Google Analytics (GA4) | Inzicht in je doelgroep, sessies en gebruikers

Bloggen, Succesvolle website maken

Ik krijg vaak de vraag hoe je ervoor zorgt dat je blogs beter worden gelezen. Mijn tegenvragen zijn dan: hoe goed worden je blogs nu gelezen? En waar komen je bezoekers vandaan? Welke blogs worden het beste gelezen? Als je daar geen antwoord op hebt is het lastig te bepalen wat te doen om meer bezoekers te krijgen. Om je website te verbeteren en het aantal bezoekers en klanten via je website te verhogen is het essentieel om in de statistieken van je website te duiken. Dit doe je met Google Analytics 4 (GA4). Veel ondernemers hebben hun website niet gekoppeld aan Google Analytics of kijken er nooit op. Wat een gemiste kans is voor groei. In dit artikel neem ik je mee door de statistieken. Hoeveel bezoekers heb je precies? Wat zijn de verschillen tussen sessies, gebruikers en paginaweergaven? En hoeveel bezoekers bekijken je website op de mobiel? Lees het hier!


Hoe gebruik je Google Analytics 4?


Hoewel ikzelf goed met Google Analytics 4 (GA4) overweg kan, is de nieuwe Google Analytics wel behoorlijk ingewikkelder dan de oude variant.

Daar staat tegenover dat je er ook veel meer gegevens uit kunt halen. Je moet alleen even weten hoe.

Mijn ervaring is dat de meeste ondernemers geen zin hebben om urenlang in de statistieken te duiken, daarom ga ik het zo makkelijk mogelijk voor je maken. Ik zou je adviseren om gebruik te maken van een GA4 dashboard, ontwikkeld voor bloggers, maar perfect te gebruiken voor de website in het algemeen.

Meld je aan bij dit GA4 Dashboard, gemaakt door Datalover, en krijg in één opslag alle statistieken eruit. Zonder dat je je door Google Analytics moet worstelen.

In dit artikel leg ik je uit wat je ziet in de statistieken en wat je daarmee kunt om de resultaten uit je website te verbeteren.

 


Zorg eerst dat je jezelf uitsluit uit GA4


Als je jezelf niet uit je resultaten filtert, zijn je resultaten vertekend. Google Analytics neemt namelijk alle klikt op je website mee, ook die van jouzelf.

Wil je dus een goed en eerlijk beeld krijgen van het verkeer op je website, dan moet je je eigen IP-adres uit Google Analytics uitsluiten. Hoe je dat doet lees je hier.

 


Wat doen gebruikers op je website?


In het eerste gedeelte van het dashboard zie je meteen de algemene statistieken van je website. Kies eerst de tijdsperiode en marketingkanaal. Een marketingkanaal is bijvoorbeeld organic search (zoals Google) of organic social (social media). Als je niet specificeert, worden de resultaten van alle marketingkanalen samen weergegeven.

Het aantal bezoekers op je website

Het eerste cijfer dat je ziet is het aantal bezoekers op je website in de opgegeven tijdsperiode. Je ziet hier ook meteen of dit aantal is toegenomen of afgenomen ten opzichten van vorige maand.

De betrokkenheid

De betrokkenheid betekent dat je bezoeker iets heeft gedaan op je website. Bijvoorbeeld op een link geklikt of door gescrold naar beneden.

Sessieduur

De sessieduur geeft aan hoeveel tijd bezoekers gemiddeld op je website blijven. Dit is een belangrijk cijfer en wil je uiteraard zo hoog mogelijk hebben. Deze tijd verhoog je door het volgende cijfer, blogs lezen, zo hoog mogelijk te krijgen.

Hoe hoger de sessieduur, hoe waarschijnlijker het is dat een bezoeker daadwerkelijk geïnteresseerd is en contact met je gaat opnemen. Daarnaast heeft dit cijfer invloed op de SEO van je website, je positie in Google dus. Hoe langer bezoekers lezen, hoe beter vindbaar in Google.

Blogs lezen: hoeveel procent scrolt tot 90% van een pagina of blog?

Dit cijfer geeft aan hoeveel van je bezoekers tot bijna het einde van een blog of pagina scrolt. Een belangrijk cijfer, dat je in dit dashboard ook per artikel kunt uitdiepen. Scroll daarvoor naar de sectie artikelen, daar zie je per artikel of pagina het aantal weergaven en het aantal mensen dat tot 90% van de blog of pagina is gescrold.

Dit is een belangrijk cijfer, want stel:

Je hebt een belangrijke landingspagina voor de verkoop van een dienst of online cursus. Dan wil je dat je bezoekers tot het einde scrollen om aan te kopen.

Of stel je doet actief aan affiliate marketing. En je plaatst affiliate links vaak onderin je blogs. Ook dan wil je dat je bezoekers door scrollen, anders klikt er niemand op je link.

Als blijkt dat van de 100 bezoekers maar 5 bezoekers tot het einde scrollen, dan is er werk aan de winkel. Dan is het zaak je blog of pagina zo te optimaliseren, dan je bezoekers doorlezen.

Of als je verkooplinks op je pagina of blog hebt staan, dat je deze meer naar boven plaatst. Zodat de kans groter is dat erop wordt geklikt.

 


Wat kun je nog meer uit de doelgroep-statistieken halen?


Helemaal onderin het GA4 Dashboard, onder Bezoekers Achtergrond, vind je meer statistieken die iets zeggen over je doelgroep.

Uit welk land komen je bezoekers?

Bekijk uit welke landen de meeste bezoekers komen. Je kunt zelfs zien uit welke plaatst precies. Dat kan heel nuttig zijn als je je bedrijf hebt gericht op een bepaalde plek. Als je bijvoorbeeld fotograaf bent in Utrecht en voornamelijk klanten wilt uit Utrecht. Als je in deze statistieken ziet dat de meeste bezoekers uit Maastricht en Breda komen, dan is er ook hier werk aan de winkel.

Kijken bezoekers vanaf hun laptop of mobiel?

Het is heel normaal dat als je een website maakt, je vooral denkt aan hoe je website eruit ziet op de desktop. Zoals op een laptop. Dit terwijl tegenwoordig de meeste websites op de mobiel bekeken worden.

Je website aanpassen voor alle apparaten heet een responsive website. Hoe je je website responsive maakt lees je hier.

In ieder geval, het is nuttig om te weten waar specifiek jouw website-bezoekers vandaan komen. Blijken de meeste bezoekers via een mobiele telefoon te kijken, dan moet je extra aandacht besteden aan je mobiele website.

 


Google Analytics is belangrijk om te groeien met je bedrijf


Google Analytics is enorm belangrijk om je website zo goed mogelijk te optimaliseren voor meer bezoekers en uiteindelijk meer klanten. Dit is uiteraard alleen de basis van Google Analytics: er is nog veel meer! Denk aan hoe je bezoekers eigenlijk op je website komen, hoe goed het gesteld is met je SEO en wat je bezoekers doen op je website.

 


Binnenkort ga ik dus nóg dieper in op wat je uit je website statistieken kunt halen. Niets missen? Meld je hier aan om elke nieuwste blog direct in je mail te ontvangen! Klik hier om alle artikelen over Google Analytics te bekijken.


 

Google Analytics

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Mijn investeringen, resultaten en doelen | Zelfstandig ondernemen januari 2019
Volgend bericht
Een blog schrijven en zoekmachine optimalisatie | Wat is SEO?

Lees meer!

10 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.