Je hebt geen SEO nodig om in Google te komen | Bezoekers krijgen zonder SEO

Bloggen, Succesvolle website maken

“Wat? Waarom moet ik dan bloggen?” Oké rustig, ik snap de shock. Maar voordat je nu boos weg klikt: ik kan het uitleggen. En dat ga ik in dit artikel ook doen. Ik ga je vertellen of bloggen wel echt zo essentieel is als dat iedereen verkondigt. En ik geef je 7 tips voor meer bezoekers op je website en daardoor meer klanten, zonder dat je je moet verdiepen in SEO. Benieuwd? Lees snel verder.


Laat ik eerst even twee onduidelijkheden de wereld uit helpen


1. Je hebt geen SEO nodig om in Google te komen.

Lees deze zin nog eens goed. Je hebt geen SEO nodig om in Google te komen. Dat betekent dat elke website (tenzij deze is geblokt om geïndexeerd te worden) in Google komt. Dus stel jij lanceert je website morgen, dan is je website na een paar dagen, weken of maanden vindbaar in Google.

Zonder ook maar iets met bloggen of SEO te doen.

Vindbaar zijn in Google en ook daadwerkelijk gevonden worden zijn echter twee heel verschillende dingen.

Je website kan ergens op de 86e pagina van Google bungelen en daardoor nooit door niemand gevonden worden. Maar je website stáát wel in Google.

Snap je ‘m?

SEO is niet bedoeld om je website, een pagina of blog in Google te krijgen. SEO is bedoeld om je website, pagina of blog hóóg in Google te krijgen. Je website vindbaar te maken.

Zoekmachineoptimalisatie helpt je ervoor te zorgen dat wanneer jouw doelgroep een zoekopdracht doet jouw website niet op pagina 86, maar op pagina 1 verschijnt. Daarnaast helpt het om pagina’s en blogs (sneller) te indexeren.

2. Er is een verschil tussen vindbaar zijn in Google en verkeer naar je website krijgen

Nu je puntje 1 hebt gelezen begrijp je deze ook beter: SEO is één manier om meer bezoekers op je website te krijgen en daarmee meer klanten aan te trekken. Met goede zoekmachineoptimalisatie maak je je website beter vindbaar in Google.

Heel belangrijk natuurlijk, aangezien Google nog steeds de nummer 1 zoekmachine is en vrijwel iedereen eerst daar een zoekvraag dropt.

Maar er zijn ook andere strategieën om meer bezoekers op je website te krijgen. En daarmee bedoel ik dus niet via Google, maar via andere wegen. Welke dat zijn ga ik je nu vertellen.

 


7 Tips voor meer bezoekers op je website zonder SEO


1. Betaalde advertenties

Snel bezoekers naar je website en meer klanten en inkomsten krijgen? Dan zijn betaalde advertenties een goede manier.

Betaalde advertenties kunnen honderden of duizenden kliks naar je website opleveren. Je moet daarvoor je advertenties wel precies bij de juiste persoon krijgen, maar met de hoeveelheid aan mogelijkheden tegenwoordig moet dat lukken.

Je kunt op veel media adverteren. Welke het beste is voor jou hangt af van je doelgroep, je product en je doel. Denk aan:

  • Facebook
  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok
  • Linkedin

En: Google. Betaal Google, zorg dat alles goed staat ingesteld en de juiste pagina verschijnt bovenaan voor de juiste doelgroep.

Nadeel van adverteren is dat het geld kost. Logisch. Maar het kan zeker een goede optie zijn om snel aan meer klanten te komen of bijvoorbeeld een cursus vol te krijgen.

2. Content marketing

Met content marketing krijg je meer verkeer naar je website en meer bekendheid door goede kwaliteit content te maken. Denk aan bloggen, een webinar hosten, een podcast opnemen, YouTube video’s maken, gratis e-books ontwerpen en de content die je op social media plaatst.

Je hoeft niet alles te doen natuurlijk, kies hetgeen dat bij jou en je doelgroep past.

Content marketing werkt vaak goed. Maar het kan ook enorm veel tijd en geld kosten om goed uit te voeren. Denk aan het maken en editen van video’s of het schrijven van goede teksten.

Daarnaast zie je niet meteen resultaat, maar dat is bij veel van deze strategieën zo. Ook met SEO en bloggen moet je geduld hebben.

3. Social media strategieën

Een goede manier om aan meer website bezoekers en klanten te komen, is om jouw potentiële klanten zelf op te zoeken op plekken waar ze het leuk vinden om te zijn. Op social media. Bijna iedereen maakt wel gebruik van ten minste één social media kanaal.

Pak dit wel op de juiste manier aan. Iemand die jou niet kent gaat niet meteen iets van je kopen. Dat is ook niet waarom mensen op social media zitten. Je bent actief op social media voor vermaak. Entertainment. Niet om te kijken van wie je iets kunt kopen. 

We kennen allemaal het verhaal van de man en de vrouw in een café, waarbij de man de vrouw bij de eerste ontmoeting ten huwelijk vraagt. Dat is ook gedoemd te mislukken.

Eerst een positieve relatie opbouwen met je volgers dus. En kwalitatief goede content plaatsen. Tips geven waar je volgers iets aan hebben. Laat je volgers inspiratie opdoen bij jou. Of post juist grappige dingen om jouw potentiële klant aan het lachen te maken.

Hierbij komt natuurlijk van alles kijken, zoals het gebruik van de juiste hashtags, lid worden van relevante Facebook groepen en daar leden helpen met jouw kennis en interactief zijn en ook reageren op posts van anderen.

4. Gastbloggen

Gastbloggen betekent dat je door jouw geschreven artikelen publiceert op de website van iemand anders. Dit is een effectieve strategie om meer bezoekers op jouw website te krijgen en om jezelf onder de aandacht te brengen bij het publiek van iemand anders.

Dit werkt zo:

  1. Jij schrijft een blog over iets binnen jouw vakgebied, met een link naar jouw website
  2. Deze blog publiceer je op een voor jou relevante website
  3. Als deze website veel bezoekers heeft en goed gevonden wordt in Google
  4. Dan krijg jij via die website veel verkeer naar jouw website

Het is niet altijd makkelijk om jouw blogs ergens anders gepubliceerd te krijgen. Je moet daarvoor goed zijn in wat je doet en een artikel van goede kwaliteit kunnen schrijven. De andere website moet er wel iets aan hebben en het gratis kunnen posten.

Het idee om waardevolle content gratis aan iemand anders te geven stoot echter velen tegen het hoofd. Maar als je net begint en de website waarvoor je schrijft heeft een veel groter bereik dan jij, dan kan dit je veel opleveren.

Het is dan een win-win situatie. Als je dit wilt ga dan eerst bekijken welke websites voor jou relevant kunnen zijn. Kijk daarbij ook naar hoe goed deze website wordt gevonden in Google en hoeveel volgers ze hebben op hun social media kanalen. Stuur een e-mail naar de persoon achter de website met jouw voorstel voor een gastblog en wat het die persoon oplevert.

Let erop dat je echt naar websites kijkt die bij jouw onderwerp passen. Ikzelf krijg veel aanvragen voor gastblogs en daar komt zelden iets uit. Precies omdat het altijd gaat over iets dat ik niet op mijn website wil hebben. Het moet voor mij wel wat opleveren. En dat moet het ook voor de persoon naar wie jij schrijft.

Vraag om tenminste één link naar jouw website te plaatsen. En stel voor het artikel veelvuldig binnen jouw social media kanalen te delen.

5. Linkbuilding

Ja ik weet het, linkbuilding is een onderdeel van SEO. Maar niet op jouw website. Linkbuilding betekent dat andere websites een link plaatsen naar jouw content. Bijvoorbeeld een pagina of blog op jouw website.

Dit werkt alleen:

  • Als het do-follow links zijn (no-follow links worden immers niet gevolgd door Google);
  • De website waarop de link staat groter is dan jouw website in termen van het aantal bezoekers en ranking in Google;
  • De juiste anchor tekst (of link tekst) wordt gebruikt. Dat is de tekst waaronder de link staat. Bijvoorbeeld ‘klik hier’. Deze tekst moet in dit geval bijvoorbeeld een zoekwoord zijn dat naar jouw website linkt.

Het voordeel van linkbuilding is dat je hiermee heel veel verkeer naar je website kunt krijgen, zonder zelf op jouw website met SEO bezig te zijn.

