Filter jezelf uit Google Analytics door je IP-adres uitsluiten

Filter jezelf uit Google Analytics voor de juiste resultaten [STAPPENPLAN]

Regelmatig bekijk je je website-statistieken op Google Analytics. Je hebt een groot aantal terugkerende bezoekers en ook het aantal sessies blijft maar stijgen. Maar kloppen die cijfers eigenlijk wel? Google Analytics telt namelijk iedereen mee, ook jouzelf. Tenminste, als je jezelf niet uit je statistieken gefilterd hebt. Dan kunnen die mooie cijfers namelijk het resultaat zijn van je eigen kliks op je website. En dat geeft een vertekend beeld. Het kan dan zomaar lijken alsof je veel bezoekers hebt, maar blijk jijzelf je grootste fan. Gelukkig kun je dit binnen een paar minuten oplossen. Simpelweg door een Google Analytics filter in te stellen. In dit artikel leg ik je stap voor stap uit hoe je je eigen IP-adres kunt uitsluiten.


Wat is Google Analytics?


Google Analytics is een gratis tool van Google die je kunt gebruiken om vrijwel alle activiteiten op je website te analyseren, te volgen en inzichtelijk te maken. Je kunt het verkeer naar je website, op je website en vanaf je website meten. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang je bezoekers op je website blijven, naar welke pagina’s worden doorgeklikt en welke pagina’s en blogs het meest populair zijn. Heel handig.

Met deze waardevolle inzichten die je uit je statistieken haalt kun je je website en blog gaan verbeteren.

 


Wat kun je met Google Analytics?


Heel veel. Te veel om hier op te noemen. Onder andere kun je je doelgroep analyseren, bekijken welke bezoekers het meeste opleveren en wat voor content het meest populair is. Een hele analyse van Google Analytics past niet in deze blog, maar voor nu heb je wellicht al veel aan mijn eerder geschreven blogs over dit onderwerp:

 


Waarom jezelf uit je website-statistieken filteren?


Hoe leuk een hoger getalletje onder ‘gebruikers’ en ‘sessies’ ook is, uiteindelijk wil je weten hoe goed je website het daadwerkelijk doet. Hoeveel bezoekers je per maand krijgt, waar deze mensen op klikken en waar ze vandaan komen. Als Google Analytics ook jou meeneemt, dan krijg je vertekende resultaten. Wil je echt weten hoeveel bezoekers je website trekt, dan moet je jezelf dus niet meetellen. Maar alleen het daadwerkelijke verkeer op je website zien.

Intern verkeer in Google Analytics uitsluiten is daarom essentieel.

 


Stappenplan: je eigen IP-adres uitsluiten in Google Analytics


Nu aan de slag: jezelf uit Google Analytics filteren. Oftewel: je eigen IP-adres uitsluiten. Het is heel makkelijk en je bent er binnen een paar minuten mee klaar.

  1. Ga naar Google Analytics
  2. Klik links onderin op het tandwieltje (beheerder)
  3. Je ziet nu 3 kolommen: Account, Property en Weergave. Onder Weergave klik je op Filters
  4. Klik op de rode knop + Filter toevoegen
  5. Vul nu de volgende velden in:
    • Selecteer ‘Nieuw filter maken’
    • Onder ‘Filternaam’ vul je de naam voor je filter in, bijvoorbeeld ‘Eigen IP-adres uitsluiten’
    • Onder ‘Filtertype’ selecteer je
      • Vooraf gedefinieerd
      • Filtertype selecteren: Uitsluiten
      • Bron of bestemming selecteren: Verkeer van de IP-adressen
      • Expressie selecteren: Die gelijk zijn aan
    • Onder ‘IP-adres’ plak je je IP-adres. Deze vind je op de website Wat is mijn IP adres
  6. Klik nu op Opslaan

Zo makkelijk is het! Je kunt uiteraard meerdere IP-adressen uit Google Analytics filteren. Bijvoorbeeld als er ook een andere website beheerder is. Of als je regelmatig vanaf een andere locatie of computer werkt.

 


Heb jij jezelf al uit je website-statistieken gefilterd?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? En aanbiedingen ontvangen voor mijn online cursussen en e-books? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Coaching bloggen sterk online vindbaarheid

GRATIS E-BOOKS

Bij het maken van een website komt een hoop kijken. Vooral na het maken van de website, want hoe ga je daar daadwerkelijk bezoekers, klanten en inkomsten uithalen?

Met mijn gratis e-books kun je de eerste stappen zetten naar een website die voor je gaat werken. Stel je voor dat potentiële klanten afspraken met je maken terwijl jij ligt te slapen. En dat er maandelijks duizenden bezoekers via Google op je website komen die jouw e-books of cursussen kopen. Download jouw e-book en start direct om deze droom werkelijkheid te maken.

Vorig bericht
Hoe een eigen bedrijf starten in het buitenland? | Voor ondernemers en digital nomads
Volgend bericht
7 Redenen waarom je website geen of te weinig klanten oplevert + oplossingen

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu