meestal een melding als jouw artikel is vermeld op een andere website) en zo komen er dus weer andere bloggers naar jouw website. En het gebeurt ook nog weleens dat bloggers artikelen waarin zij worden genoemd delen. En dat is weer gunstig voor jou. Als je met externe links aan de slag gaat doe het dan wel meteen goed: lees hier hoe en wat. […]
[…] Verwijs naar externe links […]