Geld verdienen met je blog via banners

Geld verdienen met bloggen | Banners

Bloggen

Heb je wel eens nagedacht over geld verdienen met bloggen? Eerder schreef ik een artikel over affiliatie marketing, maar er zijn meer manieren om inkomsten te genereren uit je blog. Zoals het plaatsen van banners. Er zijn verschillende manieren waarop je banners kunt inzetten, die ik in dit artikel bespreek. Inclusief welke het meeste oplevert. Ook lees je wat de voor- en nadelen van banners zijn en waarom dit niet mijn favoriete manier is van geld verdienen met je blog.


Wat is een banner op je website?


Een banner is een advertentieblok op je website. Je ziet ze veel in online kranten of tijdschriften, die reclame maken voor merken en daar geld mee verdienen. Een voorbeeld vind je direct hieronder van Bol.com. Verder heb ik op mijn bedrijfswebsite weinig banners staan. Maar op mijn reisblog wel. Kijk hier maar eens of je ze kunt ontdekken.

ereader

Het verdienmodel van banners

Bij de verschillende soorten banners hoort ook een verschillend verdienmodel. Voor een overzicht hier de meestgebruikte verdienmodellen op een rijtje.

CPM: Cost Per Mille. Dit betekent dat je voor elke 1000 weergaven een bepaald bedrag verdient. Een bezoeker hoeft de banner dus alleen te zien en er niet op te klikken. Dit is vaak de meest makkelijke manier als je met een bedrijf in zee gaat.

CPC: Cost Per Click. Dit betekent dat je alleen verdient als er daadwerkelijk op de banner wordt geklikt. Het bedrag hangt af van het bedrijf/dienst.

Fixed banners: een bedrag voor een bepaalde tijd. Dit is een goede optie voor een samenwerking met een bedrijf, waar je bijvoorbeeld een bepaalde positie op je website voor een bepaalde tijd verkoopt aan een bedrijf om daar een banner te plaatsen. Dit is dus ongeacht het aantal vertoningen, maar het is logisch dat hoe meer bezoekers jij hebt per maand je hiervoor meer kunt vragen.

Verdienen wanneer iemand klikt én koopt. Dan zijn er ook nog banners waarmee je pas geld verdient zodra iemand daarop klikt én een aankoop doet. De verdiensten hangen daarbij af van het product en de commissie die je daarbij ontvangt. De advertentie van Bol.com zoals hierboven getoond is zo een banner.

Wanneer kun je beginnen met banners op je blog om er mee te verdienen?

Om rijk te worden van banners op je blog moet je heel veel bezoekers per maand hebben. Bij 10.000 unieke bezoekers per maand kun je er een leuk extraatje uit halen, maar pas bij tienduizenden of meer kun je er meer mee verdienen. Voordat je überhaupt geld gaat verdienen met bloggen is het dus eerst zaak om bezoekers te krijgen. Voor meer bezoekers op je blog vind je hier vele tips.

 


De 3 meestgebruikte opties voor banners op je blog


Er zijn meerdere opties om banners op je blog te plaatsen.

1. Advertenties van Google AdSense

Misschien wel de bekendste en makkelijkste manier om advertenties op je website te zetten: Google AdSense. Google AdSense werkt met zowel CPM en CPC: inkomsten per 1000 weergaven en inkomsten per klik. Nadeel is alleen dat deze optie weinig oplevert. De gemiddelde verdiensten per klik/weergave liggen tussen de €0,15 en €2,00, met die laatste als uitzondering. Zelfs met tienduizenden bezoekers per maand is dit geen vetpot.

Het voordeel van Google AdSense is vooral dat je het een keer instelt, de type advertenties kiest, de codes op je website plaatst en klaar. AdSense toont advertenties naar aanleiding van de voorkeuren van je bezoeker. Dus elke bezoeker ziet andere advertenties. Je weet dus niet wat welke bezoeker voor banner te zien krijgt, wat weer een nadeel kan zijn. Als je zelf de touwtjes in handen wilt houden is Google AdSense niet de beste optie.

