Google Analytics bounce rate

Google Analytics #1 | Duik in de bounce rate van je website en verbeter je resultaten

Als je succes wilt behalen met je website zul je in de statistieken moeten duiken met Google Analytics. Een klusje die velen helemaal niet leuk vinden, maar wat wél veel oplevert. Een aversie tegen statistieken komt vaak omdat je geen idee hebt hoe het werkt en waar je eigenlijk moet kijken. Om je op weg te helpen, uit de statistieken te halen wat je nodig hebt en om je website te verbeteren voor meer resultaat, neem ik je in een aantal artikelen mee door Google Analytics. Te beginnen met één van de belangrijkste cijfertjes uit je statistieken: de bounce rate of bouncepercentage. Heb je direct al geen idee waar dit over gaat? Of heb je een torenhoge bounce rate? Lees dan zéker verder en ontdek hoe je makkelijk dit stukje statistieken kunt vinden, hoe je het moet interpreteren en wat je er aan kunt doen om te verbeteren.


Wat is de bounce rate van je website?


De bounce rate is het percentage bezoekers op je website die een pagina bezoekt en niet verder klikt, maar je website direct weer verlaat. Dit heeft dus niets te maken met de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt. Hoe hoger je bouncepercentage, hoe vaker bezoekers alleen maar één pagina bekijken en direct weer weg klikken. In veel gevallen is dit precies niet wat je wilt. Je wilt namelijk dat een bezoeker verder klikt op je website en 1) iets koopt, 2) een e-mailadres achterlaat in ruil voor een gratis weggever of 3) contact met je opneemt. Een hoog bouncepercentage kan er bijvoorbeeld op duiden dat de bezoeker niet heeft gevonden wat hij zocht of dat de website te moeilijk was om te gebruiken. Het is een manier om te bekijken hoe effectief je website is en of je bezoeker doet wat jij wilt.

Een hoge bounce rate is meestal geen goed nieuws, maar in enkele gevallen kan het juist geen kwaad.

 


Is een hoog bouncepercentage slecht?


Meestal is een hoog bouncepercentage een teken dat er iets veranderd moet worden aan je website. Bijvoorbeeld door meer interne links te plaatsen, je website duidelijker en sneller te maken en de juiste calls-to-action te gebruiken. Ook Google houdt van websites met een lager bouncepercentage, dat zegt immers dat mensen graag op je website blijven. Echter, het hangt erg af van het doel van je website en het type business of een hoge of lage bounce rate goed is. Een hoger bouncepercentage is in bijvoorbeeld de volgende gevallen heel normaal:

  • Als je een pagina hebt waar een link staat naar bijvoorbeeld een betaalde link. In dit geval wil je juist dat iemand daarop klikt en iets aankoopt;
  • Als je een blog hebt waar veel trouwe terugkerende bezoekers komen. Die hebben alles al gelezen en lezen steeds je nieuwe blog om de site direct weer te verlaten;
  • Als een bezoeker via Google op een bepaalde pagina komt en daar direct vindt wat hij zocht. De bezoeker is tevreden en er is geen noodzaak om verder te kijken op je website;
  • Als je website maar uit één pagina bestaat.

Welk bouncepercentage bij jou past is dus afhankelijk van het type website, de inrichting van je website en het doel van een pagina.

 


Wat is een normaal bouncepercentage?


Er is geen kant-en-klaar antwoord op deze vraag. Dit hangt, zoals je hierboven hebt kunnen lezen, af van het doel van een pagina. In ieder geval weet je zeker dat een landingspagina een laag bouncepercentage zou moeten hebben, je wilt immers dat mensen vanuit je landingspagina doorklikken door je website. Ook als je op je website voor je bedrijf wilt dat iemand doorklikt en uiteindelijk contact met je opneemt, verwacht je een lagere bounce rate.

Google geeft een indicatie van gemiddelde bounce rates per type pagina:

Content websites: 10 – 60%
Leadgeneratie: 30 – 50%
Blogs: 70 – 98%
E-commerce: 20 – 40%
Online diensten: 10 – 30%
Landingspagina’s: 70 – 90%

Er zijn dus geen harde richtlijnen en het hangt erg af van wat je doelen zijn. Voor de lezers van deze blog zal het in de meeste gevallen belangrijk zijn om de bounce rate te verlagen. Heb je bijvoorbeeld een landingspagina vanaf waar je wilt dat bezoekers doorklikken naar andere pagina’s op je website, en deze landingspagina heeft een hoge bounce rate, dan is het verstandig je daar eens in te verdiepen. Is de pagina niet duidelijk genoeg? Zijn er geen calls-to-action? Betrek de content en je eigen situatie bij de interpretatie van je bounce rate en bekijk op basis daarvan of het wel of niet goed is.

 


Zo bekijk je de bounce rate in Google Analytics


  1. Ga naar Google Analytics (er vanuit gaande dat je al een tijdje je website hebt gekoppeld aan Google Analytics)
  2. Om het bouncepercentage van de hele website te zien klik je links op Doelgroep → Overzicht. Hier zie je onder de grafiek het bouncepercentage staan.
  3. De bounce rate per specifieke pagina (aan te raden om hier naar te kijken) vind je onder Gedrag → Site Content → Alle pagina’s.
  4. Klaar!

Voorbeelden: het bouncepercentage van mijn websites

Leuk om even te kijken naar mijn eigen bounce rate. Ook om te vergelijken tussen twee verschillende websites. Op mijn blog besabine.com heb ik een bounce rate van 69,77%, terwijl het bouncepercentage op deze website 54,23% is. Dit gaat uiteraard over de algehele website. Als je het echt goed wilt bekijken moet je kijken naar de belangrijkste pagina’s op je website, zoals je landingspagina of de homepage. Pas als je het per pagina gaat bekijken kun je er écht iets uithalen.

⇒ Op sabineboogaard.nl is bijvoorbeeld mijn Instagram pagina die in mijn Instagram-bio staat belangrijk. Deze heeft een bounce rate van 30,51% en daar ben ik heel tevreden mee. (Daarom + andere redenen Linktree voor Instagram beter niet gebruiken) Dit geeft weer dat er op deze pagina veel wordt doorgeklikt en dat is precies wat ik wil. Mijn blog-pagina heeft een bouncepercentage van 38,46% en mijn homepagina 40,56%.

⇒ Besabine.com is puur een blog en dat maakt ook de bouncepercentages anders. Mijn belangrijkste pagina is hier de landingspagina. Hoewel het zeker beter kan, ben ik niet ontevreden over de bounce rate van 38,56%. Ook mijn homepage is een belangrijke, deze heeft een bouncepercentage van 40,90%. Om bezoekers vanaf elke blog door te laten klikken heb ik bijvoorbeeld ‘gerelateerde blogs’ geplaatst (zoals je onder dit artikel ook ziet) en staan er in de footer populaire posts. De bouncepercentages van de blogs loopt tussen de 16% en 97%. Cijfers die goed binnen de gemiddelden passen.

 


Hoe verlaag je het bouncepercentage?


Verplaats je eens in je bezoeker: is iets niet duidelijk op een website, dan klik jij toch ook weg? Weet je niet waar een website over gaat, kun je de prijzen die je zoekt niet vinden, kun je nergens naar doorklikken of heb je bijvoorbeeld geen idee hoe je met de persoon achter de website contact op moet nemen? Allemaal redenen om weg te klikken. Zonde! Ik heb al diverse blogs geschreven over hoe je kunt zorgen dat bezoekers op je website blijven:

Kortom, punten als een website design dat uitstekend in elkaar zit, een logische structuur en een super simpele en duidelijke navigatie zijn enorm belangrijk.

 


Houd jij de bounce rate van je website in de gaten? Wat doe jij eraan om dit te verbeteren en meer resultaat uit je website te halen? Lees hier alle artikelen over Google Analytics.


 

Elke week het nieuwste artikel ontvangen in je mail met daarin tips en inspiratie over hoe je je website kunt inzetten voor een succesvol bedrijf of blog? Schrijf je dan nú hier in!

 


 

Vorig bericht
Maak een e-mail handtekening | Professioneel overkomen en meer bezoekers op je website
Volgend bericht
Handige WordPress tips & tricks | #2

Lees meer!

3 reacties. Reactie plaatsen

Goed idee van een Instagram pagina te maken. Doe ik vandaag nog!

Beantwoorden

[…] irritatie bij je bezoeker tot een minimum beperken. Zodat je bezoeker op je website blijft, je je bouncepercentage verlaagt en iemand echt ziet hoeveel waarde jij […]

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu