Een winstgevende website waar je doorlopend klanten en inkomsten uithaalt zorgt voor een enorme groei van je bedrijf. Dit is bij de meeste ondernemers echter niet wat hun website voor ze doet. Hoe kun je wél een website maken die je daadwerkelijk klanten en omzet oplevert? Lees hier de 3 stappen die je direct kunt toepassen.
De 3 stappen naar een website die je bedrijf laat groeien
Om een constante klanten- en inkomensstroom uit je website te halen heb je een plan nodig. Hoe ga je dit doen? En wat ga je hiervoor doen?
Dit gaat zeker in het begin niet vanzelf.
Ik zeg altijd: je website gaat pas werken als jij dat (eerst) doet.
Hier vertel ik je in 3 stappen hoe je dat doet.
Stap 1: wat ga je verkopen?
Als je je toevallig al een beetje hebt verdiept in hoe je geld kunt verdienen met je website, weet je dat er hiervoor honderden tips op Internet zijn te vinden.
Je kunt op veel manieren geld verdienen met je website:
- affiliate marketing
- banners op je website zetten
- je diensten verkopen
- online cursussen verkopen
- (online) producten verkopen
- gesponsorde artikelen schrijven
- je eigen affiliate programma opzetten
- betaalde webinars geven
- een lidmaatschap aanbieden
- online en offline workshops geven
- en nog veel meer.
Wat je kiest is aan jou. Dit hangt af van je vakgebied, van je doelgroep, van je doel en van wat je zelf wilt doen.
Voor ondernemers zijn er een aantal strategieën die vaak effectief blijken en het meeste opleveren om je bedrijf te laten groeien:
- online cursussen verkopen
- je diensten of producten verkopen
- een traject aanbieden
- pakketten verkopen
- offline workshops geven
- je klanten zich laten inschrijven voor een lidmaatschap
- een high-end product verkopen
Zet alles op en top klaar voor je bezoekers. Zodat ze makkelijk kunnen kopen in een webshop of zich gemakkelijk kunnen aanmelden in een online leeromgeving. Laat je je bezoeker niet direct kopen op je website? Zorg er dan voor dat je lezer makkelijk en snel contact met je kan opnemen of direct een afspraak kan plannen in je agenda.
Stap 2: meer bezoekers op je website krijgen
Is stap 1 klaar, dan kun je nu je aanbod gaan verkopen. Dat is alleen niet zo makkelijk.
Want wat velen vergeten is: jij kunt wel van alles op je website zetten om geld mee te verdienen en klanten te krijgen, maar als er niemand op je website komt verkoop je ook niets.
Zo simpel is het.
Misschien heb je een geweldige online cursus gemaakt of prachtige producten in je webshop, maar verkoop je niets omdat er maar 3 mensen per dag op bezoek komen.
En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Om je bedrijf te laten groeien met je website moet je dus eerst bezoekers hebben. Geen bezoekers geen verkoop en nieuwe klanten.
Hoeveel bezoekers je nodig hebt voor een goede omzet hangt af van je bedrijf, je aanbod, je doelgroep en je doel.
Jouw doelgroep daadwerkelijk bereiken is nu de missie.
Hoe krijg je meer bezoekers op je website?
Dit gaat niet vanzelf, maar er zijn vele methoden om dat te doen. Hier een greep uit de methoden die vaak goed werken. Een combinatie werkt het beste voor snelle groei van je bedrijf. Dit kost even tijd, maar op de lange termijn heb je daar zeer veel aan.
Vanuit social media
Hiervoor is het nodig dat jij actief bent op social media en dat je aanzet tot actie om je website te gaan bezoeken. Of dat jouw volgers jouw content delen. Omdat social media vluchtig is en mensen toevallig jouw posts voorbij zien komen (zonder dat ze daarnaar op zoek zijn), ben je constant met social media bezig om er iets uit te halen. Je kunt er ook voor kiezen om betaalde advertenties in te zetten, op deze manier bereik je sneller en efficiënter je doelgroep.
Door gevonden te worden op Google of in andere zoekmachines
Om goed vindbaar te zijn in Google is zoekmachineoptimalisatie (SEO) essentieel. Deze manier kost tijd maar is zeer duurzaam. Blogs die je vandaag nog schrijft worden over 5 jaar nog goed bezocht. Hetzelfde geldt voor YouTube video’s.
Veel ondernemers onderschatten nog steeds het effect van Google. Als je dit goed aanpakt kun je duizenden bezoekers per maand op je website krijgen alleen al doordat jij in de zoekmachine wordt gevonden.
Hoog in Google komen op een organische manier? Ga dan bloggen. Regelmatig waardevolle artikelen publiceren op je website die antwoord geven op de vraag van je doelgroep. Als je niets doet op je website is de kans groot dat jouw potentiële klanten je ook niet op Google vinden. Een gemiste kans, aangezien zo’n 95% van de Nederlanders Google gebruikt om te zoeken naar een oplossing voor hun probleem.
Heb je geen idee hoe je moet bloggen? Leren bloggen doe je hier.
Via andere websites
Zodra andere mensen op hun website gaan verwijzen naar een bepaalde pagina of blog op jouw website, is dat een backlink. En die zijn belangrijk om aan meer bezoekers, meer bekendheid en meer bereik te komen. Om ervoor te zorgen dat anderen een link naar jouw website plaatsen is het zaak heel nuttige content te schrijven die anderen willen delen. Of om direct aan iemand te vragen of deze naar jou wil verwijzen, bijvoorbeeld door het schrijven van een gastblog.
Door jouw domeinnaam in te tikken
Zolang jij een makkelijk te onthouden en niet te lange domeinnaam hebt is deze door anderen in te tikken in de browser. Mensen zullen dat doen als ze jouw domeinnaam ergens tegenkomen of omdat ze al eerder bij je zijn geweest en ze jouw URL hebben onthouden. Ook als je klanten via via krijgt wordt vaak de domeinnaam ingetikt of naar jouw naam gezocht in zoekmachines.
Via offline advertenties en marketing
In bijvoorbeeld de plaatselijke krant of via gedrukte visitekaartjes die je op bepaalde locaties achterlaat.
Stap 3: van je bezoekers klant maken
Nu heb je:
- Een hoop bezoekers op je website;
- En een mooi aanbod om te verkopen.
Nu is het zaak om van een websitebezoeker daadwerkelijk klant te maken. Het zal je niet verbazen dat dit misschien wel de moeilijkste stap is.
Je bezoekers actie laten ondernemen op je website, verhoog de conversie met:
- Een professionele website;
- Die gebruiksvriendelijk is;
- Je doelgroep door en door te kennen, wat is hun behoefte en wat komen ze doen op je website;
- Converterende teksten, waarin je niet alleen vertelt wat iemand krijgt, maar ook vooral wat het oplevert en wat de meerwaarde is van werken met jou;
- Calls-to-action, oftewel: knoppen, tekst en een lay-out die aanzet tot een bepaalde actie, zoals aankoop. Op de juiste manier geplaatst met een verwijzing naar de juiste plek;
- Een uitstekende website structuur en navigatie, waardoor elke bezoeker makkelijk en snel kan vinden wat hij/zij zoekt en die je bezoeker zo door je website leidt zodat deze komt waar jij hem/haar wilt hebben;
- Landingspagina’s;
- Een zo makkelijk mogelijke weg naar het contactformulier of je agenda;
- Een betrouwbare uitstraling en uitstekende eerste indruk;
- Social proof, zoals reviews en actieve social media accounts waarop je feedback krijgt en actieve volgers hebt (nooit volgers kopen!);
- Een responsive website die goed vindbaar en zichtbaar is op zowel desktop, tablet als mobiel;
- Een snelle website.
Vergeet je website ook niet te koppelen met Google Analytics en Google Search Console, zodat je met deze statistieken je website kunt gaan verbeteren waar nodig.
Waar leidt de call-to-action naartoe?
Gaat een bezoeker die voor het eerst op je website is meteen een dienst van duizenden euro’s aankopen? Meestal niet.
Elke doelgroep vereist een bepaalde aanpak en elke ondernemer is anders. Daarnaast kan de prijs van je product ook bepalen hoe je ervoor gaat zorgen dat iemand klant wordt. Zo verkoop je een cursus van 20 euro vaak op een andere manier dan een coachtraject van 3000 euro. En zijn voor die eerste ook veel meer geïnteresseerde bezoekers nodig dan voor het tweede aanbod om er een goed inkomen uit te halen.
Elke bezoeker kan in een ander proces zitten. Een bezoeker die voor het eerst op je website komt wil andere dingen dan iemand die voor de tiende keer terugkomt en klaar is om te kopen. Het is handig om met beiden rekening te houden.
Richt je website daarom zo in dat de actieknoppen leiden naar een plek die past bij je doelgroep en waar deze naar op zoek is.
Enkele voorbeelden:
- Gratis aanbod creëren en dit koppelen aan een mailfunnel, om zo je aanbod te verkopen en een maillijst op te bouwen;
- Een goedkoper betaald aanbod waarna je klant kan gaan upgraden naar een groter aanbod;
- Gratis webinars geven en daar een aanbod of andere actie aan koppelen;
- Een landingspagina voor bijvoorbeeld een (e-)book of online cursus;
- Je bezoeker een gratis sessie met jou laten boeken;
- Je lezer leiden naar het contactformulier;
- Je bezoeker direct doorverwijzen naar een betaalpagina.
Staat alles? Ga eens verschillende methoden testen om te kijken wat het beste werkt.
Wil jij je bedrijf laten groeien en heb je hulp nodig met het verkrijgen van meer klanten en inkomsten uit je website? Kijk hier wat ik voor je kan doen.
Hoe tevreden ben jij met het aantal klanten en inkomsten die je website je oplevert?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!