Zo leuk, een website (laten) maken! Teksten schrijven voor je over mij-pagina, foto’s bij elkaar verzamelen voor je homepage en prijzen bepalen voor je dienstenpagina. Maar naast deze leuke pagina’s horen er bij een website ook pagina’s waar je misschien minder enthousiast van wordt om te maken. En die heel veel mensen vergeten. Het is heel waarschijnlijk dat jij ook één of meerdere van deze pagina’s over het hoofd hebt gezien. Ik vergat ze zelf ook altijd. Tot voor kort. Het zijn namelijk pagina’s die er niet direct uitspringen op je website, zelfs verborgen zijn, maar die wél belangrijk zijn voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Over welke 3 pagina’s heb ik het? En waarom is het handig deze wél te optimaliseren?
1. Categorie en tag pagina’s
Je weet wel, de categorieën en tags die je aan je blogs toevoegt. Om nóg beter vindbaar te zijn en de artikelen op je website netjes te organiseren. Dat wat velen die bloggen trouwens niet helemaal goed doen, daarom schreef ik er dit over. Maar goed, terug naar waar dit over gaat. Het blijft namelijk niet bij alleen het toekennen van de juiste categorie en tag aan een blog: er valt meer te doen. Namelijk de pagina van de categorieën en tags.
De pagina die bij een categorie of tag hoort is simpelweg de pagina waar je op komt als je op een categorie of tag klikt. Probeer maar eens op je eigen website of bekijk hier een voorbeeld. Die pagina dus. Het hangt helemaal van je thema af hoe dit eruit ziet, en bij standaard blog thema’s is dit vaak wel goed geregeld, maar bij een thema met een builder kan het zomaar zijn dat het er niet helemaal uitziet zoals je wilt. In ieder geval is het goed om te bekijken hoe dat eruit ziet. Ook als je een blog-thema hebt. Staan bijvoorbeeld je volledige blogs onder elkaar afgebeeld, dan is je bezoeker snel weer weg. Deel deze pagina zo in dat deze bij je doelgroep past en makkelijk te bekijken is.
Daarnaast is er nog iets dat veel website-eigenaars niet weten: je kunt aan die categorie of tag pagina ook nog een tekst toevoegen. Een soort samenvatting van wat iemand daar precies vindt bijvoorbeeld. En dat kan best handig zijn. Hoe? Klik onder berichten op categorieën of tags, zoek je categorie/tag en klik op bewerken. De rest wijst zich vanzelf. Kijk voor een voorbeeld maar eens op deze pagina van mijn Colombia-blog.
2. De zoekresultaten pagina
Dat een zoekfunctie op je website een goed idee is weten we al. Maar wist je ook dat het met die zoekbalk alleen nog niet afgelopen is? Als iemand daar een zoekwoord intikt en op de resultaten-pagina komt begint het pas. Pas dan komt die gebruikerservaring om de hoek kijken. Gelukkig komen vele WordPress thema’s met een standaard template voor de zoekresultaten-pagina, maar dit is zeker niet altijd het geval.
Wordt het belangrijkste zoekresultaat als eerste weergegeven? Hoe ziet de lijst van resultaten eruit? Is het netjes in een grid of staan weer hele artikelen onder elkaar. Bij een typisch blog-thema is deze pagina vaak standaard, maar bij een builder kun je er van alles mee. Daarnaast zijn er ook diverse plugins die je een handje kunnen helpen om de zoekresultaten-pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. En ervoor te zorgen dat iemand ook echt vindt wat hij/zij zoekt.
3. De 404-pagina
Iemand die op een 404-pagina belandt zoekt iets dat niet bestaat op je website. Misschien heb je dit zelf ook weleens ervaren als website-bezoeker. Vaak zie je dat deze pagina simpelweg vertelt dat de pagina die je zoekt niet bestaat. Punt. Maar daar bereik je natuurlijk helemaal niks mee. Behalve dat je bezoeker wegklikt en het ergens anders gaat zoeken. Van deze 3 vergeten pagina’s is de 404-pagina zeker de belangrijkste.
Dus: hoe los je dit op?
Pas je 404-pagina aan!
Hoe? Hier enkele tips:
- Gebruik niet de standaard pagina, maar maak er iets persoonlijks van. Iets dat je bezoeker op weg helpt. Als jij ziet staan ‘Oeps, deze pagina bestaat niet’ zonder verdere instructies, wat dan te doen?
- Bied oplossingen! Wat kan de bezoeker dan doen? Spelling eens checken, terug naar de homepagina, nieuwe zoekopdracht invoeren of bekijk het menu nog eens. Plaats ook daadwerkelijk een link naar de homepagina en een zoekbalk, om het de bezoeker zo makkelijk mogelijk te maken. Het ontbreken van oplossingen is vaak de reden om weg te klikken van je website.
- Toon eventueel iets dat interessant kan zijn voor je bezoeker, bijvoorbeeld de meest recente blogs, je contactgegevens of je gratis weggever.
- Als je het kunt laten aansluiten bij je merk is het helemaal mooi. Check bijvoorbeeld eens deze 404-pagina van de Hema. Geniaal toch?
Heb jij gedacht aan deze vergeten pagina’s op je website?
Wil je meer inspiratie en praktische tips ontvangen over ondernemen, succesvol bloggen of het maken van een winstgevende website? Meld je dan hier aan!