Wat je écht nodig hebt als je een website gaat of laat maken. | Over je big why, de ideale klant en website-teksten.

Je hebt er helemaal zin in: een gloednieuwe website! Eindelijk ga je jouw bedrijf laten stralen. Een website (laten) maken die bij jou en je bedrijf past. Die de ideale klant gaat aantrekken en waar je enorm gelukkig en blij van wordt. Je hebt gekozen voor WordPress, een host aangeschaft en een betaald thema gekocht (je wilt het immers in één keer goed doen). En of je nu zelf aan de slag gaat of een webdesigner dit werkje uit handen laat nemen, de volgende stap naar die website is een heel belangrijke. Velen vragen mij waar ze moeten beginnen. Wat hebben ze nu écht nodig voor hun website. Het antwoord is heel simpel. Je kunt immers mooi de basis hebben liggen; je domeinnaam met WordPress en een mooi thema er op. Maar wat dan? Precies: content! Website teksten. Maar hoe schrijf je nu teksten waar je je ideale klant mee gaat aanpreken? Waarmee je je website echt jij maakt en waarmee je gaat knallen. Content voor je website: over je Big Why, de ideale klant en het schrijven van website-teksten. Wil je dit verhaal liever op video zien? Bekijk dan onderaan deze pagina mijn Facebook Live.

Website teksten: waar moet je aan denken?

Of je nu een website laat maken of zelf aan de slag gaat, content is essentieel. Als een klant mij vraagt wanneer de website af is dan zeg ik steevast dat een groot deel van de tijd die er in gaat zitten afhangt van de klant zelf. Ik kan best iets maken zonder content, maar alleen basic. De pagina’s aanmaken bijvoorbeeld, en kleuren instellen. Maar zonder content kom ik niet veel verder. Hetzelfde geldt voor als je zelf gaat knutselen aan je website. En die content, die heb je niet in een uurtje geschreven.

Denk bij content aan tekst en foto’s. In dit artikel richt ik mij uitsluitend op tekst. Teksten schrijven voor je website is namelijk helemaal zo makkelijk nog niet. Zelfs als je al een website hebt dan kan het geen kwaad om ook nog eens goed naar je teksten te kijken. Maar waar begin je?

Welke pagina’s wil je op je website?

Als je teksten gaat schrijven en je geen idee hebt waar je moet beginnen kan ik je aanraden om eerst eens op een rijtje te zetten wat er eigenlijk op je website moet. Welke pagina’s wil je straks in je menu hebben staan? Wat moet er op je homepagina komen? Sowieso bij elke website hoort een homepagina, een contactpagina en ook een over mij-pagina is een goed idee. Denk daarnaast specifiek aan jouw situatie. Wil je een portfoliopagina? En wellicht wil je je diensten helemaal uitschrijven. Als je een eigen bedrijf hebt is een pagina met gratis content of bijvoorbeeld een gratis sessie ook heel nuttig. Zet eens alle pagina’s en sub-pagina’s die je op je website wilt onder elkaar. Op deze manier krijg je overzicht en gaat je website al meer leven. Dat maakt het makkelijker om te gaan beginnen met schrijven.

Je Big Why: waarom doe je wat je doet?

Dit is geen makkelijke, maar wel heel zinvol om uit te schrijven. Je why kun je namelijk heel mooi verwerken op je homepagina en in de over mij-tekst. Maar wat is dat eigenlijk, die Big Why? Ken je de beroemde video van Simon Sinek op Ted Talk al? Zo niet, kijk deze dan hier zéker even terug! Het komt erop neer dat een klant niet koopt wat je doet, maar een klant koopt waarom je het doet. Waarom doe jij wat je doet? En mocht je nu denken ‘nou, gewoon, omdat ik het leuk vind?’, dat is niet het waarom. Ga eens goed nadenken waarom je doet wat je doet en stel je zelf steeds weer de vraag: maar waarom dan? Waarom vind je het belangrijk? Waarom vind je het nodig? Wat wil je bereiken in de wereld? Wat zal er gebeuren met de wereld als jij doet waar je goed in bent? Wat voor verschuiving wil jij teweeg brengen? Het is niet makkelijk, maar ga er eens voor zitten en zet al je gedachtespinsels onder elkaar. Ga je why bespreken met mede-ondernemers en kijk eens of je nóg dieper kunt komen. Als je eenmaal het waarom op papier hebt staan, heb je de helft van het werk al klaar.

Wie is je ideale klant?

Nog zo een leuke vraag. Wie is je ideale klant? Hoe eng ook, ga deze klant wel specificeren. Maak een profiel van jouw ideale klant. Denk aan geslacht, leeftijd, hobby’s, werk, interesses, kinderen/geen kinderen, woonplaats, enzovoorts. Waar staat de ideale klant? Wat zijn de problemen van de ideale klant? Wat heeft die klant nodig om zijn of haar problemen op te lossen? Maak een overzicht van je ideale klant, zodat je precies weet wie je moet gaan aanspreken op je website. Het heeft immers weinig zin om iedereen aan te willen spreken, want daar gaat uiteindelijk niemand zich in herkennen. Voordat je begint aan je website teksten is ook dit dus een heel belangrijke.

Wat wil je uitstralen?

Bedenk vervolgens wat je eigenlijk wilt uitstralen. Hoe wil je dat je tekst straks overkomt op je ideale klant? Wat voor persoon ben jij zelf? Wat voel je? Hoe wil je dat gaan uitstralen? Wat voor soort teksten passen daarbij? Blijf dicht bij jezelf en houd het persoonlijk. Een moodboard kan hierbij goed helpen. Ga je teksten schrijven die hierbij passen, bij wat jij wilt uitstralen, bij wat jij wilt laten zien. Hoe moet je ideale klant zich voelen na het lezen van jouw tekst? Als je je why en de ideale klant op papier hebt is de vraag makkelijker te beantwoorden, dus begin daarmee.

 

Lees ook: 5 makkelijke website design tips die je direct kunt toepassen

 

 

Wat denkt een bezoeker die op je website komt?

Voordat je vervolgens gaat schrijven is het goed te weten wat een bezoeker op je website eigenlijk denkt. En welke teksten dus belangrijk zijn. Tegenwoordig willen mensen snel en makkelijk informatie vinden en direct weten waar ze aan toe zijn. Met je teksten en indeling van je website kun je hier dus mooi op inspelen. Als je vervolgens je Big Why en ideale klant in je teksten en lay-out verwerkt dan ben je helemaal goed bezig. Ga zelf ook eens naar een andere website en bedenk eens wat de eerste gedachten zijn die in je opkomen. Waarschijnlijk zien die gedachten er ongeveer zo uit:

  • Waar ben ik?
  • Wat verkopen/bieden ze op deze website?
  • Waarom moet ik hier zijn en niet op die andere website waar ze hetzelfde bieden?
  • Wat moet ik nu doen? Wat wordt er van mij verwacht?
  • Waar moet ik nu beginnen?

Nu zijn alle teksten op je website belangrijk, maar als je aan deze gedachten denkt dan komen er een paar onderdelen op je website uit die net even belangrijker zijn en waar je dus met je waarom en je ideale klant in je achterhoofd extra aandacht aan kunt gaan besteden.

 

Lees ook: 15 tips voor een gebruiksvriendelijke website

 

 

Welke website teksten zijn de belangrijkste?

Als je denkt aan waar je bezoeker naar kijkt, naar hoe jij je ideale klant gaat aanspreken en hoe je je waarom kunt gaan overbrengen, dan zijn er een paar teksten en onderdelen op je website het allerbelangrijkste om je extra op te focussen.

De welkomsttekst op je homepage

De welkomsttekst op je homepagina is het eerste dat de bezoeker leest. Deze tekst heeft dus als functie de bezoeker direct mee te nemen in jouw verhaal en in wat jij aanbiedt. In deze tekst moet je de bezoeker overtuigen waarom deze bij jou moet zijn en niet bij een ander. In deze tekst moet de bezoeker direct vinden wat hij of zij zoekt. Lezers moeten direct zien wat ze moeten doen. In deze tekst is het heel belangrijk je te richten tot je ideale klant. Spreek de ideale klant aan. Verwerk je Big Why hierin en neem de lezer mee in je verhaal. Op de homepage mag best wat meer tekst dan twee regels, maar ook weer niet te veel. Heel belangrijk: hoewel het een welkomsttekst is hoef je er geen ‘welkom’ bij te zetten. Dit zegt immers niets en hiermee verlies je alleen maar ruimte voor wél nuttige tekst.

Het einde van de welkomsttekst is de ideale plek voor een call-to-action. Hiermee zorg je ervoor dat de lezer weet wat hij of zij moet doen en waar te beginnen.

De over mij-tekst

Op elke website hoort een over mij-pagina. Op deze pagina krijgt de lezer en dus potentiële klant een eerste beeld van jou. Tegenwoordig is storytelling heel belangrijk en bestaat dus ook de over mij-tekst uit een verhaal. Schrijf de over mij-pagina voor je ideale klant. De ideale klant moet zich kunnen herkennen in jouw verhaal en geïnspireerd raken. Weet wat de problemen zijn van jouw ideale klant en neem de lezer mee in jouw verhaal over hoe jij ook worstelde met deze problemen en hoe jij dit hebt opgelost. Zet niet meteen je hele levensverhaal op papier, maar alleen de stukken die interessant zijn voor jouw ideale klant. Waardoor de lezer geïnteresseerd en nieuwsgierig wordt. Wees in je verhaal altijd eerlijk en oprecht. Niemand is perfect en jij dus ook niet. Vertel een verhaal waar de lezer zich in kan herkennen. En dan de Big Why: vertel ook hier waarom je doet wat je doet. Neem de lezer daarin mee. Inspireer. Wat zijn jouw dromen? Waar geloof je in? Vertel ook waarom jij de expert bent. Waarom moet de lezer bij jou zijn en niet bij iemand anders?

Een tagline

Hoewel dit waarschijnlijk het kortste tekstje op je website is, is het niet minder belangrijk: de tagline. Oftewel de ondertitel van je website. Bijvoorbeeld je hebt een logo, zet dan daaronder de tagline. Het kan ook in het menu, zodat de tagline op elke pagina staat. Als er maar eentje op je website staat. Wat is een tagline? Een tagline beschrijft in enkele woorden wat je bedrijf te bieden heeft. Verwar een tagline niet met een slogan. De tagline vat je bedrijf in één zin samen en geeft daarmee direct antwoord op de vragen ‘waar ben ik’, ‘wat bieden ze hier’ en misschien ook wel op de vraag waarom iemand op jouw website moet zijn en niet ergens anders. Op mijn blog besabine.com is bijvoorbeeld de tagline ‘over reizen, wonen en werken in Colombia’. Niet te missen waar dat over gaat en wat er te vinden is.

 

Lees ook: Zo zet je je website in voor meer bezoekers en klanten

 

 

Mijn beste tip voor goede teksten

Als het niet lukt om meteen een goede over mij- en welkomsttekst uit je mouw te schudden, zoek dan eens op Google voor tips voor de over mij-pagina. Maar eigenlijk heb ik, naast alle tips die ik hier al heb gegeven, maar één tip die je nóg meer gaat helpen om die belangrijkste teksten voor je website te schrijven waarmee je je ideale klant gaat aanspreken. En dat is: kom in een hoge energie en in alignment. Ga niet schrijven op een moment dat je geen inspiratie hebt, je je onzeker voelt of gewoon echt even geen zin hebt. Zorg ervoor dat jij je enorm energiek voelt. Dat je voelt dat je er mag zijn, dat je iets doet waarmee je die ‘waarom’ gaat bereiken. Dat je in een staat bent waarin je echt gelooft dat je goed bent in wat je doet en dat je daarmee anderen gaat helpen. Dat je echt die energie en inspiratie voelt om nú te gaan knallen. Dat je je Big Why echt voelt. Blijf dicht bij je zelf, vertrouw op jezelf en geloof in jezelf. Voel je tekst, voel dat jij het bent. En nee, dit is niet altijd makkelijk. Ook ik vind het lastig om vanuit alignment en hoge energie te schrijven, maar het lukt toch wel altijd. En als ik eens een tekst schrijf waarbij ik niet in die energie ben, dan is de tekst lang niet zo goed. Luister eens naar deze podcast over alignment en hoe je dat kunt bereiken. Ik krijg zelf ook enorm veel energie en een gevoel van geluk en vertrouwen als ik dit liedje luister. Ga even op een rustig plekje zitten of door het bos wandelen als je het luistert: energie en vertrouwen gegarandeerd!

 


Weet jij wat jouw Big Why is en om deze goed te verwoorden op je website? Wat is jouw beste tip om in een hoge energie te komen?


 

Elke week het nieuwste artikel + video ontvangen in je mail met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf of blog? Schrijf je dan nú hier in!

 


 

 


 

Vorig bericht
Schrijf je bedrijf naar the next level: 15 tips voor het schrijven van een succesvolle blog
Volgend bericht
Het leven als zelfstandig ondernemer | Mei 2018

Lees meer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu