Buiten de lijntjes kleuren: maak een WordPress website die echt ‘jij’ is

Succesvolle website maken

Als je op Google zoekt naar hoe je een WordPress website maakt stuit je al snel op zeeën van informatie. Niet alleen zie je al snel door de bomen het bos niet meer, ook is het moeilijk te bepalen welke informatie op jou van toepassing is en hoe je nu je website ‘jij’ maakt. Het is namelijk heel makkelijk om regeltje voor regeltje te volgen en een eerste versie van je WordPress website online te hebben die precies voldoet aan ‘zoals het hoort’, maar is dat wel wat je wilt? Als je naar je website kijkt en door de pagina’s scrolt, wil je een goed gevoel krijgen. Een gevoel van trots en eigen. Je wilt energie krijgen van jouw website en jouw pagina dolgraag delen met anderen. Je wilt de ideale klant en lezer aantrekken, iemand die bij je past en die net als jij ook een fantastisch gevoel krijgt van jouw website. Een website maken waarop alles staat zoals het hoort is niet zo moeilijk, maar je pagina ‘eigen’ maken wordt een ander verhaal. Hoe doe je dat?

1. Wie ben je eigenlijk?

Zo een makkelijke vraag, maar voor het maken van een website best belangrijk. Want wie ben jij eigenlijk? Waar houd je van? Wat past bij jou? Niet alleen op lay-out-gebied, maar ook op wat je praktisch op je website wilt hebben en wat je wilt gaan doen met je bedrijf. Voelt dat goed en past het bij jou? Een goede manier om dit te doen is om een moodboard te maken. Kijk naar kleuren, quotes, dromen, idealen, plekken en meer dat bij je opkomt. Met dit moodboard heb je direct een idee van wat je wilt uitstralen. Ook fijn vind ik mediteren, waarbij ik met muziek tot nieuwe inzichten kom. De laatste tijd luister ik bijvoorbeeld veel dit liedje en dat helpt me enorm om dicht bij mezelf te blijven en om in mezelf te geloven.

2. Wat wil je uitstralen en bereiken bij je ideale klant?

Deze vraag is iets minder makkelijk, dus pak een kop thee en ga er even voor zitten. Waar wil jij om bekend staan? Waar moet jouw ideale klant jou aan herkennen? Wat is jouw huisstijl? Hoe wil je dat mensen jou zien? Wat voor gevoel wil jij je ideale klant geven met je website en jouw stijl? Weet je überhaupt wie je ideale klant is? Ga deze eens uitschrijven en bedenk je wat je wilt uitdragen om deze klant te bereiken.

3. Perfectie = saai

Leuk, een website die exact voldoet aan alle ‘regeltjes’ van design, maar als het gevoel ontbreekt gaat het je niet opleveren wat je wilt. Perfectie bestaat niet, maar ‘zo perfect mogelijk’ is toch ook hartstikke saai? Je eigen ding doen, jezelf laten zie zoals je echt bent, dáárvoor komen klanten en lezers naar jou. Er is tegenwoordig zoveel aanbod en om daar bovenuit te steken moet je je onderscheiden. Hoe cliché ook, het klopt wel: wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. Door jezelf te zijn en dicht bij je gevoel te blijven onderscheid je je. Natuurlijk is veel informatie wél enorm nuttig en je kunt er ver mee komen, maar het precies nadoen is een ander verhaal. Doe de dingen niet omdat het zo zou horen, maar omdat het voor jou goed voelt en jij er in gelooft.

4. Buiten de lijntjes kleuren

Met andere woorden: kleur gerust lekker buiten de lijntjes. Wil jij helemaal geen zijbalk op je blog, ondanks dat overal staat dat dat wél een goed idee is? Niet doen dus! Kom jij het beste uit de verf in felle kleuren die volgens de experts écht niet samen kunnen? Misschien is dat dan juist wel jouw handelsmerk. Vertrouw op je gevoel, daarmee bereik je het meeste.

5. Luister je naar jezelf of naar anderen?

In deze valkuil ben ik al zo vaak gestapt. Zelfs met mijn eigen websites. Mijn blog was echt een afspiegeling van alles dat ik op Internet had gevonden. Maar ik voelde me er helemaal niet goed bij. Toch duurde het nog wel een jaartje voordat ik het helemaal om durfde te gooien naar mijn eigen idee. De beste keuze ooit. De website waarop je nu bent zag er eerst ook heel anders uit. Wit en blauw, want dat is zakelijk. Je moet het rustig houden en vooral zakelijk overkomen. Dat dat niet echt bij mij paste liet ik maar even voor wat het was. Totdat ik een maand later toch de stap zette om mijn website weer helemaal om te gooien. Ik wist wel dat het niet ‘ik’ was, maar ja die ego-stemmen die van alles zeiden over dat die het dan niet mooi vindt of dat Google zegt dat dit toch echt niet kan bleven maar door mijn hoofd spoken. Inmiddels voel ik me echt goed bij mijn website en weet ik dat je pas mensen gaat aanspreken als het eerst jezelf aanspreekt.

6. Niet alles wat je leest is op jou van toepassing

Iets dat ik vooral in het begin van mijn blog-carrière heel lastig vond: uit alle informatie op Internet precies datgene eruit filteren dat op jou van toepassing is. Google geeft algemene informatie, maar als jouw doel of stijl heel anders is, dan kun je daarmee net de plank misslaan. Welke plugins heb je nodig? Wel of geen slider? En dan die zijbalk… Wel of niet bloggen voor je bedrijf? Wel of geen cv op je website? Zoveel vragen waar algemene antwoorden op te vinden zijn, maar of die antwoorden dan ook voor jou gelden blijft de vraag. Blijf dicht bij jezelf en vraag je af of iets echt is dat je wilt en waarmee je jezelf en je bedrijf wilt presenteren aan klanten. Do it your way!


Hoe maak jij je website eigen en wat is op jou van toepassing?


Elke week het nieuwste artikel + video ontvangen in je mail met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf of blog? Schrijf je dan nú hier in!


 

 


 

Dit artikel delen:

Volgend bericht
Het leven als zelfstandig ondernemer | April 2018

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.