Handige WordPress tips & tricks | #2

WordPress tips

WordPress is nog steeds het meest gebruikte CMS (Content Management Systeem) om je website mee te maken. Of je nu wilt bloggen of een bedrijf hebt: met WordPress maak je de mooiste creaties. Maar zeker als je net begint kost het best even tijd om uit te vinden hoe WordPress werkt. Of misschien heb je wel een website laten maken en wil je nu gaan bloggen: ook dan zijn er een hoop tips & tricks waarmee je het meeste uit je website haalt. En waarmee je het jezelf zo makkelijk mogelijk maakt. Elke maand geef ik 5 WordPress tips & tricks weg die je misschien nog niet kende, maar die je wél goed kunt gebruiken. Hier WordPress tips & tricks nummer 2!


1. Welk WordPress thema is dat?


Ben je op zoek naar een geschikt thema voor je blog of website? En kijk je daarvoor graag rond op andere websites voor inspiratie? Je kunt ook daadwerkelijk achterhalen welk thema een WordPress website gebruikt. Kan best handig zijn! Hoe? Ga naar What WordPress theme is that, vul de url van de website die je mooi vindt in en voilá: je weet welk thema en eventuele plugins er op deze website worden gebruikt. Natuurlijk alleen als die website op WordPress draait en in enkele gevallen werkt het niet, maar meestal kun je er veel uithalen. Klik hier voor meer tips voor het vinden van een geschikt WordPress thema.

 


2. Wijzig je scherminstellingen


Wist je dat je best veel kunt aanpassen, aanzetten en uitzetten op WordPress? Namelijk via de scherminstellingen. Deze functie is behoorlijk verborgen, maar kan heel nuttig zijn. Je WordPress editor staat doorgaans vol met van alles dat je helemaal niet nodig hebt. Of misschien kun je een specifieke functie die je juist wél nodig hebt helemaal niet vinden. Dit kun je allemaal aan of uitzetten in de scherminstellingen.

Een handige functie kan bijvoorbeeld zijn als je meerdere schrijvers op 1 blog hebt en je wilt bij elke blog een andere auteur kunnen aangeven, dit kun je onder de editor aangeven nadat je deze functie in de scherminstellingen hebt aangezet. Ook zijn er plugins die je aan en uit kunt zetten per blog, deze vind je ook onder scherminstellingen (bij mij bijvoorbeeld de zwevende deelknoppen die je ziet bij mijn blog). Kun je iets niet vinden op je website? Check dan de scherminstellingen eens: misschien heb je het wel uit gevinkt. Of misschien vind je al die opties is je browser wel veel te veel: zet deze opties dan uit in de scherminstellingen en je hebt er geen last meer van.

 


3. Laat een menu-item openen in een nieuw tabblad


Niet alleen voor berichten en pagina’s zijn de scherminstellingen handig, maar ook voor het menu. Je kunt in de scherminstellingen namelijk aangeven of je extra opties wilt bij je menu-items. Zoals een menu-item laten openen in een nieuw scherm. Hoe doe je dat? Ga in je dashboard naar ‘Weergave’ en klik op ‘Menu’s’. Stel je hebt je blog op een andere website staan en je wilt daarnaar verwijzen in het menu, dan is het altijd handig deze link te laten openen in een nieuw tabblad. Standaard is hier geen mogelijkheid voor in WordPress, maar die mogelijkheid heb je wel binnen enkele seconden tevoorschijn getoverd.

Klik rechtsboven op ‘Scherminstellingen’ en vink onder ‘Geavanceerde menu eigenschappen tonen’ het vakje voor ‘Linkdoel‘ aan. Ga terug naar je menu item, waar nu een extra opties staat, namelijk ‘Open link in een nieuw tabblad‘. Als je deze aanvinkt heb je dus je doel bereikt. Zoals je ziet zijn er onder scherminstellingen bij het menu nog veel meer opties beschikbaar. Check dus zeker eerst even hier als je iets specifieks wilt met het menu en je kunt het niet vinden. Lees hier meer over het openen van externe links in een nieuw tabblad.

 


4. Wijzig je permalinks


Een permalink is de url van je blog of pagina. Je ziet je permalink bovenaan de editor (de permalink van dit artikel is bijvoorbeeld ‘sabineboogaard.nl/wordpress-tips-2‘). Deze is erg belangrijk voor Google, daar je permalinks meedingen in je rankink op de zoekmachine. Je kunt er namelijk zoektermen in verwerken. Helaas moet je dit wel zelf even aanpassen als je begint met je WordPress website, want standaard zet WordPress je permalinks op ‘Standaard’ en dan krijg je zoiets: www.jouwwebsite.nl/?p=123. Hier wordt Google echter niet warm van en je lezer ook niet. Maar gelukkig kun je dit veranderen. Doe dat voordat je begint met je website, dus direct na de installatie van WordPress! Ga naar Instellingen ⇒ Permalinks en verander ‘Standaard’ naar ‘Berichtnaam’. Opslaan en klaar. Zie WordPress tip 5 voor hoe je de permalinks per pagina of bericht aanpast voor Google.

 


5. Maak de slug van je bericht SEO-proof: zo doe je dat


De slug is de url van je uiteindelijke bericht, pagina of blog. De instellingen van de permalinks (zie puntje 4 hierboven) in combinatie met de titel die jij aan een bericht of pagina geeft bepalen de slug. Google heeft de voorkeur voor een korte slug met één of twee zoektermen. De slug wordt normaal gesproken automatisch ingevuld naar aanleiding van de titel die jij aan een bericht of pagina geeft. Als deze titel heel lang is, wordt jouw slug dus ook heel lang. En dat is precies niet de bedoeling.

Veel bloggers lijken hier echter nooit naar te kijken. Zonde, want dit is een gemiste kans voor een optimale SEO van je website. Gelukkig kun je je slug in WordPress heel makkelijk aanpassen. Het is een makkelijke handeling om te vergeten, dus maak er een gewoonte van om dit te doen. Je verandert de slug direct onder de titel in de WordPress editor (zie foto). De plugin van Yoast SEO geeft aan of je slug te lang is en of er wel een zoekwoord in staat: gebruik dit om te verbeteren. Haal woorden uit de slug weg die niet van toepassing zijn. Bijvoorbeeld: ‘maak-de-slug-van-je-bericht-SEO-proof-zo-doe-je-dat’ wordt dan bijvoorbeeld ‘slug-seo-proof-maken’.

 


Klik hier voor meer WordPress tips & tricks.


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!

 

Tips en tricks

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Google Analytics #1 | Duik in de bounce rate van je website en verbeter je resultaten
Volgend bericht
11 Onderdelen die elke website homepage zou moeten hebben

Lees meer!

1 reactie. Plaats een nieuwe

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.