WordPress tips & tricks #4 | Backuppen, kolommen maken, blog kalender en meer

WordPress tips

WordPress is zo uitgebreid dat je onmogelijk in één keer kunt weten hoe alles werkt. Zelfs na een paar jaar werken met WordPress kan het zomaar zijn dat je iets specifieks wilt op je website, maar je weet niet hoe. Of na een update werkt je website opeens niet meer, en hoe krijg je ‘m dan weer aan de praat? Om je op weg te helpen en te voorkomen dat je uren bezig bent met zoeken naar een oplossing, geef ik in de rubriek WordPress Tips & Tricks handige handleidingen en tips voor je website. Deze keer: een backup maken van je website, wat je doet als er iets niet goed meer werkt op je website na een update, kolommen maken in je tekst, tekst toevoegen aan categorie-pagina’s en werken met een blog kalender.


1. Een backup maken van je website


Het is verstandig regelmatig een backup te maken van je website. Mocht er dan iets misgaan, dan heb je tenminste die versie van je website nog. Het is speciaal aan te raden een backup van je website te maken voor een grote update. Bijvoorbeeld voordat je WordPress update, maar ook voor een grote update van je thema.

Er zijn meerdere manieren waarop je een backup kunt maken. Onder andere:

  1. Bij je host handmatig een backup maken
  2. Bij je host instellen dat er automatisch in de zoveel tijd een backup wordt gemaakt
  3. Met een plugin

Ikzelf heb automatische backups lopen bij mijn host en als ik een grote update ga doen maak ik ook een handmatige backup. Hiervoor moet je echter wel weten hoe je dit bij je host moet doen en niet bij alle hosts kun je gratis en makkelijk backuppen. Een makkelijk alternatief is dan via een plugin.

Namelijk met de plugin UpdraftPlus. Hierbij kun je handmatig een backup maken, maar ook backups automatisch inplannen. Daarnaast kun je de backup extern laten opslaan, zoals op DropBox. Best handig. UpdraftPlus werkt simpel: installeer en activeer de plugin, koppel met bijvoorbeeld DropBox en maak je eerste backup.

Er zijn overigens veel meer plugins die ook goed werken, het is maar net welke jij wilt en nodig hebt. Ga je op zoek naar een andere plugin? Houd dan altijd deze tips in acht (onderaan het artikel).

 


2. Wat doe je als eerste als je website niet meer (goed) werkt?


Het kan zomaar zijn dat er opeens iets mis is met je website. De layout is helemaal verdwenen of bepaalde elementen doen vreemd. Er kan natuurlijk een storing op de server zijn, maar meestal gebeuren dit soort dingen na een update van een plugin of thema. Het is heel normaal dat je hier een beetje van in paniek raakt. Je website wordt immers bezocht en je wilt dat deze er goed uitkomt. Het is dus zaak het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Maar waar begin je? Na ervaringen met klanten kan ik het volgende stappenplan geven om direct te doen:

  1. Blijf rustig. Dit klinkt heel dramatisch, maar het komt vaak voor dat wanneer een website breekt iemand niks meer durft te doen en helemaal gestrest raakt. Heel logisch, maar probeer rustig te blijven om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Log eerst in in op je website en wees niet bang om op iets verkeerds te klikken.
  2. Lees en kijk goed. Misschien wel de belangrijkste van deze 3 stappen: goed lezen en kijken op je website. Ik krijg vaak vragen als ‘mijn layout is weg, ben in mijn website maar wat moet ik doen?’ of ‘na een update staan de titels opeens anders dan anders, kun jij dit even terugzetten?’. Iemand is dan vaak al uren bezig met uitvogelen wat er mis kan zijn, terwijl de oplossing gewoon door je website zelf wordt aangedragen. Het thema waarmee ik altijd werk bijvoorbeeld geeft zelf zeer opvallende waarschuwingen in een felle kleur met precies de stappen die je moet volgen om het op te lossen. Maar om één of andere reden merken mensen dit niet op. Wellicht door de stress en paniek waar ze in zitten. Ook kan het zomaar zijn dat er naar aanleiding van een update een nieuwe update komt die je niet direct opmerkt, omdat je dacht net alles ge-update te hebben. Dus voordat je naar stap 3 gaat: lees en kijk eerst een even rustig en heel goed op je website en verzeker jezelf ervan dat écht alles ge-update is.
  3. Plugins deactiveren. Kom je er echt niet uit? Dan is stap 3 om de plugins te deactiveren (niet verwijderen!!), te kijken wat dit doet met je website en dan alle plugins één voor één weer te activeren. Na elke activatie van een plugin kijk je of het probleem opnieuw opspeelt totdat je de boosdoener hebt gevonden. Je kunt dan voor die functie een andere plugin proberen of wachten tot een eventuele update van de betreffende plugin.

Kom je er met deze 3 stappen niet uit? Dan is er mogelijk meer aan de hand. Neem contact op met je webdesigner of host als je denkt dat het daaraan ligt.

 


3. Zo maak je kolommen in de klassieke editor


Soms wil je in een blog of op een pagina waarvoor je de klassieke editor gebruikt (dus geen builder of Gutenberg) kolommen hebben, maar hoe doe je dat? Heel simpel.

  1. Installeer en activeer de plugin Column Shortcodes
  2. Nu zie je boven je editor dit tekentje staan: []
  3. Klik daarop als je een kolom wilt maken
  4. Kies de kolom die je wilt, bijvoorbeeld: [ one_half ][ /one_half ] (dit zijn dus 2 kolommen)
  5. Type vervolgens tussen de shortcodes wat je in de eerste kolom wilt hebben. Zo dus: [ one_half ] type hier je tekst [ /one_half ]
  6. Doe nu hetzelfde voor de tweede kolom: [ one_half_last ][ /one_half_last ] (zie het verschil in shortcode met de vorige)
  7. Klaar!

 


4. Tekst toevoegen aan categorieën- en tag-pagina’s


Als je categorieën en tags toevoegt aan je blogs dan krijg je dus ook een aparte pagina voor die categorieën en tags. Iets dat veel mensen vergeten. Deze pagina’s zijn een belangrijk overzicht van een specifiek onderwerp waar je bezoeker naar zoekt en dragen ook bij aan de SEO van je website. Nu kun je een paar dingen aanpassen op deze pagina’s om ze zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, zoals de manier waarop je blogs worden weergegeven. Maar je kunt ook boven de blogs een inleidende tekst schrijven. Hierdoor weten bezoekers waar ze zijn op je website en wat er te vinden valt.

Geen idee waarover ik het heb?

Zie hier een voorbeeld van een categorieën-pagina zónder tekst: sabineboogaard.nl/category/wordpress-tips.

Zie hier een voorbeeld van een categorieën-pagina mét tekst: sabineboogaard.nl/category/bloggen.

Zo krijg je ook tekst op je categorieën-pagina voor een betere gebruiksvriendelijkheid en SEO:

  1. Log in op je WordPress website
  2. Ga met je muis links in de balk op ‘Berichten’ staan en klik vervolgens op ‘Categorieën’
  3. Je ziet nu alle categorieën die je hebt aangemaakt. Kies de eerste die je wilt bewerken, ga er met je muis op staan en klik op ‘Bewerken’
  4. Vul nu onder ‘Beschrijving’ de tekst in die je op de pagina wilt hebben
  5. Scroll naar beneden en vul daar de meta-tekst in bij Yoast SEO
  6. Klik op ‘Bijwerken’
  7. Klaar!

Dit kun je doen voor elke categorie en tag op dezelfde manier.

 


5. Gebruik een blog-kalender op WordPress


Het is heel handig om je blogs in te plannen of een schema te maken van je blogs, zodat je in één oogopslag kunt zien op welke dagen je wat wilt publiceren. Daarvoor is er een heel handige tool beschikbaar, namelijk de Editorial Calendar. Je kunt hierin direct nieuwe blogs starten, notities maken, titels snel aanpassen, blogs verschuiven, concepten maken en nog veel meer. Zeker als je moeite hebt met onderwerpen bedenken en blogs bijhouden is deze kalender ideaal. Ik gebruik deze zelf al jaren en het werkt enorm goed om het overzicht te bewaren.

Hoe krijg je de blog kalender?

  1. Log in op je WordPress website
  2. Ga naar ‘Plugins’ > ‘Nieuwe plugin’
  3. Tik in het zoekvak ‘Editorial Calendar’ in
  4. Installeer en activeer de plugin
  5. Nu vind je de kalender onder ‘Berichten’ > ‘Kalender’ en kun je direct aan de slag.

 


 

Elke maand vind je op mijn blog 5 handige WordPress tips & tricks om WordPress nóg leuker en makkelijker te maken! Niets missen? Meld je dan hier aan om elke nieuwste blog in je mailbox te ontvangen.


 

Tips en tricks

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Het ideale WordPress theme voor bloggers | Soledad uitgelicht
Volgend bericht
Zelfstandig ondernemen juni 2019 | Reizen zonder laptop, boekentip en meer

Lees meer!

5 reacties. Plaats een nieuwe

  • Wat een handige tips. Toevallig ben ik vorige week begonnen mijn categorieën met (meta) tekst te vullen. In het verleden nooit gedaan, gewoon omdat ik het destijds niet wist. Nu is het veel werk om het aan te passen.

    Beantwoorden
  • Fijne tips weer Sabine! Vooral de omschrijving van de categorieën. Dat heb ik ook net gedaan, alleen bij mij zie je de tekst niet online wanneer ik dan op de categorieën klik. Zal wel een instelling zijn die niet goed staat denk ik?

    Beantwoorden
    • Dankjewel, fijn dat je er iets aan hebt! Mogelijk ligt het aan je thema of een instelling idd, is lastig te zeggen zo van een afstandje. Wat is je website?

      Beantwoorden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.