Hoe krijg je links naar jouw content op andere websites?

  • Schrijf ijzersterke content op je website. Oftewel: blogs die je lezers willen delen. Hierdoor wordt linkbuilding eigenlijk voor je uit handen genomen. Dit is met name hoe ik aan links naar mijn websites kom.
  • Ga gastblogs schrijven. En zorg dat er een link in die blog naar jouw website staat. Als je dit doet op de juiste websites kan dit heel veel voor je opleveren. Ikzelf schreef veel gastblogs vanuit Besabine.
  • Speur het internet af op zoek naar lijstjes-blogs. Schrijf de persoon aan en zeg dat jij een blog hebt die perfect in dat lijstje past. Met andere woorden: wijs anderen op jouw content. Je kunt ook vragen tegen betaling een link te plaatsen op relevante websites.

6. E-mailmarketing

E-mailmarketing is een efficiënte manier om meer verkeer naar je website te krijgen. Je bereikt hiermee namelijk direct potentiële klanten die al geïnteresseerd zijn. Met e-mailmarketing bouw je meer lange-termijn relaties op met je volgers en de kans dat mensen kopen wordt dan groter.

Start bijvoorbeeld een nieuwsbrief (of noem het anders) of laat mensen een gratis e-book downloaden met consent om e-mails te blijven ontvangen.

Maak je nieuwsbrieven interessant om te lezen en plaats links naar je website en social media kanalen.

7. Lever kwaliteit en vraag om reviews

Potentiële klanten willen uiteindelijk vooral weten of je goede kwaliteit levert en wat anderen van je vinden. Als je slechte reviews krijgt is al het bovenstaande eigenlijk nutteloos.

Als mensen slechte reviews geven op social media bijvoorbeeld, dan beïnvloedt dat de keuze van nieuwe volgers.

Lever dus kwaliteit en vraag actief om reviews. Dit kunnen reviews zijn op je website, maar ook op Google My Business, Facebook en Trustpilot. Reviews geven vaak de doorslag voor wel of geen samenwerking.

Elke ondernemer maakt weleens een fout, reageert laat of niet of heeft een ontevreden klant. Zorg er dan in ieder geval voor dat je dit probeert te herstellen en jij en de klant uiteindelijk niet boos uit elkaar gaan.

 


Zijn bloggen en SEO essentieel om goed vindbaar te zijn in Google?


Ja. Als je organisch goed vindbaar wilt zijn in Google moet je aan de slag met SEO. En dat gaat hand in hand met bloggen. Daar is helaas geen andere oplossing voor.

Daarnaast is het handig te voorkomen dat je een ‘boete’ krijgt door Google omdat je per ongeluk tegen de regels ingaat. Waardoor je website of een deel van je website niet meer op Google vindbaar is. Enige kennis van SEO komt daarom altijd van pas.

Er is bijna geen ondernemer die zegt: “ah weet je, ik hoef helemaal niet naar boven te komen in Google als iemand naar mijn onderwerp/product/etc zoekt”.

Vrijwel iedereen wil goed gevonden worden in Google. Maar het is ook verstandig, om je kansen te spreiden. Instagram en Facebook kunnen er zomaar mee stoppen. Het algoritme van wat dan ook verandert opeens. Of je wilt niet meer betalen voor advertenties op Google of social media. Dan heb je altijd je vindbaarheid in Google nog.

En andersom is het ook zo: Google sleutelt ook regelmatig aan het algoritme. Dus kan het zomaar zijn dat je even wat minder goed gevonden wordt of je je content moet aanpassen. En ook dan is het fijn om nog andere strategieën achter de hand te hebben om bezoekers naar je website te krijgen. Zo blijft je bedrijf gewoon doorlopen als één van je methoden het even begeeft.

 


Hoe belangrijk is goed vindbaar zijn in Google voor jou?


Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Aanbiedingen in je mailbox voor mijn online cursussen? Meld je dan hier aan!


 

Dit artikel delen:

Vorig bericht
Waarom je financiën bijhouden je geld oplevert | De app Monefy uitgelicht
Volgend bericht
Wat is Google Search Console en waarom heeft elke ondernemer het nodig?

Lees meer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Geef een geldig e-mailadres op.