Een veel gestelde vraag: hoe kom je aan bezoekers, volgers en klanten als je net begint met je eigen bedrijf? Laat ik voorop stellen dat dit voor iedereen anders is. Elke ondernemer kiest een andere marketingstrategie en ze kunnen allemaal werken (of juist niet). Daarom ga ik je vertellen hoe ik dit in mijn geval heb aangepakt en geef ik je specifieke tips om als beginnend ondernemer aan bekendheid en klanten te komen. Ook vertel ik je wat het allerbelangrijkste is in het kiezen van de juiste methode. Ben je er klaar voor? Aan de slag!
Het eerste dat ik dacht: ik ga een blog beginnen
Al voordat ik begon met mijn bedrijf als webdesigner blogde ik al wat jaartjes. Mijn blog BESABINE groeide binnen een jaar uit tot één van de grootste Colombia blogs van Nederland.
Ik was dus al bekend met de kracht van bloggen en ik twijfelde geen moment om dat ook voor mijn gloednieuwe bedrijf in te zetten. Ook omdat bloggen een methode is die goed bij mij past en waar ik veel plezier uithaal.
En voor als je nu denkt: ja maar er zijn al zoveel blogs over mijn onderwerp… Je weet vast dat er alleen al in Nederland letterlijk duizenden webdesigners én blogs over bloggen en het maken van een website zijn. En toch begon ook ik ermee. Dat ik de zoveelste zou zijn maakte me niet uit. Iedereen schrijft immers op zijn eigen manier en ook iedereen geeft net andere informatie en op een andere manier. Daarnaast zijn veel ondernemers niet actief met bloggen en/of geven geen prioriteit aan SEO. Als je dat wel doet ben je je concurrentie snel voor op Google.
Aan het begin van het ondernemersavontuur begon ik de blog waarop je nu aan het lezen bent. Wegens de ervaring met BESABINE wist ik hoe een blog groot te maken en daar begon ik mee. Dat wil zeggen: waardevolle content weggeven, focussen op SEO en af en toe artikelen schrijven waar niemand over schrijft (zoals deze).
En dat werkte.
De voordelen die bloggen mij opleverde
In april 2018 schreef ik mijn eerste blog voor mijn bedrijf en vanaf juli begonnen de aanvragen voor een website via het contactformulier op mijn website op gang te komen. Door het bloggen en andere strategieën begon ik steeds meer volgers te krijgen en leerden potentiële klanten mij kennen als iemand die veel over websites maken en bloggen weet. En dat was natuurlijk precies de bedoeling.
Door te bloggen bouwde ik ook een e-maillijst op die later van pas zou komen. Ik zou dat ook absoluut aanraden: vraag mensen zich in te schrijven om op de hoogte te blijven van je nieuwste blogs. Dat doet natuurlijk niet iedereen, maar elke persoon die zich wel inschrijft is tenminste geïnteresseerd in wat jij doet en daarmee een potentiële klant.
Alle voordelen van bloggen voor je bedrijf kwamen bovendrijven. Met name mezelf neerzetten als expert, mijn online zichtbaarheid vergroten en gevonden worden op Google.
3 Manieren om de eerste afspraken te krijgen
Al snel raakte mijn agenda vol met afspraken. En nee ik heb dat niet alleen te danken aan het bloggen. Wel hielp mee dat ik vanuit het buitenland mijn bedrijf run, waardoor ik extra waardevolle lessen Hier geef ik 3 manieren die voor mij goed werkten om de eerste klanten aan te trekken.
1. Kennis en waardevolle informatie delen op je blog
Deze heb ik al genoemd: bloggen. Waardevolle content schrijven en dat overal waar je doelgroep zit delen. Geen blogs waarvan er al duizenden zijn, maar geef er je eigen draai aan en doe het net een beetje anders.
Lees je vooraf goed in over bloggen. Wat doe je na publicatie van een blog? Hoe voorkom je deze veelgemaakte SEO fout? En hoe zorg je voor een optimale SEO zodat je blogs ook gevonden worden op Google?
Door je goed in te lezen kun je het in één keer goed aanpakken. Het is immers zonde van je tijd als je maar wat doet, daar lang mee bezig bent en het je vervolgens niks oplevert. Niet voor niets stoppen veel ondernemers na 2 of 3 maanden weer met bloggen. Zonde, want de concurrenten die wel doorzetten hebben daarna een veel groter bereik op Google.
Heb je een website maar levert deze niet het aantal klanten die je wilt? Kijk eens of je je herkent in deze 7 redenen waarom je website geen klanten oplevert.
2. Actief zijn op social media
Ik koos voor Facebook, LinkedIN en Instagram. Nog steeds is het resultaat uit mijn bedrijfspagina van Facebook erg magertjes (terwijl mijn Facebook pagina voor mijn Colombia blog wel het werk doet), maar Instagram leverde veel op. Eerst zocht ik heel veel informatie over hoe je groeit op Instagram. Zoals hoe en welke hashtags ik het beste kon gebruiken. Ook liet ik voor zowel mijn website als social media professionele foto’s maken. Goede foto’s doen wonderen. En ging ik waardevolle content delen waar mijn volgers echt iets aan hebben.
Daarnaast begon ik te netwerken door vele andere ondernemers te volgen en reacties achter te laten op hun post. Het kost tijd, maar dan heb je ook wat.
In dit artikel vind je vele specifieke tips om te groeien met social media.
3. Gratis sessies weggeven
Nu ik de eerste bezoekers op mijn website kreeg én begon te groeien op Instagram was het tijd voor de volgende stap. Dit deed ik al snel na de start van mijn bedrijf: gratis sessies weggeven. Ik maakte een account bij Calendly en ging publiciteit maken voor een beperkt aantal gratis sessies per maand. Waarin ik gratis tips gaf specifiek voor de situatie van de persoon die een afspraak plande.
Dit bleek een goede zet. Zelfs als je nog niet zoveel volgers hebt kan dit heel goed werken. In ieder geval voor mij. Ik gaf 4 gratis sessies per maand weg en die waren de eerste dagen van elke maand telkens weer volgeboekt.
Omdat ik inmiddels al zoveel waardevolle content op mijn website en op social media had staan begon mijn zichtbaarheid en bekendheid te groeien en in combinatie met de gratis sessies zorgde dat ervoor dat zeker de helft van de personen met wie ik sprak klant werd. Ik was toen 3 maanden bezig.
Investeren in de toekomst van je bedrijf
Zoals je inmiddels weet ben ik groot fan van bloggen en dat heb ik succesvol weten in te zetten voor mijn bedrijf. Tip: zie je website als een marketingstrategie, niet als een visitekaartje dat je aan potentiële klanten kunt geven.
Als je je website gaat zien als marketingstrategie kun je ook de juiste stappen zetten om je website voor je te laten werken.
Ik deed dit door te bloggen, continu bezig te zijn met de zoekmachineoptimalisatie van mijn website (nu nog steeds) en door volgers naar mijn website te krijgen (door mijn blogs te delen op social media, de gratis sessies, de e-maillijst en door interactie met anderen).
Veel ondernemers stoppen na een maand of 2 a 3 met bloggen uit gebrek aan resultaat. Dat je na 3 maanden bloggen, zeker als je niet precies weet hoe het aan te pakken, geen groei ziet is echter heel normaal. Bloggen is een lange termijn strategie. Daarom werkt het ook zo goed voor ondernemers die wel doorzetten en het op de juiste manier aanpakken. Het is een tijdsinvestering in de toekomst van je bedrijf.
Een website als marketingstrategie
Ik ben inmiddels 3 jaar verder en mijn website neemt een hoop werk voor mij uit handen. Zo zorgt mijn website onder andere voor:
- Groei van mijn e-maillijsten via mijn blogs en gratis e-books;
- Verkoop van e-books en mijn online cursus bloggen;
- Kennismakingsgesprekken met potentiële klanten die dit via mijn website boeken;
- Online zichtbaarheid, een professionele uitstraling en bekendheid;
- Potentiële klanten die contact opnemen via het contactformulier of de chat;
- Een hoge positie in Google waardoor ik weinig publiciteit hoef te maken voor bovenstaande.
3 Tips om aan website bezoekers, volgers en klanten te komen als nog niemand je kent
Ten eerste: zorg dat je je doelgroep helemaal duidelijk hebt. Wie spreek je aan? Voor wie is jouw social media account? Voor wie schrijf je blogs? Welk probleem wil jouw doelgroep opgelost hebben? Dit tot in de puntjes weten maakt het voor jou stukken makkelijker om content te bedenken specifiek voor deze doelgroep. En het zorgt ervoor dat precies jouw doelgroep je gaat vinden en volgen.
Heb je je doelgroep duidelijk? Dan kun je deze 3 tips volgen.
1. Zorg dat je klaar bent voor bezoekers
Misschien ben je helemaal enthousiast met een gloednieuw Instagram account begonnen of heb je zelf in een paar dagen tijd een website uit de grond gestampt. En ben je nu helemaal klaar voor de eerste website bezoekers en volgers.
Niet helemaal.
Je gaat nu boordevol energie aan de slag om zoveel mogelijk mensen te bereiken, die vervolgens terecht moeten komen op je website en de social media accounts die je net hebt aangemaakt.
Maar voordat je daarmee begint is het handig om:
- Een professionele website te hebben die zorgt voor de perfecte eerste indruk;
- Waardevolle content klaar te hebben staan op zowel je website (blogs bijvoorbeeld) als op social media;
- E-maillijsten klaar te hebben om direct e-mailadressen te kunnen verzamelen.
Immers, die eerste bezoekers kunnen zomaar potentiële klanten zijn. Maar als jij niks interessants op je website en social media hebt staan om te lezen, waarom zou iemand je dan gaan volgen?
Begin bijvoorbeeld met tenminste 3 blogs die live staan op je nieuwe website, zodat er wat te lezen valt. Waardevolle blogs uiteraard, waar je eerste bezoekers ook echt iets aan hebben. En vergeet niet onder je blog een aanmeldformulier voor je e-maillijst te zetten om je bezoeker meteen te binden.
Hetzelfde geldt voor de uitstraling van je website. Ziet je website eruit alsof deze eventjes in een middagje snel in elkaar is geknutseld? Dat komt niet over als professioneel en alsof je serieus bezig bent met je bedrijf. En als jij jezelf niet serieus neemt, waarom zou jouw website bezoeker dat dan wel doen?
Denk daarnaast ook aan je e-mail en WhatsApp. Maak bijvoorbeeld een professionele e-mailhandtekening en stel een WhatsApp Business account in. Zo weet je zeker dat potentiële klanten ook bij het opnemen van contact meteen een professionele indruk krijgen.
Verwacht in je eerste dagen en zelfs weken niet honderden bezoekers. Niet op je website en niet op je social media. Maar tussen die eerste bezoekers die komen kunnen wel al potentiële klanten zitten. Een gemiste kans als je daar niet direct goed op inspeelt.
2. Maak jezelf bekend
Als je wilt dat mensen jou gaan leren kennen om precies jouw diensten/producten/kennis, dan moet je zorgen dat er iets te leren kennen valt.
Ga bloggen en beantwoord alle vragen die je doelgroep heeft. Schrijf stappenplannen en andere super waardevolle informatie voor jouw doelgroep. Dit is dé manier om goed vindbaar te worden in Google, iets waar je later je leads en klanten uit gaat halen.
Bloggen zorgt er niet alleen voor dat jouw volgers op social media op je website terechtkomen en zo naast je blog ook jou leren kennen, maar op de lange termijn ga je door te bloggen ook hoog in Google komen. Waarna de bezoekers, lezers, volgers en klanten vanzelf komen.
Deel al deze kennis waaruit blijkt dat jij kennis van zaken hebt op social media of pak het aan op een andere manier die bij jou past. Denk aan het maken van een podcast, het geven van webinars of actief zijn op YouTube.
Jezelf bekend maken kan dus op diverse manieren. Bloggen, social media, webinars geven, gastbloggen, een podcast starten of een YouTube kanaal beginnen. Je kunt ook beginnen door een goede professionele website te maken en betaald te adverteren op Google met Google AdWords. Voor een maand bijvoorbeeld. Om zo de eerste klanten binnen te krijgen. Hetzelfde kun je ook doen op social media.
En vergeet offline marketing niet: drukwerk. Laat eventueel visitekaartjes drukken, maak foldertjes of zet een sticker op je auto.
Kijk wat het beste bij jou past en waar je doelgroep te vinden is.
3. Wees actief, sociaal en aanwezig
Of je nu gaat bloggen, je je alleen focust op social media, met podcasts begint of juist met YouTube aan de slag gaat: wees actief, sociaal en aanwezig. Ik snap dat het demotiverend is als je na 2 weken actief op Instagram nog niet explosief gegroeid bent, maar dat is doorgaans nu eenmaal hoe het werkt. Het gaat niet vanzelf en ook niet binnen een paar tellen.
Reageer op vragen van anderen. Post zelf leuke reacties bij collega ondernemers. Zoek je doelgroep op en like hun posts. Wees sociaal.
Bezoekers en klanten krijgen kost tijd. Gooi niet meteen die handdoek in de ring maar zet door en blijf jezelf verbeteren.
Het allerbelangrijkste: kies de strategie die bij je past, waar je blij van wordt en lees je goed in
Er is niet alleen één manier die werkt om aan bezoekers, volgers en klanten te komen als je net begint met ondernemen of met een nieuwe website. Kies simpelweg de strategie waar je blij van wordt en die bij je past. En vergeet ook je doelgroep niet. Beginnen met YouTube terwijl jouw doelgroep daar nooit te vinden is is niet heel handig.
Natuurlijk zijn er wel methodes die noodzakelijk zijn om te doen als je een specifiek doel hebt. Bijvoorbeeld, om hoog in Google te komen is een goede website en gaan bloggen essentieel. Wereldwijd zoekt 81% van de mensen online naar informatie, een product of dienst. In Nederland wordt daarvoor in 89% (desktop) en 98% (mobiel) van de zoekopdrachten Google Search gebruikt. Ga ook maar eens bij jezelf na: als jij zoekt naar informatie over een bepaald onderwerp, ga je dan naar een zoekmachine of naar social media?
Hoog in Google komen hoeft echter niet jouw doel te zijn. Ook zonder te beginnen met een website kun je via social media al veel bereiken wat betreft volgers en klanten. Uiteindelijk zou ik wel aanraden ook altijd met een website aan de slag te gaan. Zonder website word je immers niet goed of helemaal niet gevonden op Google en ben je afhankelijk van de regels, branding en algoritmes van het social media kanaal dat je hebt gekozen.
Of je nu kiest voor bloggen, Instagram of welke marketingstrategie dan ook: lees je goed in. Gewoon beginnen zonder te weten hoe je het goed doet heeft vaak niet zoveel zin. Zowel Instagram als Google hebben hun eigen algoritme en manieren om jezelf zichtbaar te maken. Als je daar niet op de juiste manier op inspeelt dan wordt het niks. Prachtige foto’s delen op Instagram zonder op de juiste manier hashtags te gebruiken heeft bijvoorbeeld weinig nut. Of in het wilde weg bloggen over van alles en nog wat zonder je op je doelgroep en SEO te richten levert ook niet de beste resultaten. Voorkom dat je één van deze 13 grootste blog-fouten maakt die succes belemmeren.
In ieder geval is één ding zeker: als je niks doet en stilletjes afwacht totdat klanten en volgers gaan komen, dan is er een grote kans dat dat nooit gaat gebeuren. Ga actief aan de slag met een strategie waar jij blij van wordt en die jouw doelgroep aanspreekt.
Hoe kwam jij aan je eerste volgers en klanten toen je begon met ondernemen?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!