De groene bolletjes van Yoast SEO, wie kent ze niet? Bijna alle ondernemers en bloggers gebruiken een SEO plugin: een plugin waarmee je je website optimaliseert voor zoekmachines. Hoewel Yoast SEO nog steeds de meest populaire optie is om dat te doen, kan deze plugin juist ook gevaarlijk zijn voor je positie in Google. Dat stoplichtsysteem is namelijk ontzettend misleidend. Het kan er zelfs voor zorgen dat je slechter in Google gevonden wordt in plaats van beter. En dat is precies niet de bedoeling. Je zal de eerste niet zijn die geïrriteerd bij mij aanklopt omdat je de rode bolletjes van Yoast SEO maar niet groen krijgt. Of omdat je juist wel alle bolletjes groen hebt maar niet beter gevonden wordt in zoekmachines. Maar hoe belangrijk zijn die bolletjes eigenlijk? En waarom geven ze vaak een misleidend beeld? En vooral: hoe gebruik je Yoast SEO op de juiste manier? Zodat je daadwerkelijk beter in zoekmachines vindbaar bent. In dit artikel ontdek je de gevaren van Yoast SEO en hoe je ze te lijf gaat. To Yoast or not to Yoast?
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Met SEO zorg je ervoor dat Google jouw website hoger in de zoekresultaten gaat weergeven. SEO is niet één dingetje om aan te passen, maar bestaat uit een heel scala aan technieken en manieren om je website zo goed mogelijk vindbaar te maken in zoekmachines. Deze SEO-technieken heb ik hier allemaal netjes voor je op een rijtje gezet.
Om een goede SEO toe te passen is het noodzakelijk dat je je verdiept in deze technieken en deze op de juiste manier uitvoert.
SEO plugins voor je WordPress website
En precies dat laatste is vaak iets dat niet gebeurt: het juist uitvoeren van zoekmachineoptimalisatie. Er zijn namelijk diverse SEO plugins beschikbaar die dat voor je uit handen nemen. Of tenminste, dat is wat veel ondernemers en bloggers denken. Maar daar kom ik zo op terug.
Eerst: wat zijn de meest gebruikte SEO plugins voor je WordPress website?
Dat zijn Yoast SEO en Rank Math. Beiden gebruik ik (niet op dezelfde website) en beiden werken ongeveer hetzelfde. Er zijn veel meer SEO plugins, maar dit zijn de meest gebruikte.
Daarnaast gebruik ik de plugin Link Whisper om zowel interne links als externe links te monitoren en te verbeteren, en om verweesde content te voorkomen.
Wat doet Yoast SEO?
Wat is Yoast SEO?
Yoast SEO is een plugin waarmee je je website beter optimaliseert voor zoekmachines. Hoewel er een betaalde versie van deze plugin bestaat, doet de gratis versie het vaak al goed genoeg.
Met Yoast SEO zie je door middel van groene, oranje en rode bolletjes hoe goed je artikel leesbaar is en of er dingen moeten worden verbeterd wat SEO betreft.
Naast dat Yoast SEO een hulpmiddel is om je blogs en pagina’s SEO-proof te maken, bevat de plugin ook een aantal must-have functies.
De voordelen van Yoast
De voordelen van Yoast SEO zitten ‘m met name in die must-have functies. Namelijk deze:
- Meta teksten, URL en SEO titels aanpassen. Bij een goede SEO strategie horen meta teksten en soms SEO-titels. Dit is vaak niet zomaar te doen in WordPress: daar heb je een plugin voor nodig. En Yoast SEO is zo’n plugin. Onder elke blog of pagina vind je de optie om een meta tekst te schrijven en de titel aan te passen. Super handig én essentieel om te doen.
- XML Sitemaps. Misschien heb je daar weleens van gehoord. XML Sitemaps helpen Google om jouw content te indexeren. En guess what: Yoast maakt zo’n XML Sitemap voor je. Het enige dat je hoeft te doen is je website te koppelen aan Google Search Console, je sitemap uit Yoast halen en die plakken in Google Search Console.
- Aparte meta teksten voor social media. Naast de standaard meta tekst en SEO titel die je aanpast voor je weergave in zoekmachines, kun je in Yoast dit ook doen voor verschillende social media kanalen. Zo kun je voor Facebook en Twitter de tekst die onder je bericht wordt getoond, de titel én de foto aanpassen. Best handig.
En er zijn meer vooral technische voordelen, maar dit zijn de punten waar je in de praktijk het meeste mee in aanraking komt. Genoeg reden om deze plugin a la direct op je website te uploaden.
