Regelmatig bekijk je je website-statistieken op Google Analytics 4 (GA4). Je hebt een groot aantal terugkerende bezoekers en ook het aantal sessies blijft maar stijgen. Maar kloppen die cijfers eigenlijk wel? Google Analytics telt namelijk iedereen mee, ook jouzelf. Tenminste, als je jezelf niet uit je statistieken gefilterd hebt. Dan kunnen die mooie cijfers namelijk het resultaat zijn van je eigen kliks op je website. En dat geeft een vertekend beeld. Het kan dan zomaar lijken alsof je veel bezoekers hebt, maar blijk jijzelf je grootste fan. Gelukkig kun je dit binnen een paar minuten oplossen. Simpelweg door een Google Analytics filter in te stellen. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je je eigen IP-adres kunt uitsluiten.
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om vrijwel alle activiteiten op je website te analyseren, te volgen en inzichtelijk te maken. Je kunt het verkeer naar je website, op je website en vanaf je website meten. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang je bezoekers op je website blijven, naar welke pagina’s worden doorgeklikt en welke pagina’s en blogs het meest populair zijn. Heel handig.
Met deze waardevolle inzichten die je uit je statistieken haalt kun je je website en blog gaan verbeteren.
Wat kun je met Google Analytics?
Heel veel. Te veel om hier op te noemen. Daarom heb ik hier een hele blog over geschreven. In dit artikel lees je alles over Google Analytics 4. Waaronder hoe en waar je welke statistieken bekijkt en wat je kunt doen om door middel van deze statistieken je website winstgevend te maken.
Waarom jezelf uit je website-statistieken filteren?
Hoe leuk een hoger getalletje onder ‘gebruikers’ en ‘sessies’ ook is, uiteindelijk wil je weten hoe goed je website het daadwerkelijk doet. Hoeveel bezoekers je per maand krijgt, waar deze mensen op klikken en waar ze vandaan komen. Als Google Analytics ook jou meeneemt, dan krijg je vertekende resultaten. Wil je echt weten hoeveel bezoekers je website trekt, dan moet je jezelf dus niet meetellen. Maar alleen het daadwerkelijke verkeer op je website zien.
Intern verkeer in Google Analytics uitsluiten is daarom essentieel.
Stappenplan: je eigen IP-adres uitsluiten in Google Analytics 4
Nu aan de slag: jezelf uit Google Analytics filteren. Oftewel: je eigen IP-adres uitsluiten. Het is heel makkelijk en je bent er binnen een paar minuten mee klaar.
- Ga naar Google Analytics
- Klik links onderin op het tandwieltje (beheerder)
- Klik op Gegevensstreams en selecteer de betreffende stream (je website)
- Ga nu naar Taginstellingen instellen
- Klik op Alles tonen > Intern verkeer definiëren. Klik daarna op Maken
- Vul een herkenbare Naam regel in. Kies Zoektype: ‘IP-adres is gelijk aan’. Vul jouw IP-adres in onder Waarde. Klik daarna op Maken
- Ga nu naar Beheer > Gegevensfilters. Klik op ‘Filter maken’
- Vink Intern verkeer aan
- Vul nu onder ‘Naam van gegevensfilter’ de naam van de filter in die je net hebt gemaakt onder puntje 6
- Scrol naar beneden en zet de filter onder Filterstatus op Actief
- En vergeet dan niet om rechtsboven op ‘Maken‘ te klikken.
Zo makkelijk is het! Je kunt uiteraard meerdere IP-adressen uit Google Analytics filteren. Bijvoorbeeld als er ook een andere website beheerder is. Of als je regelmatig vanaf een andere locatie of computer werkt.
Heb jij jezelf al uit je website-statistieken gefilterd?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!