Je hebt een tijdje geleden de knoop doorgehakt: je bent gaan bloggen. Niet alleen omdat je het leuk vindt om te schrijven, maar vooral omdat je verlangt naar een hoge positie in Google. Voor meer klanten, bezoekers en verkopen. Echter, deze resultaten die jij voor ogen had blijven uit. Met demotivatie, teleurstelling en minder actief blogs schrijven tot gevolg. Hoe komt het dat je je blog-doelen niet haalt? Klopt het eigenlijk wel dat je blog het slecht doet? Hoe meet je die resultaten eigenlijk? En wat kun je doen om ervoor te zorgen dat bloggen wél datgene oplevert wat jij wilt?
Wat kun je bereiken met bloggen?
Of je nu blogt voor je bedrijf of dat je een reisblog hebt: je wilt wel graag resultaten zien. Laat ik eerst even op een rijtje zetten wat je ook alweer allemaal uit bloggen kunt halen:
- Een goede vindbaarheid op zoekmachines (oftewel een hoge positie) voor meer klanten, bezoekers en inkomsten. Bezoekers komen via zoekmachines automatisch op je website zonder dat je daar iets voor moet doen (behalve SEO natuurlijk).
- Inkomsten uit affiliate marketing. Hoe meer bezoekers jij op je blog krijgt en hoe vaker die bezoekers op affiliate links klikken, hoe meer kans dat je een leuk zakcentje uit blogs schrijven haalt.
- Een expertstatus. Waardoor je wordt gezien als expert in jouw vakgebied. Dit zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent en wanneer potentiële klanten jou vinden zullen ze eerder met jou in zee gaan als jij laat zien hoeveel kennis je hebt.
En er zijn nog veel meer redenen om een blog te starten.
Echter, de meeste ondernemers beginnen een blog omdat ze goed gevonden willen worden op zoekmachines. Een goede reden, want een goede vindbaarheid op onder andere Google zorgt ervoor dat je bedrijf meer automatisch gaat lopen en jij veel minder tijd hoeft te besteden aan andere vormen van marketing, zoals social media. Bloggen is een marketingstrategie op zich.
Alleen… dan moeten die blogs wel werken natuurlijk.
Hoe lang duurt het voordat je resultaat gaat zien uit bloggen?
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: dit duurt lang. Of tenminste, dat hangt af van je doel.
Stel je hebt een enorme hoeveelheid volgers op social media die ook nog binnen jouw doelgroep vallen, je schrijft een nieuwe blog en je deelt je nieuwste aanwinst met je volgers, dan kan het zomaar zijn dat je blog in één keer enorm vaak gelezen wordt. En dat je volgers op affiliate links klikken of een afspraak met je maken.
Dit is de snelle manier, maar dan moet je wel heel veel trouwe volgers hebben.
Maar wat jij wilt zijn juist de bezoekers die via zoekmachines komen, zonder dat je constant met je content op social media moet leuren.
En dat is precies het punt.
Je blog is niet binnen een paar seconden goed vindbaar op Google
Sterker nog, dat kan maanden duren. Je blog kan wel geïndexeerd zijn door Google, maar dat betekent niet dat je nieuwste blog meteen op de eerste pagina van Google te vinden is.
Bij bloggen moet je geduld hebben. Veel geduld. En nog meer discipline. Zeker als je begint. Ben je net een maand bezig, dan is het logisch dat je nog geen resultaten behaalt. De kunst is om door te gaan. Je laten demotiveren en stoppen met bloggen werkt natuurlijk helemaal averechts. Doorzetten en geduld hebben zijn de sleutelwoorden hier.
Overigens werkt bloggen alleen als je deze dingen doet, lees dat ook nog even goed door. Anders duurt het tot sint-juttemis om gevonden te worden.
Wanneer ben je begonnen met bloggen?
Voordat je dus compleet in paniek raakt omdat je nog geen klanten en meer bezoekers uit bloggen haalt, bekijk eerst even goed hoe lang geleden je eigenlijk bent begonnen met bloggen. Is het antwoord minder dan 6 maanden én je blogt op de juiste manier, dan is er echt nog geen man overboord. Wachten, doorgaan, wachten en doorgaan. De resultaten komen! Tip: check wel even de statistieken om te kijken of er enige vooruitgang inzit (zie verder).
Blog je langer dan 6 maanden en merk je nog geen resultaten, lees dan zeker even verder.
Hoe lang duurde dit bij mij?
Zelf ging ik na zo’n 3 maanden resultaat zien uit mijn blogs op Google. Natuurlijk niet meteen sky high, maar er zat opeens een stijgende lijn in de hoeveelheid bezoekers die via Google kwamen. En die hoeveelheid begon ook toe te nemen.
Aan het eind van het jaar had ik al een sterke positie gecreëerd. Nu moet ik erbij zeggen dat ik al wat jaartjes blog-ervaring had én ik maandenlang enorm veel tijd en moeite in bloggen, mijn website en SEO heb gestoken. Dit was een waardevolle investering, daar ik nu al een paar jaar als vanzelf klanten krijg via Google. Soms post ik een paar maanden niks op social media terwijl de klanten maar blijven komen.
Hoeveel tijd en moeite steek je in bloggen?
Even in 15 minuutjes een blog van 400 woorden schrijven gaat niet werken. Je hebt bloggen en je hebt bloggen. Wil je het goed doen en daadwerkelijk in zoekmachines gevonden worden, dan moet je daar tijd en moeite in steken.
Hier lees je hoe lang het duurt om een blog te schrijven, wat daarbij komt kijken en hoe lang ik zelf bezig ben met met een blog.
Ook de lengte van je blog telt. Onder de 300 woorden wordt je tekst überhaupt niet in Google getoond. Hoe langer de blog hoe beter vindbaar is meestal de regel. Hier lees je wat de ideale bloglengte is.
Maar het allerbelangrijkste is de waarde die je weggeeft. Google werkt namelijk zo:
- Iemand doet een zoekopdracht;
- Zoekmachines willen hun klanten zo goed mogelijk helpen, daar verdienen zij immers geld mee, dus;
- Google gaat vervolgens kijken welke artikelen het beste in de buurt komen van het antwoord op die zoekvraag;
- Hiervoor is het nodig dat Google precies weet wat er in welk artikel staat, en daarom is SEO zo enorm belangrijk (zie verder). Ook de lengte van de blog en de tijd dat een blog online staat tellen hierin mee (daarom adviseer ik altijd zo snel mogelijk te beginnen);
- De beste resultaten worden dan bovenaan weergegeven.
Met andere woorden…
…als jouw tekst niet het antwoord geeft op de vraag die jouw doelgroep stelt, waarom zou Google jouw artikel dan tonen? Precies. Een blog moet waardevol zijn. Jouw potentiële klant moet de blog lezen en denken: wauw, dit is precies wat ik wilde weten!
En niet alleen voor Google, maar ook om klanten uit bloggen te halen. Immers, als de lezer denkt ‘nou, hier heb ik dus niks aan’, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat deze bezoeker contact met jou gaat opnemen of verder gaat lezen op je website.
En waarde geven in blogs is precies wat tijd en moeite kost. Je moet er onderzoek voor doen, heel goed bedenken voor wie je de blog schrijft en wat de hulpvraag van deze doelgroep is. Alleen dan bereik je dit.
Hier lees je meer over hoe je je blogs waardevol maakt.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Wil je (snel) hoog in Google verschijnen voor die zo gewenste klanten en inkomsten? Dan kom je niet onder zoekmachineoptimalisatie (SEO) uit. En nee dit is niet iets dat je ‘even’ doet. Dit vergt oefening, tijd en moeite.
Heb je enorm veel plezier in het bloggen, maar houd je geen rekening met SEO, dan is het onwaarschijnlijker dat je resultaat uit je blogs gaat halen. Er zijn zoveel blogs tegenwoordig, om daar bovenuit te steken moet je aan de slag.
Zoals ik al zei is SEO niet iets dat je even doet. Je moet je er in verdiepen. Zoekwoordonderzoek doen. Daarnaast speelt de indeling en H-tags in je tekst ook een grote rol. Net als het voorkomen van verweesde content, zeer belangrijk voor je vindbaarheid.
Wil je het in één keer goed doen en alle informatie en stappenplannen overzichtelijk bij elkaar hebben? Download dan mijn complete SEO-gids.
De groene bolletjes van Yoast SEO
Veel ondernemers denken dat het voldoende is om een SEO-plugin te installeren, zoals Yoast SEO of Rank Math. Maar deze plugins werken alleen als een hulpmiddel en je moet dus heel goed weten hoe je ze gebruikt. Alleen maar groene bolletjes bij Yoast geeft totaal niet aan dat je blog goed is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit is dus ook iets om rekening mee te houden.
Heb je allemaal groene bolletjes en je vraagt je af waarom je artikelen dan toch niet goed vindbaar zijn, kijk dan nog eens goed naar het woord of de zin die je bij ‘focus keyphrase’ hebt ingevuld. Yoast kan wel zeggen dat het allemaal goed gaat, maar als dat sleutelwoord niet goed is gekozen heb je er niks aan. Nogmaals: dit is puur een hulpmiddel.
Lees hier het gevaar van en de oplossingen voor de groene bolletjes van Yoast SEO.
Wat doe je nadat je een nieuwe blog hebt gepubliceerd?
Bij een blog publiceren komt best wat kijken, allemaal dingen die invloed kunnen hebben op jouw positie in Google. Denk aan interne links maken naar je blog, alles dubbel checken en je blog inplannen op social media. Hier vind je een overzicht van 7 dingen om te doen nadat je een blog gepost hebt.
Daarnaast kun je ook Google een handje helpen om je nieuwste blog sneller te laten indexeren. Dit doe je in Google Search Console. Bovenin de balk waar ‘een URL inspecteren’ staat plak je de link van je nieuwste blog. Je krijgt vervolgens een overzicht van indexering en als dit aangeeft dat je blog nog niet is geïndexeerd kun je dit aanvragen. Een handig tooltje om Google te laten weten dat het even bij je website op bezoek moet komen. In de Google Search Console video tutorial leer je stap voor stap hoe je dit doet en wat je allemaal kunt met deze tool.
Hoe meet je de resultaten?
Heel regelmatig krijg ik de vraag waarom bloggen niet werkt. Maar door een beetje doorvragen en naar de cijfertjes kijken blijkt dat deze vraag eigenlijk onterecht is. Veel ondernemers denken dat het niet werkt, terwijl het eigenlijk best goed gaat.
Hoe dat precies zit?
Het kan zijn dat je blog inderdaad niet hoog in Google komt, maar het komt juist vaak voor dat een blog wél hoog in Google komt, maar er geen klanten of bezoekers uitkomen. In dat laatste geval gaat het bloggen goed, alleen schort er iets aan andere aspecten. Misschien zijn de titel en de meta tekst niet uitdagend genoeg om op te klikken. Of klikken bezoekers wel, maar ontbreken er interne links en calls-to-action, waardoor je lezer niet verder klikt. Het kan ook zijn dat het design van je website niet goed in elkaar zit en je daardoor klanten mist. Of dat je blog niet goed in elkaar zit wat betreft structuur en het geven van het antwoord op de hulpvraag.
Ook de snelheid van je website speelt een rol. Hoe sneller hoe meer resultaat uit Google. Lees hier hoe je de snelheid van je website verbetert.
Dit zijn dingen om uit te zoeken en is voor iedereen anders. En geldt natuurlijk niet alleen voor bezoekers vanuit zoekmachines, maar in het algemeen. Ook via social media kun je veel bezoekers krijgen, maar deze moeten wel verder klikken vanuit je blog om klant te worden.
Meten is weten: hoe zie je hoe goed je scoort in zoekmachines?
- Je kunt letterlijk meten hoe goed bloggen werkt. Op zowel Google Search Console als op Google Analytics kun je letterlijk zien hoeveel bezoekers er via zoekmachines komen, via welke zoekwoorden je wordt gevonden, op welke pagina’s en blogs én hoe dit verandert in de tijd. Je kunt simpelweg kijken hoe hoog dat percentage was voordat je ging bloggen in vergelijking met nu. Als dat percentage stijgt ben je goed bezig.
- Dan heb je de Domain Authority (DA) van je website. De hoogte van dit cijfer geeft een goede indicatie van je positie in zoekmachines. De score ligt tussen de 0 en 100. Honderd is niet nodig en ook niet mogelijk, maar als je tussen de 10 en 30 zit dan doe je het heel goed. Het beste is om de DA van je website vaker te checken, om te zien of er verbetering in zit. Je kunt je DA checken via onder andere smallseotools, prepostseo, DA Checker en Mangools (deze laatste gebruik ik zelf).
- Je kunt ook eens aan je klanten vragen hoe ze jou eigenlijk hebben gevonden. Het antwoord kan je zomaar verbazen als blijkt dat velen hebben gegoogeld en bij jou uitkwamen.
- Check ook het verkeer vanuit andere kanalen, zoals social media. Ook dit kan met de tools genoemd onder puntje 1. Vergeet niet om voor Instagram een speciale Instagram pagina voor je link in bio te maken om de statistieken goed te kunnen meten.
Je bent aan het bloggen, maar je ziet geen resultaat. Wat te doen?
Een korte samenvatting van al het voorgaande. Wat te doen als je geen resultaten ziet op zoekmachines uit bloggen?
Ten eerste: dit is de nummer 1 reden waarom jouw website niet goed gevonden wordt in Google. En verder:
Ben je korter dan 6 maanden aan het bloggen en je doet het op een effectieve manier (frequent, genoeg woorden, veel waarde geven, goed geoptimaliseerd voor zoekmachines), bekijk dan de statistieken regelmatig, heb geduld en ga vooral zo goed door met bloggen.
Ben je langer dan 6 maanden aan het bloggen? Bekijk dan dit nog eens goed:
- Bekijk eerst de cijfers. Doet je blog het echt slecht of is dat alleen een gevoel? Het kan zijn dat jij jezelf opzoekt op Google en je niet bovenaan verschijnt, maar dat iemand anders die met een ander zoekwoord zoekt jouw website wel op de eerste pagina ziet. De enige manier om zeker te zijn hoe je het doet op zoekmachines is de resultaten te meten.
- Heb je je blogs aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen op Google? Zo niet, dan is het logisch dat het niet werkt. Lees hier over bloggen anno 2024.
- Hoe vaak blog je? Blogfrequentie is een belangrijke factor voor je positie in Google. Lees hier hoe vaak je moet bloggen voor meer klanten.
- Heb je de SEO van je blogs op orde? Of heb je je daar eigenlijk nooit goed in verdiept. In dat laatste geval ga je het beste als de wiedeweerga aan de slag om niet alleen je nieuwste blogs maar ook je oudere blogs goed te optimaliseren voor zoekmachines. Lees hier hoe je dat doet.
- Hoe staat het met de titels en meta teksten van je blogs? Zijn deze naast uitdagend ook informatief genoeg? Begrijpt iemand die jouw link op Google tegenkomt direct waar het over gaat?
- Heb je je doelgroep en doel wel duidelijk genoeg? Of schrijf je voor iedereen die het lezen wil? Als jouw doelgroep zich meteen aangesproken voelt bij jouw teksten bereik je simpelweg veel meer.
- Plaats je voldoende calls-to-action in je blogs? Oké dit is niet perse van invloed op hoe hoog jij in Google verschijnt, maar wél op de kans dat een lezer verder klikt op je website of met jou contact opneemt. En uiteindelijk klant wordt. Vergeet de lezer dus niet aan te zetten tot actie.
Merk jij dat je blogs het goed doen op Google? En zo ja, hoe merk je dat?
In dit artikel staat een affiliate link. Klik hier voor meer informatie.