Het gevaar van de Yoast SEO plugin
Het probleem van Yoast zit ‘m in het stoplichtsysteem. Of zoals Yoast het noemt de ‘content analyse tool‘. Als je onder een blog of pagina naar Yoast SEO scrollt zie je dat deze tool bestaat uit een leesbaarheid-tab en een SEO-tab. Als je op één van deze twee klikt dan zie je door middel van de groene, oranje en rode bolletjes hoe goed leesbaar of SEO-geoptimaliseerd je tekst is.
Super handig natuurlijk dat stoplichtsysteem, maar dit is wel precies dat addertje onder het gras.
Hoe werkt Yoast SEO?
Yoast SEO laat je door middel van de gekleurde bolletjes zien hoe goed je tekst is geoptimaliseerd op leesbaarheid en voor Google. Dit doet de plugin op basis van de focus keyphrase die je invult in Yoast. Het is een manier om SEO makkelijk te maken voor iedereen.
Een hulpmiddel voor SEO, meer niet.
En daar zit ‘m meteen het grote probleem. Veel ondernemers en (beginnende) bloggers weten namelijk vrij weinig over zoekmachineoptimalisatie en hebben geen idee hoe ze een tekst SEO-proof maken. Vaak zie ik dat iemand een willekeurige zoekterm invult bij de focus keyphrase en daarna vervolgens probeert alle bolletjes groen te krijgen. Dit is gevaarlijk, want die groene bolletjes zijn gebaseerd op een algoritme en een simpel rekensysteem. Hoeveel bolletjes jij groen of rood hebt zegt helemaal niks over de kwaliteit van jouw content.
Als je niet tenminste de basis van SEO weet gaat dit helemaal mis.
Wat je vaak ziet is dat iemand dat zoekwoord invult en vervolgens dat woord of die zin als een gek door het artikel gaat invullen. Ook al slaat de rest van de tekst nergens op, maar je hebt gewoon het woord ‘bloggen’ precies goed gebruikt. Om maar wat te zeggen.
Het enige wat de SEO plugin je in dit geval vertelt is dat het woord ‘bloggen’ op de juiste manier in je tekst is verwerkt.
Het probleem van de groene bolletjes
Omdat dit zo belangrijk is om te weten ga ik het hier nog een keer zeggen, en het gaat ook nog een paar keer terugkomen in dit artikel:
De groene bolletjes van Yoast SEO zijn enkel en alleen gebaseerd op hoeveel keer de focus keyphrase die jij invult letterlijk terugkomt in de tekst, de titel, de sub kopjes, de meta tekst en de alternatieve tekst bij de foto(‘s).
Dit zegt niets over:
- Of je wel het juiste zoekwoord of zin hebt gebruikt;
- De kwaliteit van je tekst;
- De waarde die je weggeeft in je artikel;
- Of er wel genoeg kwalitatief goede synoniemen en variaties van je zoekwoord zijn gebruikt.
Kortom: die groene bolletjes zeggen helemaal niks over of je tekst wel of niet goed is geoptimaliseerd voor Google. Als je zoekwoordonderzoek hebt gedaan en je dus een goede focus keyphrase hebt ingevuld dan kom je wel een heel eind, maar je hebt alsnog veel meer nodig dan alleen de groene bolletjes.
Dit moet je weten voordat je met de Yoast SEO plugin aan de slag gaat
1. Je tekst volproppen met dat ene zoekwoord
Voordat je überhaupt met een blog aan de slag gaat is het verstandig om eerst zoekwoordonderzoek te doen. Daardoor weet je waar jouw doelgroep op zoekt en naar welke zoekwoorden veel wordt gezocht.
Als je dat hebt gedaan kun je in de gratis versie slechts 1 focus keyphrase invullen. En het algoritme van Yoast SEO is nog steeds gebaseerd op de densiteit van dat zoekwoord in je tekst. Met andere woorden: hoe vaak het woord voorkomt in de tekst bepaalt of het betreffende bolletje groen, oranje of rood wordt.
Een verouderd algoritme, daar Google al lang een stuk intelligenter is geworden en ook synoniemen en het zoekwoord in meervoud kan herkennen.
Voor Google helpt het enorm om jouw zoekwoord op verschillende manieren te gebruiken. Bijvoorbeeld de woorden blogs schrijven, bloggen, blogs, blog, artikelen, berichten, etc. zijn allemaal woorden die maken dat Google jouw artikel op de juiste manier gaat herkennen en indexeren.
Het punt is: Yoast SEO heeft daar lak aan. Tenzij je de betaalde versie koopt, dan kun je meerdere zoekwoorden invullen. Net als dat de plugin lak heeft aan de kwaliteit van jouw content. Daar zegt dit stoplichtsysteem helemaal noppes nada over.
In ieder geval, dit is een grote SEO-fout die veel ondernemers en bloggers maken. Hun tekst volproppen met 1 bepaald woord, terwijl ze zich juist zouden moeten focussen op de kwaliteit van een tekst, de waarde die ze weggeven en de leesbaarheid.
Hoe los je dit op?
- Doe eerst zoekwoordonderzoek specifiek voor het artikel dat je gaat schrijven. Op deze manier weet je op welke zoekwoorden je je wilt richten en kun je deze op een natuurlijke manier in je tekst verwerken.
- Je schrijft voor jouw doelgroep, niet voor een SEO plugin. Schrijf eerst je artikel zoals je die zonder SEO optimalisatie zou schrijven (of als je gevorderd bent schrijf je waarschijnlijk direct SEO-proof, doe ik zelf ook). Gewoon voor jouw menselijke lezers en niet voor een machine. Op een natuurlijke manier, zodat het lekker leest. Heel belangrijk.
- Pas daarna scroll je naar beneden en ga je kijken hoe het gesteld is met de bolletjes van de Yoast SEO plugin.
- Heb je een aantal oranje en rode bolletjes? Kijk dan heel goed welke adviezen je wel en niet wilt opvolgen. Gebruik je gezonde verstand en kijk wat écht nodig is. Niet alle bolletjes hoeven groen en dit is ook niet altijd wenselijk.
2. De focus keyphrase leeg laten
Zoals je inmiddels hebt gelezen baseert Yoast SEO de kleur van de bolletjes op het aantal keer dat het ingevulde zoekwoord in de tekst voor komt. Dat betekent ook automatisch dat als je geen focus keyphrase invult dat dan bijna alle bolletjes rood zullen zijn. En je geen Yoast SEO score en tips krijgt toegediend.
Betekent dit dat je artikel niet goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines? Nee. Het zegt alleen dat Yoast geen score kan geven omdat er geen zoekwoord is ingevuld.
Je kunt zelfs zonder überhaupt een groen bolletje te krijgen perfect voor Google geoptimaliseerd zijn.
Ikzelf vul ook niet altijd een zoekwoord in. Als ik bijvoorbeeld een blog schrijf over een lijstje met veel verschillende dingen dan heeft het niet zoveel zin. Dit betekent niet dat de blog niet SEO-proof is, het betekent alleen dat ik het meer op mijn gezonde verstand heb gedaan. Gewoon een tekst geschreven die aanspreekt, informeert en/of inspireert.
Het is niet noodzakelijk om een zoekwoord in te vullen. Het kan ook zonder als je weet hoe SEO te schrijven. Dit betekent niet dat je blog niet hoog in Google komt. Zeker als je ervaren bent in SEO schrijven, je kent de zoekwoorden en je schrijft artikelen op een natuurlijke manier, dan ben je zonder het stoplichtsysteem vaak net zo goed SEO-geoptimaliseerd als met de bolletjes.
3. Denken dat de keyphrase door Google wordt opgepakt
Dan zijn er ook mensen die denken dat die focus keyphrase door Google wordt opgepakt. En dat het voldoende is om die in te vullen, ook als alle bolletjes rood zijn.
Zoals je inmiddels weet is dit absoluut niet het geval. Het is slechts een hulpmiddel. Een tool om te zien of dat zoekwoord vaak genoeg in de tekst is gebruikt. Meer niet.
Of je die keyphrase wel of niet invult: het maakt niks uit voor je ranking in Google. Wél hoe je zoekwoorden in je tekst gebruikt natuurlijk.
Het gevaar van dit is dat ik soms zie dat ondernemers onder elk artikel bij Yoast een zoekwoord of zin invullen en denken dat dat voldoende is. Zonder zich te richten op het daadwerkelijk optimaliseren van de tekst. Precies datgene wat je zou moeten doen.
4. Een zoekwoord of zin invullen en deze niet in de tekst gebruiken
Het komt ook vaak voor dat iemand een zoekzin invult, zoals ‘op vakantie naar Griekenland’ en vervolgens deze precieze combinatie van woorden niet gebruikt in de tekst.
Vervolgens zegt Yoast SEO dat je artikel dan vreselijk slecht is geoptimaliseerd. Terwijl dit alleen maar is gebaseerd op die precieze combinatie.
Realiseer je heel goed dat de plugin zich baseert op wat jij als focus keyphrase invult. Die keyphrase moet je afhankelijk van het aantal woorden van je artikel een bepaald aantal keren letterlijk laten terugkomen in de tekst. Doe je dat niet, dan levert dat rode bolletjes op.
Nog even voor de duidelijkheid: dit zegt niets over of je artikel wel of niet daadwerkelijk goed SEO is geoptimaliseerd. Het zegt alleen dat de keyphrase vaak genoeg in de tekst wordt gebruikt.
Maar het kan wel heel irritant zijn en je ook helemaal niet helpen. Yoast geeft namelijk bij die SEO analyse best handige tips, maar als jij een zoekwoord of zin invult die je vervolgens niet letterlijk gebruikt heb je ook niks aan die tips.
Er zijn ook mensen die niet begrijpen waarom die bolletjes toch rood blijven terwijl ze toch die keyphrase hebben ingevuld. Dat komt omdat die keyphrase letterlijk in de tekst moet voorkomen. Niet voor een goede SEO wat Google betreft zoals je hebt gelezen, maar wél als je de bolletjes van Yoast groen wilt.
Voorbeeld
Je hebt ingevuld ‘op vakantie naar Griekenland’, maar in de tekst gebruik je deze woorden en zinnen:
- rondreis door Griekenland
- vakantie naar Griekenland
- naar Griekenland op vakantie
- enzovoorts.
Yoast zal je hiervoor op je vingers tikken door je te trakteren op rode bolletjes. Terwijl deze variaties juist goed zijn voor je ranking in Google. Een groot gevaar van Yoast SEO waar je zéker rekening mee moet houden.
To Yoast or not to Yoast?
Na dit allemaal gelezen te hebben zou je denken dat het misschien toch niet zo’n goed idee is om een SEO plugin op je website te zetten. Maar toch zou ik adviseren om dit wel te doen.
Zoals je hebt gelezen onder de voordelen heeft de Yoast SEO plugin een hoop handige tools en technische functies die je helpen hoger in Google te komen.
Dat is al een goede reden om Yoast of een andere SEO plugin wel te gebruiken.
Maar verwacht niet dat Yoast de hele zoekmachineoptimalisatie voor je uit handen neemt. Want dan kom je bedrogen uit. Ga voorzichtig om met het stoplichtsysteem en wees je bewust van de gevaren daarvan. Begrijp goed hoe het werkt en waarop de kleuren van de bolletjes zijn gebaseerd.
En focus je altijd op de leesbaarheid van je tekst en de waarde die je weggeeft, en zorg dat je zoekwoordonderzoek doet. Zodat je zoekwoorden, zinnen en variaties daarop op een natuurlijke manier in je tekst kunt verwerken.
Raak niet teleurgesteld als je groene bolletjes hebt, maar lees wel de tips die erbij staan. Die maken namelijk deel uit van een goede SEO als je deze op de juiste manier toepast.
To Yoast dus, maar wees gewaarschuwd dat als je het niet op de juiste manier gebruikt het juist tegen je kan werken.
Gebruik jij een SEO plugin op je website?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Aanbiedingen in je mailbox voor mijn online cursussen? Meld je dan hier aan!
2 reacties. Plaats een nieuwe
Goed stuk, ik onderstreep het belang van SEO-kennis voor het bloggen én voor het juiste gebruik van de Yoast plugin. Ik gebruik hem al een jaar en haal er toch veel voordeel uit.
Momenteel zit ik me af te vragen of ik er meer nut uit kan halen met de Premium versie, maar ik lees tussen de regels door dat jij daar niet van overtuigd bent. Klopt dat?
Dankjewel! Met de betaalde versie kun je meerdere keywords invullen en daarop checken en je krijgt automatische suggesties voor interne links. Ook krijg je niet alleen voorbeelden voor Google, maar ook kun je de teksten en foto invullen voor social media. Het is eigenlijk een uitbreiding van wat je hebt in de gratis versie. Of je dat nodig hebt hangt er helemaal vanaf waarvoor je het gebruikt. Je kunt meerdere keywords ook op een andere manier testen (zoals beschreven in het artikel). De interne links kan handig zijn, zeker als je veel blogs hebt en je weet niet meer wat je eigenlijk allemaal hebt geschreven. Je kunt het altijd uitproberen voor een jaar, premium, en kijken wat je ervan vindt!