Je aanmelden voor Google AdSense is heel simpel. Je hebt er alleen een Google account voor nodig en ook met weinig paginaweergaven word je al toegelaten. Ga naar de website van Google AdSense, maak een account aan en volg alle stappen. Je vindt er tevens handleidingen van hoe je je banners maakt en op je website zet.

Lees goed de voorwaarden, want er is nog een nadeel van Google AdSense. Namelijk dat ze jouw account elk moment kunnen sluiten waardoor je je opgebouwde salaris kwijt bent. Dit kan gebeuren als je bijvoorbeeld zelf op je eigen website je advertenties extra gaat aanklikken of bekijken. Of als iemand anders dat overduidelijk doet. Wees daar dus voorzichtig mee en forceer niets.

Ikzelf gebruik Google AdSense op mijn reisblog, maar vooralsnog als test om te kijken hoeveel het daadwerkelijk oplevert. De advertenties staan erop sinds februari 2019 en ik heb tot nog toe zo’n €55 verdiend. Bij €70 word ik uitbetaald. Na die eerste uitbetaling ga ik de advertenties er afhalen. Ik vind het te storend voor zo weinig geld.

2. Banners middels een samenwerking met een bedrijf

Een andere optie is het plaatsen van banners als samenwerking met een bedrijf. In samenspraak met het bedrijf kunnen hier verschillende verdienmodellen aan gekoppeld worden. Verdiensten bij 1000 weergaven bijvoorbeeld, maar ook fixed banners zijn hierin populair.

Samenwerkingen ontstaan meestal nadat een bedrijf jou benadert met een voorstel voor een samenwerking. Bij een samenwerking, zeker in het geval van banners, is het belangrijk te weten hoeveel unieke bezoekers en paginaweergaven je hebt. Dit vind je in Google Analytics. Aan de hand daarvan bepaal je je prijs. Een kleine blog levert doorgaans minder op dan een blog met duizenden paginaweergaven.

Sommige bedrijven hanteren zelf een budget, of ze vragen naar jouw tarieven. Het is dus altijd handig zelf in je hoofd te hebben wat je minimumprijs is. Als het om een fixed banner gaat is het ook belangrijk te weten voor hoe lang je deze op je website plaatst. Je blog blijft immers groeien, en mogelijk wil je er na een paar maanden vanaf.

Ook handig om te onthouden: ga alleen samenwerkingen aan met bedrijven die bij je blog passen. Een banner op je blog over computer terwijl je blog over reizen gaat werkt niet en kan bovendien voor je bezoeker erg storend zijn.

3. Affiliatie banners

Affiliatienetwerken zijn een heel goede manier om geld te verdienen met je blog. Eerder schreef ik over affiliatie marketing, en met dezelfde diensten kun je naast links ook banners maken. Het verdienmodel voor links en banners werkt hetzelfde: op basis van commissie. Iemand moet dus op je advertentie of link klikken én iets kopen. Van die aankoop krijg jij dan een percentage. In de meeste gevallen althans; er zijn enkele bedrijven die wel een CPM of CPC model hanteren.

Affiliatie banners zijn een goede manier als je zelf wilt bepalen wat je bezoeker te zien krijgt. Je kiest namelijk zelf je bedrijf en banner uit en hebt vaak keus uit vele formaten en variaties. Je hebt met deze methode dus veel meer controle over de advertenties dan bij Google AdSense, alleen je hebt ook meer risico omdat als iemand wel klikt maar niet koopt je dus gratis reclame maakt.

Toch gaat mijn voorkeur uit naar deze methode. Hoewel ik veel affiliatie links gebruik en minder banners, vind ik beiden wel een fijne en eerlijke manier om geld te verdienen. Ik ben wel erg kritisch op waar ik voor adverteer en meestal gaat het om een dienst of product die ik ook daadwerkelijk zelf gebruik. Zo heb ik banners op mijn reisblog van Backpackkit, waar ik zelf ook veel heb gekocht, en van KLM. Rondstrooien met banners en links zonder dat er een reden voor is is ook echt af te raden. Je bezoeker heeft dit snel door en is ook gewoon niet wenselijk. Je hebt immers een blog om anderen te helpen en dat kun je ook met banners doen.

Bekende en populaire diensten waar je affiliatie banners (en links) kunt maken zijn:

Welke manier levert het meeste op?

Voor elke optie geldt: hoe meer bezoekers op je blog hoe meer je eruit haalt. Waarschijnlijk levert Google AdSense het minste op, tenzij je heel weinig bezoekers hebt en je gaat beginnen met banners. Dan haal je wellicht net iets meer uit AdSense dan uit affiliatie banners. Maar als je veel bezoekers hebt kun je per aankoop via een affiliatie banner behoorlijk wat verdienen. Als iemand een heel duur boek via Bol.com koopt bijvoorbeeld. Ook advertenties als samenwerking met een bedrijf kan veel opleveren, afhankelijk van het aantal paginaweergaven en de tarieven die jij en het bedrijf hanteren.

 

 


Geld verdienen met bloggen: de voor- en nadelen van advertenties


Welk soort banner je ook gebruikt, aan alles zitten voor- en nadelen. Dit zijn wat mij betreft de grootste voor- en nadelen van banners.

Voordelen van banners op je blog

  1. Het is een makkelijke manier om geld mee te verdienen;
  2. Door de vele opties kun je zelf je verdienmodel en soort banner kiezen;
  3. Je kunt op een opvallende manier een bepaald product promoten en je lezer helpen met een product waar jij in gelooft.

Nadelen van banners op je blog

  1. Als je kiest voor advertenties van Google AdSense weet je niet wat je bezoekers te zien krijgen;
  2. Banners kunnen behoorlijk irritatie opwekken bij je bezoeker en de leesbaarheid verminderen, zeker flikkerende banners, popups of als banners overal tussen de tekst staan;
  3. Je moet heel veel bezoekers op je website hebben om daadwerkelijk geld te verdienen met banners, waardoor banners er vaak voor niets tussen staan en je ze er net zo goed vanaf kunt halen.

 


Waarom ik niet de grootste fan ben van banners op een blog


Eerlijk? Ik ben niet de grootste fan van banners en zeker niet via Google Adsense. Op bepaalde plaatsen kan het wel, maar banners door de hele website of zelfs als popup vind ik ronduit irritant. Daarnaast leveren advertenties wel iets op, maar niet zoveel als andere middelen. Tenzij je aan de slag gaat met grote bedrijven die voor jou je advertenties beheren.

Waarom ik dan toch banners plaats? Omdat ik oprecht denk dat er services en diensten zijn waar mijn lezers mee geholpen zijn én om geld mee te verdienen. Ik besteed heel veel tijd aan mijn blog waar veel mensen veel aan hebben en ik vind dat je daar als blogger best iets mee mag verdienen.

Overigens zijn de banners op mijn reisblog geen vetpot. De meeste inkomsten komen uit samenwerkingen en affiliatie marketing. Daarom haal ik er nog weleens banners vanaf en wil ik ze niet te duidelijk op mijn blog hebben. Je komt ze dus in de meeste gevallen pas tegen na het lezen van een blog. Wat natuurlijk voor het verdienen met advertenties helemaal niet handig is, want hoe meer bovenaan ze staan hoe waarschijnlijker het is dat je er iets mee verdient. Maar ik vind de leesbaarheid van mijn blog belangrijker.

Wist je trouwens dat geld verdienen met bloggen in de VS veel groter wordt aangepakt dan in Nederland? Daar verdienen bloggers veel meer, zelfs op websites die vreselijk irritant zijn door de banners. Hoewel Nederland daar nog niet klaar voor is vind ik de manier waarop de Amerikanen het aanpakken wel inspirerend.

 


Plaats jij banners op je blog? Waarom wel of niet?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

In dit artikel staan affiliatie links.

Vorig bericht
Stappenplan | De eerste 5 stappen naar een winstgevende website
Volgend bericht
De lay-out van je WordPress website aanpassen met CSS en HTML

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu